IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Колко ще струва голямото местене на държавните служители?

Разходите ще се мултиплицират, по-добре е да се предлагат електронни услуги, твърдят експерти

09:35 | 16.03.11 г. 11
Автор - снимка
Създател
Колко ще струва голямото местене на държавните служители?

Колко би струвало преместването на част от държавната администрация в Пловдив и Варна и това ще я направи ли по-ефективна? Ще бъдат ли оправдани разходите, които със сигурност ще достигнат милиони левове? Преди два дни бе оповестена идеята Изпълнителната агенция по горите да отиде в Пловдив, а Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) – във Варна или в Бургас. Рисковете са, докато трае преместването, да не се върши никаква работа, а започналите реформи да спрат, предупреждават експерти. По данни на синдикатите ако идеята се осъществи, от агенцията по горите трябва да бъдат преместени 170 души, а от ИАРА – около 100.

Преди да се предлага местене на администрацията, първо трябваше да се направи анализ на разходите и на ползите от тази мярка. Той не се прави, защото очевидно тя е крайно неефективна, заяви Михаил Андреев от Института за пазарна икономика (ИПИ).

Според него ако администрацията иска да е ефективна, трябва да предоставя електронни услуги, а не да обикаля страната. „Ако имаме електронно управление, няма значение къде е дадена администрация, комуникацията се улеснява. Само развитието на е-услугите ще облекчи бюджета и това трябва да е посоката в дългосрочен план“, твърди експертът.

В ерата на електронните комуникации ние парадоксално продължаваме да правим механични реформи и промени с неясен ефект. Вместо да се прибягва до отдавна остарели методи, по-скоро трябва да се пристъпва към реална децентрализация, при която се делегират права и отговорностти на общинските администрации, за извършване на определени дейности, посочи Андреев.

„Местенето ще струва скъпо, но всъщност разходите ще се мултиплицират. Ще настъпи хаос и голяма част от дейностите няма да се извършват. Още по-скъпо ще ни излезе загубеното време“, коментира експертът.

Според Камен Колев от Българската стопанска камара (БСК) от гледна точка на бизнеса това решение е уместно, защото публичните услуги на двете администрации имат повече бенефициенти в Пловдив или по Черноморието, отколкото в София.

Що се отнася до електронното управление, Колев отбеляза, че досега България е похарчила 200 млн. евро и е въвела 20 – 25 е-услуги. За разлика от нас, Естония за 2 години е въвела 700 услуги срещу похарчени 51 млн. евро.

Тачо Пашов, председател на УС на Национална асоциация на рибопроизводителите, коментира, че не очаква съществено влияние върху сектора с местенето на ИАРА. Проблемът на администрацията е наличието на некоординираност или неефективност, а не местоположението, допълва той.

Процесът на децентрализацията няма нищо общо нито със седалището на институциите, нито с преместването на един държавен орган от столицата в някой областен град и няма нищо общо със засилването на местната власт за сметка на централната. Това се посочва в декларация на организации от горския сектор – Асоциация на горските фирми, Асоциация Общински гори, БУЛПРОФОР, Национално сдружение на собствениците на недържавни гори "Горовладелец", КНСБ и КТ "Подкрепа".

Според тях изнасянето на държавния орган за контрол върху дейностите в горските територии на 150 км от министерството би затруднило координацията в момент, в който горската администрация трябва реално да реформира сектора.

Едно преместване на агенцията би породило огромни социално-битови проблеми на вече утвърдени специалисти, призвани да осъществят тази реформа, посочват организациите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:31 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

11
rate up comment 1 rate down comment 0
hristok
преди 13 години
Да наистина това е много добра идея и тя задължително трябва да се реализера. В страната има, повтарям ИМА ЗНАЕЩИ И МОЖЕЩИ ХОРА!!! Защо всичко трябва да се върти само в София или около нея. Няма такова нещо, трябва да има ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ, защото всички имаме право на реализация и на същите доходи каквито ги получават в "СОФИЯ".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 0
creepazoid
преди 13 години
Правителството да обясни къде са потънали 198,6 млн. евро. Президента преди време се хвалеше, че в България се намира единствения суперкомпютър на балканите - за какво го ползваме, това суперкомпютър ли е или само са ни взели пари като за суперкомпютър?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 1 rate down comment 0
Nabludatel777
преди 13 години
Тази идея е наистина много добра, но дали няма да остане само идея?! Наистина и в страната има можещи, разбиращи и знаещи хора които биха имали шанс поне някакъв. Друго е да си от Перник, Богров, Ихтиман все "столичанин"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 3 rate down comment 0
glorymanun
преди 13 години
Да, наистина трябва да се върви към въвеждане на електронни услуги. Но преместването на тези агенции трябва да е първата стъпка за преместване не само на държавни учреждения, но и на цели производства от столицата към страната. Със сигурност така ще е по-добре за икономиката.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 0
IMRO
преди 13 години
Ами който иска, ще се премести, който не иска - на пазара на труда. В крайна сметка и във Варна и Пловдив има хора, които могат да работят като чиновници.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 0
Raboti
преди 13 години
В подкрепа на Веско.Нашият накадърен и алчен чичо или бате/ кака харчи по 8 млн. на услуга, а естонският професионалист и патриот - 73 хил.Нашият има късмет, че не в Китай - бесилката му е сигурна.А тук е чист като сълза. Оооооооооооооооооо!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 0
Pivoley
преди 13 години
Трябва, обаче без да се плащат командировки на хората, които ще се преместят от София във Варна, защото тях няма кой да ги плаща.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 0
cymru
преди 13 години
Приветствам,крайно време е да се разтовари София.Пък и стандарта в други градове да се вдигне малко.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 0
IMRO
преди 13 години
Предоставянето на електронни услуги няма нищо общо с локацията на централното звено, в което без значение дали се предлагат или не електронни услуги все пак трябва да има живи хора.Естествено, че броят на предоставяните електронни услуги трябва да се увеличи драстично, и естествено, че трябва да има децентрализация на администрацията и изнасяне на максимален брой (доколкото позволява сградния фонд) звена от централната администрация в провинцията. При дори леко възстановяване на имотния пазар, постъпленията от продажбата на сградата на съответното министерство/агенция в София би следвало да покрият разходите по преместването,Цялото министерство на земеделието трябва да бъде преместено в Пловдив, на отбраната - в Плевен (ШЗО така или иначе стои полупразно), Пристанищна администрация - във Варна, ИАРА - в Бургас. До 2013 това ще е достатъчно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 0
tiggo
преди 13 години
Ейййй, тия "шопи" угода нямат - хем реват, че града се бил пренаселил, хем нищо не дават. Ами има логика тези агенции да не са в столицата, още повече, че това ще облекчи бизнеса и ще налее малко от държавните средства, които ВСИЧКИ внасяме в бюджета в т.нар. провинция. А относно електронните услуги - какво общо има въвеждането на е-услугите с местоположението?!?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още