След като през септември миналата година страната ни отбеляза рекорден ръст на износа (с 37% на годишна база по данни на НСИ), водещи експертите бяха категорични, че експортът ще продължава да дърпа икономиката ни, но устойчиво възстановяване ще се постигне само със стимулиране на вътрешното потребление.
Investor.bg потърси мнението на икономисти по въпроса за механизмите за стимулиране на вътрешното потребление и ролята му за раздвижването на икономиката.
Лъчезар Богданов, управляващ партньор, Индъстри уоч
Когато се говори за стимули на вътрешното потребление не трябва да се забравя, че трябва да има с какво да се стимулира. За малка икономика с ниски доходи, каквато е нашата, в контекста на европейския пазар, единственият начин за стимулиране на вътрешното потребление е чрез капитал отвън. Така че първоизточникът трябва да бъдат преките инвестиции. Вътрешното потребление е вторично.
Съществена промяна във вътрешното търсене ще има само след съществена промяна в имиджа на страната. България трябва да се отърве от схващането, че в нашата страна цари макроикономически хаос. На второ място за несигурността на инвеститорите влияе политическият риск, защото България може да се възприеме като следващата Гърция или Ирландия. Но това изцяло зависи от правителството. При всички положения ако няма инвестиционен приход, стимулиране на вътрешното потребление няма да се случи.
Георги Ангелов, старши икономист, Институт Отворено общество
Когато говорим за вътрешно търсене трябва да имаме предвид два компонента – потреблението и инвестициите. Потреблението е резултат от инвестициите, а не се случва преди тях. На първи план трябва да бъдат новите инвестиции, покачването на работните заплати, кредитирането.
Стимулиране на вътрешното потребление не може да има без привличане на чужди инвестиции и по-активно кредитиране от чужбина. Привличането на инвестиции не е невъзможно да стане скоро, но изисква по-бърза приватизация, по-добра бизнес среда, по-малко политически скандали, тоест иска се политическа воля за по-стабилна бюджетна дисциплина и реформаторска политика. Инвеститорите имат нужда да бъдат успокоени относно стабилността в страната, но както знаем политиката в България е непредсказуема.
Лъчезар Александров, бизнес анализатор EOS Matrix Ltd
Вътрешното потребление участва с най-голяма тежест в БВП, а от там и в икономическия растеж. През първите три тримесечия на 2010 г. спадът в потреблението бе над 5%, но вече наблюдаваме положителни сигнали.
За последното тримесечие на миналата година и първата половина на тази можем да очакваме близки до 0 изменения.
Възстановяване на растежа в потреблението можем да очакваме след средата на 2011 г. За да се случи това обаче е необходимо банките да засилят кредитирането.
Държавата - с идея за стимулиране на потреблението с реклама
През миналата година от Министерство на финансите обявиха обществена поръчка на тема “Разработване на стратегия и реализация на кампания за стимулиране на вътрешното потребление в подкрепа на фиска". Целта бе „повишаване на обществената информираност по отношение на механизмите за стимулиране на вътрешното потребление“.
Също така, според документа, рекламната кампания в рамките на девет месеца трябва да информира обществото за „политиките в областта на данъчното облагане“ и да поощри „производството и осигуряването на условия за прозрачен бизнес“, чрез средствата за масово осведомяване и организирането на публични събития. Не се уточнява какви ще са публичните събития.
На 23 декември 2010 г. обаче процедурата е прекратена с мотив, че седем от общо девет подадени оферти не отговарят на изискванията на възложителя. Остават две оферти, но от едната става ясно, че „участникът демонстрира пълно непознаване на целите и предмета на поръчката“. Така че остава една оферта, което проваля конкурса заради липсата на конкуренция.
преди 13 години Уважаеми Водещи икономисти, между инвестициите и потреблението има корелация, но Вие трябва да отчетете не общите, а частните проблеми, между които по мое мнение е преразхода на пари от страна на държавната администрация. На второ място е корупцията и престъпността. Така че има резерви за стимулиране на потреблението, независимо от инвестициите. Защо мълчите по тези въпроси? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години ..Хайде вече всички облажили се от строителния балон да спрат да хленчат и да си признаят, че това вече приключи и да гледаме напред , защото държавата тръгна в правилната посока и да вдъхнат малко кураж на хората за да изкарат замразените депозити... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Тези недостатъци на държавното управление могат да бъдат преодоляни. Например чрез някаква форма на стимулиране на управата на железниците. Това, което може да изиска един частен собственик от управата може да го изиска и държавата. Не виждам никакви пречки. Въпрос на желание. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Явно не си запознат, колега. В Европа в много държави железниците са частни. Не е казано, че една фирма трябва да ги вземе. Железниците могат да бъдат приватизирани на парчета, разделени на региони. Държавата не може да направи това, което ще направи частния сектор, защото няма стимул. На държавата не й пука дали дружеството ще е на печалба или загуба, защото може да си позволи и двете. Държавата не води политика оптимизираща броя служители и техните доходи, съобразени с положения труд. Работил или не работил, заплата всеки ще си вземе. Плюс това, държавата не се бори да спечели клиента с качество и приемлива цена. Има определен ценоразпис и скапани мазни вагони, ако искаш се возиш, ако не ... майната ти. Частното предприятие всички тези процеси може да оптимизира, при което ще е на печалба, работниците ще взимат повече пари, качеството на услугата ще се увеличи и потребителя ще бъде доволен. Ако се стигне до закриване на линии, значи не са били нужни. Ако се появи нужда, ще се пуснат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Чудя се, какво ли може да направи една частна фирма с БДЖ? Какво е това, което тя го може, а държавата не?! Може би да остави три-четири линии, а останалото на скрап? Ами ако се реши така, то и държавата това го може. После, доколкото знам, в Британия, страна с вековни капиталистически и пазарни традиции, приватизацията на железниците е била неуспешна. А в Европата май почти няма частни железници. Не е толкоз проста тая работа си мисля аз...(Говоря само за БДЖ.) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Идеите, които лансират изброените икономисти, не са лишени от логика. Въпросът е - защо все трябва да чакаме чуждото? Защо чакаме чуждият капитал да ни оправи икономиката? Най-устойчивото възстановяване на вътрешното търсене е да се хванем на работа. Страх ме е да кажа колко са пустеещите земи. Това са загубени ползи. Ако се върнем към ученическите години, икономическите теории започват от капитала под формата на земя и хора. Старанията ни трябва да са насочени към това да използваме пустеещите си земи и да не гоним кадърните и некадърни хора. И да спрем да се оглеждаме външен месия да ни дава пари.Относно приватизацията на БДЖ - задължително. Това дружество е хипер неефективно. Само часният сектор може да го оправи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Money As Debt !Нали съм ламер и не знам дали разбрах правилно ?Значи ТЕ да ни дадат пари да си харчим ? Нали ? Ама трябва ли да ги връщаме ? А до Мицко - ходещия по вода, чекам да падне данъка по префъргането та да прифърла апартаменто си...много мъртъв ми се види ! Не се движи ...на едно место стои пущината !Нали това е идеята ? Набутай човеко в кредити, ипотеки - върни го назад с 60-70 заплати, па му земи жилището...изяж го с парцалите и го изплюй ! Хамериканската мечта не вирее по наште географски ширини драги ми смехурковци ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години А каква е алтернативата? Да дотираме БДЖ и 14 000 неработещи в нея до края на света? Да дотираме Тухлофикацията, която все е на загуба, до края на света?Ако ще на скрап да я нарежат, по-добре от това само да се наливат пари от нашите данъци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Аман от приватизация - кон за кокошка. А друга приватизация няма. БДЖ ако се приватизира ще останат само няколко печеливши линии, всичко останало ще се разпродаде за скрап за много повече пари отколкото се приватизира. Интересно ми е Топлофикация кой истински инвеститор ще я купи - с дългове и стара техника? Единствено някой за 1 - 2 лева, след което ще я нареже за скрап... и ще изкара много много пари.. или ще изнудва държавата общината за дотации.Казах ви, вода газим, жадни ходим. Трябва да се увеличат данъците за всички имоти. Годишните данъците да станат достатъчно големи, така че имота/земята/фабриката да не може да стои без да се използва. Същевременно данъците при прехвърляне да паднат. В момента данъците са такива, че поощряват неизползваните имоти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Хареса ми тезата за приватизация. Това наистина е най-бързият начин. Да, новият собственик ще ореже много разходи и персонал, или ще си събере вземанията, но например държавните дотации в Топлофикация и БДЖ ще спрат и фиска ще се съвземе. отговор Сигнализирай за неуместен коментар