Участъкът от магистрала „Хемус“, чието строителство не можа да тръгне, защото правителството прекрати процедурата след избора изпълнители, ще се строи. Това каза по време на парламентарния контрол министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Припомняме, че заради съмнения за проведените търгове управляващите спряха редица големи поръчки, включително за строителство на 60 км „Хемус“ в участъка от Ябланица до разклона Плевен – Ловеч. Междувременно Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“, която проведе търга за строителството на магистралата, е в процедура на закриване и сливане с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Официалният мотив, с който управляващите спряха проведения търг, са недостатъчно средства за участъка в оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г.
Пътната агенция отново ще обяви търгове, но този път 60-те км ще бъдат разделени не на два, а на четири лота, обясни министърът. Трасето ще бъде препроектирано, и за да се спестят пари ще бъдат орязани проектираните два тунела и два виадукта. Така ще бъдат спестени около 150 млн. лв.
Предвижда се да бъде намалена и проектната скорост за автомобилите от 140 км/ч до до 120 км/ч и това ще позволи изменение на трасето. При по-високата скорост се изисква право трасе с възможно най-малко криви и виражи. Ще бъде намалена и разделителната ивица между платната.
Най-късно през юни пътната агенция ще обяви търг по новия Закон за обществените поръчки за първия участък – 10 км от Ябланица до Боаза, обясни Павлова. Паралелно агенцията ще възложи препроектирането на останалите три участъка, всеки по 15-17 км, до разклона Плевен – Ловеч, където сега са заложени сложните съоръжения. Именно с тях Павлова обясни на депутатите защо трасето е толкова скъпо. Така ще се намали значително стойността на поръчката, каза тя.
Ще има изменение на оценката за въздействие на околната среда и за тези участъци също ще има търг за избор на изпълнител. Тепърва ще се изясни дали кандидатите ще се конкурират с икономически най-изгодна оферта или най-ниска цена.
На въпрос за разширението на път ІІ-86 Пловдив - Асеновград регионалният министър заяви, че проектът е приоритетен и е завършен. В ход е процедурата по отчуждаването на 42 имота. За тези имоти са заведени 37 дела от собственици, но по част от делата те не са се явили и законът позволява да се преведат дължимите суми на областния управител.
Агенцията "Пътна инфраструктура" е подала проекта за финансиране по програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г. В момента тече оценката на проектното предложение. Индикативната стойност е 22 млн. лв., предвидени за финансиране по програмата. Докато върви процедурата по оценка на проекта, пътната агенция подготвя тръжната документация за избор на изпълнител
„Ако няма обжалване, в края на лятото или през есента на тази година може да започне строителството“, смята Лиляна Павлова.
преди 8 години Хемус трябва да поеме трафика от двата съществуващи пътя - Плевенския и Търновския. Не знам как и къде се засича трафик, но при Ябланица например, където се съединяват двата пътя, трафикът е сериозен. За Северна България ще се строят няколко пътя, доколкото знам. Русе - Търново - Хаинбоаз , Видин - Монтана - Враца - София, Калотина - София, Русе - Шумен - Рижки проход... п.п. "Софиянци" са сбирщина от цялата страна. Няма лошо че си направиха метро, улици, тангенти и магистрали до близките квартали(като Перник), с пари от централния бюджет. Халал да им е, само да не прекаляват, че без провинция няма столица ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ти кво искаш? От София до Бургас трафикът да е като на Цариградско ли?Има си норми! Последното такова изследване показваше, че от София до Пловдив трафикът е за трилентова магистрала и отделно аварийна лента - т.е. +1 нова активна лента за движение. И едва след разделянето към Бургас и Свиленград да си останат както досега.За Хемус има достатъчно трафик, за да бъде магистрала! Неспирните катастрофи по протежението й доказват необходимостта й. Освен това наличието й би следвало да разтовари София и Пловдив и някоя и друга инвестиция да отиде и на север от Стара планина.А по отношение на тунелите и виадуктите - странни са тунелите по Струма и Люлин. Първо са изкопали, поставили са тръбите и после са ги засипали с 1 м пръст. Това за мен е излишно оскъпяване на строителството. След Ябланица теренът е по-скоро хълмист и преминава в равнинен и няма логика цяла Витиня да е пресечена с 4 тунела и след това в полето ти да лепнеш още 5!Ще излезе с 200 млн. по-евтино, ако спрат да крадат! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години да де - няма еднакво трафик :) преди седмица ходих до пловдив , чак като го понаближих се увеличи трафика , иначе от карнобат до кажи речи пловдив си нямаше трафик и за третокласен път отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Приятел...ти не си столичанин, ти си шоп. И вероятно не познаваш ни един столичанин. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години моите уважения, ама като човек, пътуващ доста често и по Хемус и по Тракия-трафика е еднакъв отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Друже, запознай се с проекта "Тракия без граници" и ще ти стане ясно за какво става въпрос. Това е т.н. еврорегион Тракия - кръстопът на три зивилизации и тинтири-минтири. Та класическо териториално сепариране под егидата на брюкселските зелки, което е основано на принципа на участие според демографската квота в региона. А тя е в абсолютна полза на комшиите от Босфора, защото и гръзката част е ненаселена. Така кюрдите ще си вземат Диарбекир, но ние пък ще загубим отново Източна Румелия. Това няма да са класически граници с КПП-та, те така или иначе са на път да отпаднат, но няма да е български район в перспективата на това, което са останалите части на България. Та, затова няма магистрали на север от Стара планина, друже, защото по евроразчети там ще има 4G мрежа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години п.п. Хемус никога не е покривала изискванията за трафик , нито сега , нито по времето на соца за да има магистрала там . За пишещите минуси - за да се премине от нормален към магистрален път ( демек от по нисък към по висок клас път ) е нужно да има трафик който лесно се измерва количествено :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "А пари наистина май няма, защото парите в България са или от европейски фондове по оперативни програми, а магистрала Хемус за момента не се финансира от тях (финансира се Струма), или от заеми, които тегли правителството, ама те за кое по-напред..."интересно че са ти начаткали минуси за очеизваждаща истина отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Именно така е. В момента Лилето ни казва, че в участъка Ябланица - Белокопитово, автомагистрала Хемус всъщност няма да бъде автомагистрала, а скоростен път. Пълна трагедия за "строителите на съвременна България". Правителството се отказва да направи една единствена магистрала за Северна България, при положение, че в Южна вече има 3 готови магистрали, а повече от половината от Струма вече е готова. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Защо ви е да минавате към Румъния? Там са изостанали, ние сме къде по-напред от тях.Отделно, някой трябва да плаща данъци в тази държава, трябват ни данъкоплатци както се казва. А и не само данъци, и винетки трябва да се купуват за да имаме пари за нови пътища и магистрали. отговор Сигнализирай за неуместен коментар