В икономиката понятието „черен лебед“ обозначава рядко срещано явление, за което се вярва, ще не съществува, но може да промени всичко. Или неочаквано събитие, което може да доведе до непредвидими удари за финансовите пазари.
Е, днес представяме една друга гледна точка за това понятие. „Черен лебед“ е името на малкия, безпилотен и ефикасен дрон, разработван от българската стартираща компания Dronamics. Той може да носи товар от 350 кг на над 2 500 км разстояние, разказа в технологичното предаване UpDate на Bloomberg TV Bulgaria Свилен Рангелов – един от основателите на компанията.
Началото на тази история звучи като приказка за двама братя, но без златна ябълка. Завършилият американския колеж преди 8 години Константин Рангелов заминава да учи в Холандия. И от любовта му към българското сирене, колкото и парадоксално да е това, се ражда идеята за бизнес, който може да струва милиарди. Изнервен от липсата на възможност за доставки на прясно сирене до далечната западна страна, Константин започва да мисли за конструирането на малко самолетче, което да пренася евтино и ефикасно товари. Така заедно с брат си Свилен създават Dronamics.
Стартъпът разработва концепция за въздушен транспорт с дронове, които могат да пренасят до 350 кг и да изминават до 2500 км. Идеята на компанията е конструиране на малък самолет, който да може да пренесе товар, колкото един малък карго ван, но за значително по-кратко време, разказва Рангелов.
Рангелови
По думите му основното предимство на идеята е фактът, че големите транспортни авиокомпании нямат изгода от транспорт на товари на къси разстояния, а и използването на пълния капацитет на един голям самолет е невинаги гарантирано. Именно този проблем в транспортната сфера ще разреши наличието на карго дроновете.
Дизайнът на самолетите е изцяло нов, производствените методи - също, каза още Рангелов. Освен това създаденият преди три години стартъп използва и повече композитни материали и иновационни производствени методи, които не се използват при големите самолети.
„Преценихме, че в продължение на много години хората, които са правели самолети, винаги са имали едно огромно ограничение - нуждата от пилот в кабината. За доставките цената е много важна и беше необходим нов дизайн, който да е по-аеродинамичен“. Така Рангелови и екипът им решават да заложат на безпилотен дрон, за да могат в допълнение и да спестят място от липсата на пилот.
Към момента стартъпът има няколко инвеститори, сред които са фондът Eleven, австрийският фонд Speedinvest и Бойко Яръмов, съосновател на Телерик и Телерик Академия. Но за да се създадат карго дроновете, ще са необходими десетки милиони лева, каза още Рангелов и добави, че е убеден, че ще успеят да намерят нужните им допълнителни вложения. За следващия етап на набиране на средства към края на годината компанията се цели в 5 млн. евро.
Dronamics вече има работещ прототип с размер 1:4, чрез който се тества аеродинамиката, комуникацията и дейността на модела.
Предстои през следващата година тестванията да се изпълняват с модел в размер 1:1. Рангелов се надява производственият процес да стартира до три години, като дори той може да е в България.
Вижте във видео материала целия разговор.
Изминали издания на UpDate гледайте тук.
Следете UpDate и във Facebook.
Още видеа гледайте на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.


Виц на деня - 18 декември
Мачовете по ТВ днес (18 декември)
Без ток във Варна на 18 декември 2025
Времето във Варна на 18 декември 2025
18 декември е определен за Международен ден на мигранта
Как китайският износ подкопава бъдещето на поколението Z в Азия
Изкуственият интелект захранва икономиката на Тръмп, но избирателите се тревожат
Ердоган моли Путин да си прибере С-400, за да спечели благоразположението на САЩ
Standard Chartered за AI рисковете
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
Audi връща А4 – какво да очакваме
Автомобилите с най-добри аудио системи
Mercedes разкри подробности за китайския мотор в новия CLA
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Епъл - копие на майка си Гуинет Полтроу
Радостин Василев обеща да има "голям бой" в парламента
Владимир Путин нарече европейските лидери "малки прасета"
Отиде си големият Боян Радев
Вандализъм в столичния квартал "Мотописта”: Над 20 коли осъмнаха с нарязани гуми


преди 7 години мале ти още малко ще искаш и салата и ракия да ти сипва ... ае по сериозно и стига хейт! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години факт ..поредната не толкова иновативна идея ,само дето конкуренцията имат вече работещо производство, а не са на прототип :)и това си е автономен самолет, не е дрон :)също така в статията нямаше една техническа характеристика, от къде може да знаем колко е ефективен тоя самолет или кво толкова му е уникалното в дизайна отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Браво, надявам се да извършват инженерната работа в България. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Ще ви призная само когато направите дрон унищожител на гъсеници, въшки и други вредни буболечки, който да ги кълве като птица (или смуче като мравояд) вместо да ги пръска с вредни химикали. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Също така работим по проекти за роботизирани Дронове за Земеделие - за наблюдение, за засяване на семена от въздуха (100,000 дървета на ден), за целево спрей-напояване, торене и пръскане с херби/пестициди, за опрашване, подрязване и прецизно бране на плодове и зеленчуци. Особено масово приложение на тези Дронове се очаква във Вертикалните Хидропонни Ферми (aerofarms.com). Захранването с течен МОН Газ на газова турбина или Ванкелов Двигател ще позволи един Дрон да работи с часове без кацане за зареждане. Фермерът на бъдещето ще седи пред компютър с джойстик в ръка, вместо да гази из калта по полето. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години В момента с една английска фирма разработваме такива товарни Дронове, пилотни или безпилотни - по желание, с леки и мощни немски Ванкелови Двигатели, захранвани с втечнен МОН Gas. Пробег от 5,000 км с 2 тона товар, с един резервоар от 300 литра течен МОН, струващ 30 евро. https://fuels.alle.bg отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Джеф Безос или Джак *** вероятно биха се заинтересували от този проект. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години По-смешното според мен е историята за брадите... Сега са брадясали като попове, защото... са се зарекли преди година да не се бръснат, преди да направят работещ прототип 1 към 1. Но не са и подозирали, че ще им отнеме толкова време :D отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Поздравления за момчетата че не се спират пред статуквото а се пробват да го променят.Тва за сиренето е най-смешното от историята. Сигурен съм че сега вече не му е проблем на това българче да си доставя българско сирене всеки ден, където и по земното кълбо да се намира. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години ами аз мислих, и освен за военните за други не се сетих, дето ще искат да возят разни неща до към 350кг :))) . и така наречените "административни пречки" са писани с кръв в авиацията ;) . по принцип има на пазара дронове за земеделското стопанство да следят посевите (машинка, наземна структура, софтуер). има вече дронове за наблюдение на горски масиви с цел превенция на пожари. хамериканците масово ползват дронове за разузнаване ... знам ли , дано да успеят в това дето са намислили ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар