През 2018 г. американците похарчиха 6,2 млрд. долара за Черния петък и 7,9 млрд. долара в рамките на Кибер понеделника. Това са съответно 23,6% и 19,7% растеж на годишна база, да не говорим, че Кибер понеделникът миналата година се оказа най-големият ден за онлайн пазаруване в Съединените щати за всички времена.
Всичко това звучи като добра новина за търговците на дребно. Но не е, пише в свой анализ Quartz.
Реалността е, че уикендът, включващ Деня на благодарността, се превърна във време, в което търговците на дребно се отнасят с най-лошите си клиенти като с кралски особи.
За онези търговци, които са достатъчно смели да се опълчат на статуквото, има начини да преосмислят Черния петък, за да сведат до минимум щетите или поне да го превърнат в наистина ценна възможност за подобряване на отношенията си с клиентите, различна от това просто да правят прекалено големи отстъпки. Но на първо място търговците трябва да разберат защо точно сегашният модел на разпродажби е толкова голям проблем.
Проблемът със стойността
Много от стратегиите на търговците на дребно не са свързани с осъзнаването, че не всички клиенти имат еднаква стойност. Има клиенти с висока стойност, които имат постоянна връзка с търговеца и правят високомаржови покупки през годината.
След това са клиентите с ниска стойност – такива привлича Черният петък. Те нямат почти никаква връзка и лоялност с търговеца и от време на време правят покупки, които обикновено са с нисък марж. В рамките на Черния петък търговците на дребно са склонни да инвестират прекалено много в клиенти с ниска стойност, надявайки се, че по някакъв начин те ще се превърнат в такива с висока стойност.
Да, данните за продажбите могат да са големи, но цената: допълнителни часове, допълнително заплащане и бонус кавги в замяна на покупки с нисък марж, направени от клиенти, които вероятно няма да пазаруват отново от същото място, или поне до следващата година.
Черният петък не е най-големият ден за продажби за годината. Този ден обикновено се пада точно преди Коледа, а печалбата често не е значително по-висока за търговците, които се впускат в това приключение, в сравнение с тези, които са по-консервативни.
Ето няколко начина, по които търговците на дребно могат да загърбят сценария от Черния петък и да се насочат към празниците, мислейки по-фокусирано за клиента, което да се отплати с времето.
преди 4 години Споооко, около 70% от американците карат на антидепресанти, казва този украинец:https://youtu.be/vdf6fcmpBkMВъобще запада започна да преглъща ежедневито си с лекота. И хапчета!Какво ти тук значи някакъв си петък, както е рекъл поета :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Между другото, точно тоя сайт от КЗП май го бяха надупили с 2-3млн преди няколко години, баш заради черния петък.За сравнение, един български сайт, които са и голяма верига магазини, просто написаха - 10% намаление на всичко и това е. Не звучи така гръмко като 50%, но е ясно, че и те не могат да продават на загуба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години днес си яхнал метлата и вършееш здраво :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години закон за защита на конкуренцията (ЗЗК) , чл.31 - въвеждане в заблуждение ... тука доста сериозни ги шамаросва комисията такива работи . въобще в целият ЕС такива практики са сериозно наказуеми с проценти от оборота . регулацията е много добра в ЕС и регламентите са описани подробно . но , ако някой е решил да си поръчва от сайтове и магазини с произход различен от ЕС си е изцяло за негова сметка ... КЗК е глобявала май почти всички голями търговски вериги в БГ с по няколко милиона , и сега доста хора много мислят преди да обявяват разни намаления и промоции :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години цената на ябълката е х3-х4 спрямо тази на Ксиоми-то!---С други думи - ябълката вече е ПЪЛЕН ВАЛАТ! Да си държат "бранда" - никой не им го ще! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Тези ресурси вместо това могат да се инвестират в пазаруващите с висока стойност, които е вероятно да изберат първо бранда заради лоялност или предпочитание.----Ха ха ха... Най-големите комплексари купуват "бранд", който в повечето случаи даже ОТСТЪПВА по технически характеристики и качество "кучите марки"!*** пример: От няколко години Xiomi разбива на пух и прах "великата ябълка" - както в качество, така и съкрушително в цената! Отворете една ябълка вижте и характеристиките - рам памет, количества ядра , скорост на процесора, камери, обем памет и т.н. сравнете цената му, с цената на Ксиоми-то, което не само дава същито характеристики, ами и в пъти повече : цената на ябълката е х3-х4 спрямо тази на Ксиоми-то! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години То статията е за търговци уж, но всъщност излиза че просто иска да изкара тези които не купуват на голям марж "незначителни". Всъщност това не е вярно защото раЗмера има значение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години На работа направихме един експеримент - от лятото започнахме да следим цената на един телефон, бе между 720 и 800лв., в един голям, не точно български сайт. На черния петък, който тук бе тая седмица, по неизвестни причини (в САЩ е последната седмица на ноември), цената му бе 736, намален от 920 и беше маркиран, като продукт с голяма отстъпка, реална отстъпка имаше само на някои неща, които бяха маркирани като продукти с малка.---Точно така! ТОВА е реалното "намаление" на т.н. черен (за клиентите) петък, т.е. ДЕФАКТО НЯМА никакво намаление! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Целта тук не е да се изграждат връзки с клиентите, защото това трудно ще бъде постигнато. ---Какви "връзки" с клиентие ти ве ... ти да не си кауфланд? Ти си магазин за техника, а значи "връзка" може да имаме теоретично - веднъж на петилетка!Тези хора знаят какво точно искат да купят и колко са готови да платят преди да влязат в магазина.---Точно така, защото да умни хора, не по-прости от теб - "търговеца"!Точно така - знаем какво точно търсим, с аккави характеристики (предварително е направен пълен сравнителен анализ на аналогични стоки) и до ккава е цена е разумната му ценност, като се калкулира и цената на доставката, която в последно време се оформи, като едно отделно перо към цената и често иизлиза, че една стока на пръв поглед е по-евтина при един търговец, но калкулирана с доставката, излиза по-скъпа от тази при друг, къде уж е малко по-скъпа. Няма само ти да си правиш сметката я! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години На работа направихме един експеримент - от лятото започнахме да следим цената на един телефон, бе между 720 и 800лв., в един голям, не точно български сайт. На черния петък, който тук бе тая седмица, по неизвестни причини (в САЩ е последната седмица на ноември), цената му бе 736, намален от 920 и беше маркиран, като продукт с голяма отстъпка, реална отстъпка имаше само на някои неща, които бяха маркирани като продукти с малка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар