Разбира се, несправедливо е корпорациите да намаляват данъците си до нула. Все от някъде държавата трябва да получи пари, иначе сметката ще бъде пратена на гражданите (или държавата ще намали разходите и може да има продънени улици, например, което не е решение). Нещо трябва да се случи. Сега Германия обсъжда един странен данък – данък върху данните. Преди всичко американските интернет компании са известни със своите данъчни трикове, така че идеята за този налог не е учудваща. Данъкът върху данните обаче няма да реши проблема, а само ще създаде нов. Има по-добра алтернатива.
Началото на дебата бе поставено от реч на канцлера Ангела Меркел, която остана неразбрана за мнозина. Ръководителката на правителството поиска данните да получат цена, така че стойността им да се вкара и в консолидираните баланси. „Ценообразуването на данните, особено на потребителските данни, според мен е основният проблем за справедливостта на за бъдещото", каза Меркел. Някои погрешно интерпретираха думите ѝ като желание за въвеждане на данък върху самите данни, а това би било фатално, припомня колегата ми от германския SDZ Бастиян Бринкман.
Данъкът върху тютюневите изделия в Германия бе успешен, защото помогна за това хората да пушат по-малко. Но данните не са цигари, те не вонят и не отравят никого. Нуждаем се от повече данни, не по-малко. И в данните на данъчния интригант Facebook се крият страхотни неща, като например стари познати, които изведнъж се появяват на екрана. Често Google показва прилични резултати и това работи добре, защото Google разполага с много потребители и записва всички процеси на търсене.
За да може германската, българската, европейската индустрии да използват изкуствен интелект, те се нуждаят също от голямо количество данни. Буквалният термин с право се нарича big Data, а не Small Data. (И да, скъпи защитници на правата на личните данни, разбира се, че данните трябва да бъдат добре защитени и потребителите трябва да знаят какво предоставят, без съмнение).
Срещу избягването на данъчното облагане на корпорациите помага само основна европейска данъчна реформа. Държавите членки трябва да се договорят как да се облагат тези дружества. Изключително важни са техническите подробности при изчисляването на печалбата: Какви са разходите, които компанията може да приспадне, и кои - не? Освен това може да има изискване за минимална данъчна ставка от 20%, така че никоя държава членка да не може да осъществява данъчен дъмпинг. Печалбата на дадена компания може да бъде пропорционално разпределена на държавите от ЕС, в които компанията има персонал и генерира приходи. На тази печалба след това ще се начислява националният данък.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria!
преди 6 години Митата от Китай и Япония не са само за колите , има за доста неща ... защото миличък си пазим работните места в ЕС :))) ... едно работно място в автомобилния сектор създава около 7 работни места извън него. Горе долу е така. Би трябвало на защитник на измъчения пролетарият да са му ясни тези неща !? Митата ще изчезнат когато заплатата на един китайски леяр/стругар/монтажник/строител/инженер стане равна на същият европейски!!! :))) А ти мерцедес или ауди и на старо не можеш да си позволиш , не го мисли :))) , топ моделите на двете фирми са премиум сегмент мноооого над възможностите на средния че и на по заможния българин и европеец. В дописката по принцип се говори за друго, не знам дали си я чел, говори се избягване на данъчно облагане на американските големи корпорации, които реализират от европейския пазар много добри постъпления от реклама и продажба на лични данни на потребителите си, а не плащат НИЩО за това в ЕС. И че немския канцлер мисли как да въведат регламент по който да събират все пак нещо от тях и той да важи за ВСИЧКИ държави в ЕС, дори и за нашата ... :))) ... въпреки нашите политици :))) ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Това ще разчисти конкуренцията на големите корпорации. По-малките участници в пазара просто няма да имат ресурса да наемат частна армия от счетоводители, адвокати и специалисти по данъчно планиране. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Ще удари балтията на *** от ЕС . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Купуването на нова Тойота без мито ще намали бедността? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Докога ще съществуват огромните мита върху вносни автомонили от Япония, Китай и Южна Корея?? Защо днес митото за една евтина нова тойота е 10 хил. лева, а като добавим ДДС нещата стават катастрофални. Една чисто нова тойота в САЩ сттрува между 12-15 хил. $, а у нас над 40 хил. лв. Кой печели от този феномен, и ако това е хазната защо няма 10 хил. лева мито за Мерцедес или Ауди да попитам само?? Докога корупцията в европарламента и европейския съвет ще ни държи бедни, за да може олигарси да ни продават продукцията си на скъпо и прескъпо като ефективно забраняват всякаква конкуренция и или направо умишлено фалитат по-слаби конкуренти като Пежо, Ситроен и Алфа Ромео? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Намираме се в преломен момент, когато стойността на информацията става съизмерима със стойността на материалните активи. Щом дори и консервативни политици го разбират, това навежда на извод, че скоро предстои да се случи голяма промяна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар