Компанията – на служителите
По време на разходката ни из фабриките не видяхме и следа от прословутите средства за мотивация и оценка – усмихващите се или плачещи смайлита, които служителите закачат в началото на смяната си и за които бяхме чели преди години. За сметка на това виждаме друг метод – окачени на различни пана снимки и кратки биографии на отделни служители. Оказа се, че това са „отличниците“ по смяна, които получават специално отношение. Тези оценки не са само за престиж, а благодарение на натрупването им служителите постепенно се сдобиват с правото да придобиват акции от компанията. Да, точно така - Huawei е частна компания, като огромната част от нея е собственост на самите служители.
Te могат да закупят акции, ако изпълнят своите заложени цели. Инвестиционната програма е много популярна, защото така персоналът може да увеличава доходите си, пояснява пред Investor.bg ирландският мениджър Джо Кели, който преди няколко години се мести в Китай и започва работа за концерна. Именно привличането на чуждестранни мениджъри е друг от методите на китайската компания да се отвори към света и да покаже, че не е опасна за западния свят.
И така - акционерите може да се възползват от изплащаните всяка година дивиденти или могат да върнат книжата на концерна по изчислявана всяка година годишна стойност. За чуждестранните служители Huawei също е създала подобна програма, но акциите на чужденците са без право на глас.
Когато производителят на смартфони и телеком оборудване свика общо събрание, над 82 хил. служители акционери могат да гласуват. Те правят това индиректно чрез избран по-рано от тях специален представител, поясни Кели. Те държат 98,6 на сто от акциите, а останалите 1,4 на сто се държат от основателя Рен Дженфей.
Заводите на компанията са също впечатляващи. Служителите може да ви се сторят твърде млади – със средна възраст от 24 години, а според мениджърите им са и доста добре платени. Току-що завършил университета мениджър получава месечно еквивалента на около 3700 лева.
Но Huawei предоставя около 70% от своята продукция за производство на поддоставчици, а при смартфоните този дял е около 90 на сто. Важен производител е тайванската компания Foxconn, а една от фабриките му се намира съвсем близо до централата на Huawei в Шънджън. Разликата е удивителна, защото сградата на тайванците изглежда мрачна и в буквалния, и в преносния смисъл на думата. Можем само да предполагаме, че работните условия там са по-лоши от тези в намиращата се в съседство на Huawei, която посетихме.
За разлика от Foxconn, централният офис на Huawei е посветен главно на развитието на нови продукти, а не на сглобяването им. Конферентните зали са елегантно обзаведени, навсякъде има първокласни кафенета, служителите се хранят не във фирмени столове, а в ресторанти, наети от компанията, а сградите са озеленени с тропически растения.
Служителите на Huawei в Шънджън работят от 8:30 до 18:00 часа с час и половина за обедна почивка. Кели, който наскоро се е преместил от Великобритания в Китай и в момента е вицепрезидент за международен PR на концерна, заяви, че работниците са склонни да обядват заедно, преди да си вземат половин час и за следобеден сън. „Това просто работи за тях", казва той. Но освен за хранене и сън служителите на Huawei могат да използват обедните си почивки, за да играят тенис на маса или просто да се разхождат из градините на компанията. А те са впечатляващи.
15 птици са може би най-доброто доказателство за това колко добре се развива бизнесът на „Силициевата долина на Китай". В "езерото на Huawei" плават черни лебеди. „Птиците са внесени от Австралия. Един струва 500 хил. юана (около 68 хил. евро, бел. ред.)", казва Ола. Красивата китайка е един от специалистите по връзки с обществеността на Huawei, които се грижат за групата журналисти от Централна и Източна Европа.
преди 7 години Ползвал съм iPhone, Samsumg и Huawei. Най-доволен съм от Huewei. Супер качество на много добра цена. iPhone е добро качество на много висока цена. Самсунг е пълен шит и никога не бих си купил отново Самсунг! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години да, това е хубаво, но...в самия Китай VIVO и OPPO имат сигурно 50% дял.Ябълката, Хуавей, Самсунг и XAOMI имат по 7-9% всекиако онези вземат дела от 50% и на другите пазари, могат да си напазаруват "скъпите" колеги както си решат, защото се иска масовост!едно е да продаваш 500 млн. апарата годишно, друго е по 50 млн, колкото и да са скъпи и с голяма печалба.Ще видим, кой кого ще изяде - този който инвестира или този който създава масови стоки и продава много.Някой да знае кой е основния акционер на Пежо-Ситроен-Опел??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години след 50 години може и да се случи, до тогава има много пиле по Сечуански да изядът :) ... иначе конкуренцията е добро нещо! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Те скоро и втори (вероятно и първи, разликата не е голяма) може да станат до няколко години. Apple си продава телефоните твърде скъпо (разбирам ги, щом има кой да ги купува и да са на печалба, защо да свалят цената). Samsung имат доста проблеми и телефоните им също не са от най-евтините, а huqwei имат телефон във всеки ценови клас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Наобратно да тичат, няма да ги стигнем, ех отговор Сигнализирай за неуместен коментар