IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Двойственият стандарт на Apple

В Китай правителството така или иначе има достъп до данните на калифорнийския концерн

18:54 | 16.03.16 г. 20
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Бунтът на Apple срещу ФБР предизвиква сериозно отразяване в медиите. Най-сетне, поне така изглежда, IT концерните се опълчват срещу интересите на властите да следят потребителите. Изпълнителният директор на Apple Тим Кук говори все по-често за свобода и демокрация. Той не дава и да се продума за начало на даване на възможност за подслушвания на iPhone. Ако това се случи в САЩ, то какво остава за страни с репресивен режим, казват в един тон и Кук, и адвокатите на компанията.

Точно с това изказване обаче Apple премина през една червена линия. Защото в обкръжението на специалистите по сигурност компанията е известна, че си сътрудничи с репресивни режими в името на печалбата. Преди всичко в Китай – вторият по големина пазар. 



Това е една история с начало отпреди години. Когато iPhone 4S се появи на китайския пазар, устройството трябваше да бъде снабдено с китайски чип за Wifi, т. нар. WAPI. Това е чип, който изключва кодирането на Apple и използва свое собствено, чиито алгоритми никога не са ставали обществено достояние. И който освен всичко друго изпраща и допълнителни данни на непознати честоти. Международният пазар никога не призна този чип, считан за сигурен кандидат за „задни вратички“. Apple го вгражда в Китай без никаква съпротива или допълнителни обяснения.

И това не е всичко. По-скорошен пример е iCloud. От 2014 г. данните на китайските потребители на iCloud се съхраняват само в Китай. Това бе сделка между Apple и Пекин, вероятно за да може американският концерн да продава своя iPhone 6, който бе пуснат на пазара скоро след това. И сделка, която не бе толкова публично прокламирана, колкото героичната борба срещу ФБР, и бе потвърдена едва след изтичане на информация. Тогава Apple заяви, за да спаси честта на Запада, че доставчикът, който пази данните няма достъп до съдържанието заради криптирането. 


Но това изявление следва да се чете с повишено внимание. China Telecom не може да има достъп до данните. Но властите - със сигурност. Законите са повече от еднозначни. Американски източници от сферата на сигурността твърдят, че криптирането на Apple в Китай е било променено чрез наложени от държавата вариации. Но дори и да не се е случило това, Пекин има достъп до данните.

И тук идва още един куриоз при сегашното разследване на ФБР. Apple поддържа винаги тезата, че дори и тя не може да пробие собственото си криптиране. Ако това е така - защо все още спори с ФБР? Очевидно е, че криптирането може да се отстрани от компанията. Това поне го знае вече и китайското правителство и се възползва от факта.

Също и по отношение на комуникацията на клиентите си в Китай Apple е далеч по-малко либерален и отворен, отколкото при настоящия спор. Така например малко след старта на продажбите на iPhone 6 се стигна до сериозна атака към данните между iPhone и iCloud, при която нападателят, вероятно служители на китайското правителство, чрез фалшиви удостоверения за Apple се е добрал до всички потребителски имена и пароли на китайските собственици на iPhone. На всички потребители на iPhone в Китай. Но Apple не възропта, а се задоволи с успокояващо послание към потребителите: сървърите на iCloud не са били компрометирани, iCloud и IOS си работят. А фактът, че всички пароли са били установени, не се споменава. Точно както и доказателствата за намесата на китайското правителство.

И така внезапната ангажираност към неприкосновеността на личния живот и правата на потребителите е по-скоро просто двоен стандарт. Единствената ценност и стойност, на която Apple наистина се покланя, е печалбата. Ако за целите на печалбата на Изток трябва да се позволи да има мониторинг, то има мониторинг. Ако за същите цели на Запад трябва да се пазят правата на потребителите, те се пазят. Жалко, ако две толкова противоречиви поведения се сравняват толкова директно. Но най-вероятно на американците не им пука. Защото, както и при всички други съмнителни дейности на концерна, неговите фенове ще му простят и този път. В мишмаша от нравствени стойности на средностатистическия фен на Apple моралът хронично отстъпва пред дизайна. А това е добре за Тим Кук.

Още по темата - тук!

Подробности вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:44 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

8
rate up comment 37 rate down comment 0
pepince
преди 8 години
Точно си е натиск за лесно проследяване: The Chinese government, which has highly intertwined interests with major corporations, wants to protect call revenue from VoIP, Fleishman wrote on his blog. An iPhone with Wi-Fi could be used with a VoIP app like Skype, or, if restricted, could be jailbroken and used with VoIP programs over both Wi-Fi and 2G/3G systems.Theres also a snooping aspect. Its easier for the Chinese government to monitor internet usage over the cell network than it is over WiFi.You know a specific device on the network via a specific cell, Fleishman says. With Wi-Fi, theres no central tracking mechanism, so if you use anonymizers or Tor or VPNs or whatever, you are much less trackable. The phone ID isnt embedded into trackers. And hotspots are less regulated.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 32 rate down comment 2
Didkata
преди 8 години
Постнах в "Гугъля" първия ти текс. И, упс. Нищо за криптиране; sans WiFi, ако знаеше малко френски, означава без WiFi, и е модел iPhone за определен оператор.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 43 rate down comment 3
Илко
преди 8 години
Ябълка обича комунистическите парички !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 44 rate down comment 3
bigmamascandal
преди 8 години
Chinese Authorities Approve Modified iPhone For China, Sans WiFiБях забравил за тези случаи, но са си самата истина. Може лесно да намериш чрез Гугъл какви джаджи предлага Епъля в Китай. Не случайно Гугля не се съгласиха на техните условия и не се върнаха там, макар че губят пазарен дял зарад това. Интересна статия, защото наистина - да прокламираш колко цениш потребителите, а същевременно другаде да се гавриш с данните на потребителите си е двулично. точно затва би трябвало д аса и медиите - да ни напомнят. Бравос на инвесторът.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 46 rate down comment 8
Mavi Goz
преди 8 години
Кухао, комсомолският мозък трепти в твоята кухина над раменете ти! Ако имаше поне бурма от идея за Епъл, щеше да знаеш, че престижът и имиджът на бранда са непокътнати вече 30 и кусур години! И този имидж се гради в САЩ и Европа, а не в Китай! А аз познавам няколко човека, сериозни и богати хора в Америка и Европа, които ползват айфони заради безкомпромисното криптиране и сигурност - като почнеш от обикновения мейл и чат и стигнеш до мобилно онлайн банкиране! Ако се накърни този имидж в САЩ и Европа, край с Епъл! В Китай продажбите не зависят от такива фактори, защото там е друг свят с други правила. В мениджмънта на Епъл работят мнооого, ама мнооого по-умни хора от теб и Бойчо, които получават седем-осемцифрени заплати, за да мислят за тези работи. А вие с Бойчо ги критикувайте и поучавайте, щот морала в българския капитализъм има по-стари традиции, а вие сте изявени негови представители.... хахаха...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 35 rate down comment 5
Didkata
преди 8 години
Интересна статия, която обаче никъде не посочва източници, които да доказват твърденията. Освен това, предпоследното изречение, колкото и на Радина и Бойчо да им се струва истински "килър", си е направо тъпо. Да обвиняваш всеки ползвател на iPhone че предпочита дизайна пред морала - много зле, много зле. Пишман журналистчета.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 39 rate down comment 9
khao
преди 8 години
пак си писал глупости с килограми ... а престиж, имидж на бранда и такива неща викаш не ги интересуват, само пачки да има ... няма как с твоето комсомолско мислене да разбереш идеята на статията, която всъщност е доста добра
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 46 rate down comment 13
Mavi Goz
преди 8 години
Скъпи Бойчо,Тъй като не си се позовал на източник, това аз го разбирам, като да си автор на горното памфлетче. И това предизвиква у мен огромно недоумение!!! Тезата, която защитаваш и квалификациите, с които боравиш, са по-скоро от арсенала на форумите за скучаещи бг-*** или литературен кръжок! Да ти припомням ли, че си редактор в инвесторски сайт и проповядваш пред аудитория, за която няма по-висша ценност от материалната облага? Или не?Нека ти припомня, че Епъл не е пионерска или скаутска организация, а бизнес-корпорация, която има единствената цел да храни колкото се може по-добре асционерите си!Различните политики в различните търговски региони се определят от различните изисквания на потребителите към продукта!!! В Китай и Русия потребителите плащат за дизайн и престиж, а в Америка и Европа - за сигурност и надеждност! Епъл прави пари, като се стреми да удовлетворява точно тези тънки нюанси в спесификата но пазара. "Regional Strategy For Global Leadership" му викат... Хехе..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още