„Няма кой знае каква принципна разлика в дигиталния маркетинг, който се прави при нормални условия и този по време на пандемия. Но фирмите се насочат към онлайн канали, чрез които по-лесно достигат до клиентите си“, заяви той.
Д-р Райнов е на мнение, че бизнесът на практика реализира проектите чисто технически, но има още много какво да се прави в България, за да се изгради работещ маркетинг, който да съответства на тенденциите по света.
„Неблагоприятното въздействие на COVID-19 върху маркетинга идва от това, че както във всяка криза, има нови разходи. Изграждането на канал за дигитален маркетинг изисква инвестиция и трудно се съчетават всичките приходи с необходимостта да се заделят средства и да бъдат вложени в достатъчен обем“, обясни д-р Райнов и потвърди, че по този начин ще се увеличи капацитетът в човешкия ресурс и в технологиите.
Той посочи, че технологиите са достигнали до точка, в която не ни създават проблеми. „Проблемите идват от начина, по който използваме технологиите”, е мнението на експерта.
Д-р Райнов сподели, че пазарът на труда в тази сфера е много благоприятен за хората, които са решили да намерят реализация, но не само заради пандемията. „Има осезаема липса на експертиза и на подготвени хора, която става още по-обострена и носи нови потребности на бизнеса“, смята експертът по дигитален маркетинг.
Що се отнася до висшето образование преподавателят във ВУЗФ напомни, че в публичното пространство се лансира тезата как то има недостатъци и до известна степен той самият я подкрепя.
Според него формираният дефицит се дължи на начина, по който държавата се отнася към образованието.
„Университетите, които не са принудени да се държат пазарно заради осигурена субсидия и издръжка, могат да бъдат по-инертни и да изостават повече – тяхното съществуване е предопределено. ВУЗФ не може да си позволи този лукс, защото висшето училище е поставено в пазарни условия и трябва да отговаря на абсолютните очаквания на хората и студентите“, отбеляза д-р Райнов.
Относно онлайн обучението той заяви, че преподавателите, които застават пред аудиторията, не знаят как да работят в новата среда, тъй като преподаването на един материал – дистанционно и присъствено, са две различни неща.
„Това е още един сигнал за държавата и образователните институции накъде да насочат усилията си“, съветва експертът.
Какво ново предлага програмата на ВУЗФ по „Дигитален маркетинг и онлайн анализ“? Какви са тенденциите в дигиталния маркетинг? Може ли да се излъже мрежата? Започна ли сегментиране на клиентите?
Целия разговор може да видите във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да видите тук.