Някои смятаха, че настъпва революция в журналистиката. Други мислеха, че може да е началото на края й. Но в сряда, това, което читателите видяха в „instant articles” на Facebook, новия формат, с който медийните организации могат да публикуват директно в социалната мрежа, беше разнообразен микс от статии вместо ясен сигнал за бъдещето, коментира The New York Times.
Не е ясно дали първата партида от статии ще бъде последвана от редовен поток от предложения на издателите. Въпреки че медийните организации запазват контрол върху публикуването на статии чрез новата услуга, Facebook решава кога ще започне работа на пълни обороти. Според запознати това вероятно ще се случи до няколко седмици.
BuzzFeed беше една от първите компании, която използва новата услуга, като за в бъдеще смята да публикува всичките си статии и по този начин. Дао Нуин, издателят на медията, казва, че макар да е твърде рано да се измери влиянието на „instant articles”, първоначалната обратна връзка от читателите е невероятно позитивна.
Кинси Уилсън, отговорник по проекта в The New York Times, коментира, че „в началото ще се наложат "сравнително големи усилия, както в избора на статии, така и в следенето на представянето им от Facebook”. Въпреки че медията публикува около 300 статии на ден, допълва той, „искаме да подходим внимателно“.
Неговата предпазливост отразява загрижеността на издателите, които действат на непозната територия и играят на сляпо дали огромната аудитория, която Facebook предлага, си струва компромиса с разпространението на журналистиката им. Посетителите, които кликват върху „instant articles" остават в рамките на Facebook, а не се пренасочват към сайтовете на издателите.
Джошуа Бентън, директор на Nieman Journalism Lab в Харвард, очаква издателите да получат добри финансови резултати от плана, според който те запазват всички приходи от рекламите, които сами публикуват чрез услугата и 70% от приходите от продажбите на реклама директно от Facebook.
Комбинирано с желанието за нови читатели това вероятно означава, че новата услуга ще се разраства, както по брой статии, така и по брой издатели, казва той и допълва, че вероятно и други социални и мобилни платформи ще последват примера с подобни инициативи.
Според Бентън важен елемент е рекламната технология. „Повечето издатели се справят ужасно с изкарването на пари от мобилен трафик и трафик от социалните мрежи“, казва той. „Те не познават добре потребителите си. Facebook им обещава да се справи с тези проблеми“.
Рискът обаче ще дойде, ако рекламната технология на Facebook, известна с изключителната си прецизност в таргетирането на потребителите, стане по-привлекателна за рекламодателите, отколкото купуването на рекламни позиции в медийните публикации.