За някои напредничави рекламодатели хладилниците са гореща тема. Или по-точно умните хладилници. Така стоят нещата и с термостатите, таблото на колата ви и дори ключалката на входната врата, стига всички те да са свързани с интернет. Всъщност всичко това вече не е никак ново, а рекламодателите и техните агенции се опитват да разберат как да се впишат успешно в целия този пейзаж.
В SHSWi тази година разговорът за „мобилното“ вече не е на дневен ред. Вместо това маркетинг акцентът пада върху преносимите джаджи и интернета в колите. Никой уважаващ себе си представител на рекламния свят тези дни не се вълнува много от новите приложения за iPhone, пише Mashable.
Мнозина говорят за Internet of Things – термин, създаден в средата на 90-те години, отговарящ на теорията за „свързания живот“. Представете си, ако уредите в дома ви, термостатът, персоналният ви фитнес тракер, ключалките на вратите и на колата могат да работят заедно и безпроблемно.
Тъй като това звучи като все по-вероятен сценарий за близкото бъдеще, търговците вече мислят как марките им ще оцелеят и как трябва да се развиват при подобен сценарий в бъдеще.
Представете си свят, в който хладилникът ви може да показва на екран, че млякото почти е свършило, а колата сигнализира, когато гумите ѝ вече са износени.
Докато устройствата стават все по-умни, възможностите на брандовете се увеличават. Всеки маркетинг екип цели преди всичко да направи продуктите на своята компания неотменна част от живота на потребителите.
Както отбелязват експертите, Google се е развила от търсачка на настолния ви компютър до нещо, до което имате достъп по всяко време. Същото важи и за брандовете. Така например прогресивното застраховане става все по-свързано с неща, като камерата на таблото, която следи колко често карате колата си и колко често натискате спирачката.
Развивайки идеята Дъг Хехт, президент и оперативен директор на агенция Digitaria, си представя, че някой ден приложение може да наблюдава сърдечната честота на човек и броя калории, които той приема на ден. Наред с всичко това програмата ще се опитва да промени поведението на потребителя, така че той да води по-здравословен начин на живот. За целта тя ще му припомня, докато той пазарува, че пакетът с чипс съдържа множество наситени мазнини. Тази идея на Хехт обаче не е свързана по никакъв начин със смартфони, а по-скоро го вижда вградено в хладилника, в колата и в преносимо устройство, което да отброява стъпките, които човек извървява дневно.
Ясно е, че не всеки ще бъде готов да предостави толкова много лична информация, дори и да има парична награда. Тези, които се борят със сериозни здравословни проблеми или просто искат да подобрят състоянието си като цяло, все пак ще бъдат склонни да приемат подобна помощ.
Internet of Everything предлага и възможности за революция в цикъла на пазаруване и може да доведе до радикално преосмисляне на рекламата.
Както сайтът GigaOm наскоро посочи, една свързана миялна машина може автоматично да купи нов препарат, когато този вкъщи започне да намалява. Това е отлична възможност за една марка да се позиционира като партньор и машината по подразбиране да купува само нейния продукт. Starbucks вече прави нещо подобно със своите умни кафе машини Clover, които се свързват с облака и проследяват предпочитанията на потребителите.
Хехт предвижда друг сценарий – докато пътувате с колата си към вкъщи, хладилникът подава сигнал към автомобила ви, че млякото у дома свършва. От своя страна в този момент производител на мляко може да ви предложи купон, за да ви примами да избере неговата марка.
Ако сте маркетолог, новите технологии могат да ви отведат директно към вашата целева група. Тогава възниква въпросът защо да харчите за телевизионна реклама, когато можете да използвате всичко това.
Очаква се, че свързаното бъдеще ще промени традиционния маркетинг., въпреки че все още няма гаранция, че тази визия наистина ще стане реалност. Според някои експерти потребителите вероятно ще подходят доста по-внимателно към свързаните устройства. По думите им може да се стигне до нов сценарий като този със скандала с разкритията на Едуард Сноудън и той може да удари сериозно потребителския пазар в рамките на следващите пет години.
Животът със свързани устройства може и да не се случи в толкова близко бъдеще. Може да отнеме 5 или 10 години, но в един момент рано или късно ще стане реалност, а това случи ли се, маркетингът никога няма да бъде същият.