Държавата има толкова много автомобили, че може да не им прави Автокаско, тъй като на практика тя може да действа като застраховател, ако не застрахова имуществото си.
Държавата вероятно притежава около 200 000 автомобила или дори повече. В обществения сектор през 2010 г. са били заети 729 300 лица спрямо 1,93 млн. души в частния сектор. Зад няколко стотин хиляди държавни и общински служители стоят доста автомобили.
В България има общо около 2,5 млн. автомобила при 19 общозастрахователни компании, поднадзорни на Комисията за финансов надзор. Голяма част от автомобилите се управляват без застраховка Автокаско, поради което средно на компания се падат много под 100 000 застраховани автомобила. Държавата има доста повече от това число.
Не на последно място част от държавните автомобили не излизат от гаражите. Това са много МПС в Министерството на отбраната, Гражданска защита и други.
Също така много от държавните автомобили са със специален режим на движение, като това са полицейски автомобили, линейки, пожарни, автомобили на НСО и други. Тоест, ако има катастрофа с кола със специален режим на движение, виновен ще е автомобилът с неспециален режим на движение. Съответно щетите ще бъдат платени от неговата Гражданска отговорност и Автокаското на държавния автомобил е излишно.
Нека напомним, че Автокаско реално покрива щетите само на виновната за ПТП страна, тъй като невинният участник в произшествието се обезщетява от Гражданската на виновния.
Рискът от кражба на държавен автомобил е нисък, най-вече защото тези МПС имат гаражи, често паркинги на НСО, МВР. Също така малцина биха откраднали автомобил с означението ДАИ, Агенция "Пътна инфраструктура", община Тутракан, училищен автобус и т.н. Разбира се, малцина биха откраднали и бронетранспортьор или линейка.
Именно въздържането от кражби е една от причините фирмите да брандират автомобилите си.
Автокаско на около 200 хиляди автомобила е минимум 60 млн. лв., тъй като най-малката премия за Автокаско е 300 лв.
Вероятно ненужният разход надхвърля 100 млн. лв. Дори част от държавните автомобили да бъдат откраднати (малко вероятно) или да бъдат ударени по вина на шофьора (отново малко вероятно при линейките, полицейските автомобили и други със специален режим), то тези щети лесно ще бъдат възстановени с част от спестените пари.
Бидейки с голям автопарк, държавата ще действа като застраховател (поемайки риска си), тъй като нито един автомобил няма да е толкова скъп, че да наруши бюджета при нужда от възстановяването му. Докато в семейния бюжет скъп автомобил трябва да има застраховка Автокаско, ако възстановяването на щети по него или кражбата му са рисковани за семейния бюджет.
Не на последно място липсата на търгове за застраховка Автокаско на държавни МПС ще намали корупцията сред чиновниците.
Също така шофьорите на държавни, общински и други ведомствени автомобили ще бъдат по-внимателни, знаейки че катастрофа, предизвикана от тях, може да събуди недоволство у ръководителите им, замествайки сегашната сигурност при "удряй смело, има застраховка".
Колкото до застраховка "Гражданска отговорност", държавата със сигурност би трябвало да прави, особено ако държавните автомобили пътуват в чужбина, тъй като в някои държави няма лимит на отговорността. За военни автомобили, които не излизат от гаражите обаче, това може да не се прави.
преди 12 години колко разходи имат тези коли?да приемем че около 50 000 са консервирани някъде ами останалите 150 000?масла гуми бензин, нафта, ремонти части прегледи...ако приемем че средно за автомобил отиват 5 литра масло колко масло отива?750 000 литра на всеки 10-13 000км според мен трябва да се намали драстично броя на колите само на специялните звена да има отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Напълно съм съгласен. Отделно за да е коректно сравнението трябва да има оценка на допълнителните разходи, които държавата би направила - допълнителна администрация с нови структури по места, офиси, хора, допълнителни автомобили.... идеята е, че частни компании ще направят това по-ефективно, ако и тогава сметката излиза за държавата, проблема е при застрахователите. Иначе от подобни идеи до планова икономика пътя не е особено дълъг. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Нали им определя бюджетите. Определя капиталовите разходи и режийните. Съвсем лесно в бюджета за следващата година ще им възстанови щетите. Може да се предвиди механизъм за бързо покриване. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да не говорим, че държавата не и е работа да извършва стопанска дейност още повече при наличието на частен сектор такъв.Чак сега видях, че имало 200 000 държавни МПС-та?!?!?Ужас - или да ги продават или на скраб. Това е ненормално голямо количество за безполезна администрация. И предполагам, че по голямата част от тази бройка е за бракуване, не за застраховане отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Добра статия! И добре показва проблемите в застраховането и връзката им с държавата. ... А за дребните неточности ... стига се заяждахте за маловажни неща. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години По принцип е възможно, но проблема е, че ако държавата е застраховател или собственик на застрахователя тя няма да си търси интереса. Чиновниците ще си крадат сами колите и т.н. Докато сега малко или много застрахователя си гледа интереса. Ако има съмнение за измама прави собствено разследване и евентуално съди измамника.А при държавата го знаем как е - в ТКЗС-тата всичко се окраде - от кокошки до комбайни. Съвсем друг е въпроса за какво са и на държавата МПС-та в гаражи?!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Няма как да не направи застрахователно ведомство да речем и от там да взима пари при щети.. щото колите са на различни министерства и т.н. водят се по различни пера. Няма да е изгодно всяко министерство да си прави собствен спасителен пул. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години На този принцип държавата може да направи много неща - например - болниците да си имат собствени лаборатории, а не да пълнят частни джобове. Фирмите с държавни и общинско участие да се застраховат в държавни дружества. Някой ще каже, че не е пазарно - ами че то какво пазарно има в това да имаме 700000 на държавна издръжка? И дъравата да има 200 000 автомобила? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Идеята не е да се прави застраховател. А напротив. Държавата НЕ ПРАВЕЙКИ КАСКО, реално се застрахова, тоест поема риска. Нали това правят застрахователите? Поемат риска. Но в случая ще го прави без разходи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Всъщност наистина държавата може да направи свое застрахователно дружество само за държавни и общински автомобили, което да работи без печалба. И така застраховането ще им излиза много по-евтино. Само, че частиците ще ревнат яко.. щото ще им отиде далаверата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар