Повечето от западните политици се надяват чрез износа да върнат към растеж застоялите си икономики. Точно това прави обменните курсове на валутите особено чувствителна тема. При по-слаба валута конкурентоспособността на една страна се подобрява, защото износът става по-евтин. Така се насърчават и вътрешните потребители да предпочитат по-евтините местни стоки пред скъпия внос.
В тази връзка The Economist изготвя всяка година класация на валутите, която ги оценява по справедливата им стойност. За тази цел списанието изчислява Big Mac индекс, който измерва покупателната стойност на валутите чрез цената на хамбургера Big Mac в отделните държави по света.
Класацията показва, че въпреки поевтиняването на еврото през тази година, то остава силно надценено, докато валутите на развиващите се страни продължават да бъдат евтини. Двете валути с най-завишена стойност в света също са европейски – на първо място в класацията е норвежката крона, следвана от швейцарският франк.
Индексът Big Mac е образен начин да се прецени доколкото валутите се отклоняват от своята справедлива стойност. Той се базира на теорията за паритет на покупателната сила (ППП) на валутите, която твърди, че в дългосрочен план обменните им курсове се движат в посока към изравняване на цените на идентична кошница от стоки в две отделни страни.
От Economist обаче използват само една стока – сандвичът Бик Мак, който се продава в близо 120 държави по целия свят. За справедлива стойност на обменния курс се приема тази, при която цената му е същата, като тази в САЩ.
Индексът показва, че Азия остава най-евтиното място, като скорошното решение на Китай да увеличи гъвкавостта на валутния курс на юана не се е отразило съществено на неговата подцененост. Цената на Big Mac в Китай по текущи курсове е 1,95 долара в сравнение с 3,73 долара за САЩ.
Това означава, че справедливият валутен курс е 3,54 юана за долар спрямо сегашните 6,78 юана за долар. Или казано с други думи – юанът е подценен с 48% срещу долара.
Други азиатски валути, като тайландският бат и южнокорейският вон, също са значително под справедливата си стойност. Бразилският реал е една от малкото валути сред развиващите се страни, която се търгува над своята справедлива стойност в момента. Високите лихви от 10,75% в страната са магнит за много инвеститори, които са привърженици на carry-trade сделките, и повишиха силно курса на реала през тази година, който според индексът е с 31% надценен.
Индексът Big Mac обаче е най-надежден, когато се използва за съпоставка между валутите в страни със сходни нива на доходите и жизнения стандарт. Той показва, че курсът на еврото е завишен в сравнение с много други валути от развитите страни. В момента единната валута е с 16% надценена, което все пак е по-малко в сравнение с 29-те процента преди година.
Редица други анализатори посочват скъпото евро като една от най-сериозните пречки пред възстановяването на еврозоната. Въпреки дълговата криза в еврозоната курсът му срещу долара и повечето основни валути се повиши значително през последните седмици, като само от началото на юли е поскъпнало с 5,5% срещу американските пари.
В същото време валутата на Великобритания е станала леко подценена от леко надценена по това време на миналата година.
Най-скъпите валути обаче са норвежката крона и швейцарският франк. Кроната е с близо 100% над справедливата си стойност на базата на индекса Big Mac, а швейцарският франк е надценен с 68%, след като инвеститорите потърсиха в него убежище заради икономическата несигурност.
Разбира се, на индекса Big Mac не трябва да се гледа като на точен показател за бъдещите движения на валутите, а по-скоро като на лесен за възприемане начин за сравняването на покупателната им способност.
преди 14 години Консумацията зависи от стандарта в страната , реклама , хр.навици и няма нищо общо с валутата. В различните страни на ЕЗ цената му е различна въпреки че навсяъде се пазарува с Е. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Значи за последните 63 години доларът е загубил 90% от стойността си, като 65% са загубени през последните 20 години (съгласно American Institute for Economic Research - AIER). Америка не е индустриалния гигант, който беше преди 50 години, нещата са се променили много. Темата е прекалено сложна, за да се коментира по този начин.А за ЕЦБ и лихвите от 0% - това е безумие, много неща не са ти ясни и по-добре не се изказвай по такъв начин. Както казва Стоичков - Който разбира от футбол, прави смените в отборите, който не разбира - коментира от страни :) Та така и с ЕЦБ-то, който трябва да променя лихвите, е сложен където трябва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Доларът, приятелю, поевтинява защото АМЕРИКА ИСКА ТОВА. Никакви позиции не губи и нищо не се е променило от 50 години насам. Проблемът не е в долара, проблемът е в еврото и Европа. За съжаление тук се изпълняват желанията и командите на ФЕД, а от там казват - нашата валута ще е евтина, вашите - скъпи. Това се прави за да може американският износ да подкрепи ТЕХНИЯ растеж, техния БВП и тяхната икономика. На Америка и втръсна да е единствения пазар за китайски ***. Затова си направи дефицити и кризи. Дреме им на американците за валутата. Както каза Бъфет It is our currency but it is your problem... Истината е, че ЕЦБ трябва на секундата да свали лихвите на 0% / както ФЕД/ и да предприеме мерки за сваляне на еврото до паритет с долара....На бас, че това няма да се случи това тримесечие... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Аз ли не умея да смятам, или някой ни будалка като първи ***?"надценана" е валутата или Биг-Мак-ът? Колкото повече пари даваме за едно и също, те са толкова по-евтини, нали? Е, в Европа дават повече /преизчислено в долари/ за БигМак, отколкото в Китай.Не означава ли това, че, реално, европейските валути са ПОДЦЕНЕНИ ?Някой лъже. Кой ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Това казано по-разбираемо значи, че цените на един сандвич БигМак в САЩ са различни в различните щати, макар "вкусът им да е винаги един и същ". Също както цените на бензина са различни за различните щати. Кои цени в САЩ с кои цени извън САЩ са сравнявани и/или стъкмявани, си знае само неизвестния автор. Колко достоверен е анализът тогава, всеки си преценява сам за себе си :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Поредната глупост на някой американски анализатор, който не може да приеме, че доларът продължава да се обезценява и губи позиции като водеща валута. Нормално е когато постоянно се печатат долари, курсът в дългосрочен период да падне, колкото и измислени теории да тръбят и смехотворни индекси да сравняват.То не бяха статии на водещи трейдъри, елановци, мелановци и куп подобни, които твърдят за повишаване на курса и т.н. Еми вижте какви са валутни фючърси за декември например и ще знаете какъв ще е курса през декември, другото е прах в очите на разни наивници.А този индекс Биг Мак е направо смешен. Макдоналдс значи франчайзинг, което пък значи, че само външния вид на заведението и търговската марка се определят от Макдоналдс, всичко останало си го определя получателя на франчайзинга. Това казано по-разбираемо значи, че цените на един сандвич БигМак в САЩ са различни в различните щати, макар "вкусът им да е винаги един и същ". Също както цените на бензина са различни за различните ща отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Идеята изобщо не е да се рекламира МакДоналдс! Зад избора на БигМак за сравнение има много дълбок икономически замисъл! Не случайно този индекс се изучава повече от 20 години във всички елитни икономически университети!Уникалното на БигМак е, че това е продукт, който се продава в повече от 120 държави в абсолютно еднакво качество, но в същотото време за разлика от повечето мутинационални продукти, това е продукт произведен от 100% местни суровини, работна ръка и т.н.Марков, работната ръка в Китай е евтина при сегашния курс а юана, а не в абсолютен смисъл! Ако централната банка остави юана да се засили, ситуацията доста може да се промени! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години как колко още???....до паритет, то се знае...да не говорим че при старта си еврото беше 1,18евро за 1 долар. всяко отклонение в + или - е търговска война за пазари. А там винаги побеждава по-големия.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Абе това е още един начин да се рекламира МакДоналдс, не е ли ясно! Не можеш да сравняваш несравними неща само по цената на един скапан сандвич! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Този индекс ми се струва доста повърхвностен. Не може да очакваш в Китай и в САЩ стойноста да е еднаква. В Китай както сурвините и най-вече труда са по евтини за направата на сандвича...... отговор Сигнализирай за неуместен коментар