Когато децата са на възраст от 6 до 10 години...
Урокът: Трябва да решите колко пари да похарчите.
„На тази възраст е важно да обясните на детето си: „Парите са ограничени и затова е важно да вземаме правилните решения, защото веднъж похарчил парите си, няма да имаш никакви, които да харчиш“, обяснява Коблайнер. Докато детето е на тази възраст, трябва да продължавате с уроците за спестяванията, разходите, даренията и постигането на целите. Трябва да започнете да учите детето си да взема и по-зрели финансови решения.
Дейности за децата на тази възраст
1. Включете детето си, когато вземате финансово решение. Например, обяснете му следното: „Причината, поради която избрах обикновения портокалов сок вместо по марката, е, че той е с 50 цента по евтин, а не намирам разлика във вкуса.“ Или му говорете за покупки, като например за това, че бихте купили цял пакет от носни кърпи, като по този начин ще получите по-ниска цена за едно малко пакетче.
2. Дайте на детето си малко пари, да речем два долара, в супермаркета и го оставете да избере какъв плод иска да си купи, като му поставите условия за това какво търсите, за да могат да придобият опит във вземането на решения при избора на различни стоки.
3. Когато пазарувате, говорете му как вие вземате вашите финансови решения като възрастен, задавайки въпроси като: „Наистина ли това е нещо, от което имаме нужда?“, „Можем ли да не купуваме това тази седмица, защото ще вечеряме навън?“ или „Мога ли да го ползвам?“, „Ще бъде ли по-евтино някъде другаде? Можем ли да отидем до някой по-евтин магазин и да си купим две от тези стоки вместо една?“
Когато децата са на възраст от 11 до 13 години...
Урокът: Колкото по-рано спестявате, толкова по-голям ще бъде прирастът на вашите пари чрез принципа на сложното олихвяване.
На тази възраст можете да предложите на вашето дете да спестява в дългосрочен план вместо в краткосрочен. Обяснете същността на сложното олихвяване, чрез което капитализирате лихвата върху вашите спестявания.
Дейности за децата на тази възраст
1. Опишете сложната лихва, като използвате специфични числа, защото проучване показва, че този начин е по-ефективен в сравнение с абстрактното пояснение. Например – когато си на 14 години, ако започнеш да заделяш 100 долара всяка година, на 65-годишна възраст ще имаш 23 хил. долара. Ако започнеш да спестяваш на 35 години, като станеш на 65 години ще имаш 7000 долара.
2. Накарайте детето си да изчисли сложната лихва на своите спестявания в някой сайт с онлайн калкулатор. Там то ще може да види колко пари ще спечели, ако инвестира определена сума, която да расте с определена лихва.
3. Накарайте детето си да си постави дългосрочна цел, за да си купи нещо по-скъпо вместо играчката, за която спестява толкова дълго време. Т.нар. алтернативни разходи – нещата, които не купуваме, за да спестим пари – са много подходяща тема, за която бихте могли да поговорите. На тази възраст децата се опитват да не спестяват, защото искат да си купуват разни неща, но, карайки го да се замисли за дългосрочните си цели и от какво трябва да се лиши, за да ги постигне, е добра идея. Например, ако вашето дете има навик да си купува чипс след училище всеки ден, накарайте го да спести тези пари, за да си купи iPod.
преди 11 години Ми бързам братле, остават ми само 60тина години в най-добрия случай. Няма време отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Казвам и веднага го доказвам - в България между 1989 и 2000 година практически нямаше ипотечно кредитиране ( не ми спорете с кредитни милионери, за хората нямаше)За това всичко, строено в този период ми е в черния списък за купуване. Ами как аджежба да построиш качествено нещо, да го продадеш за 200 евро на квадрат КРАЙНА цена, и да излезеш на печалба,. Еми нема как. Затова и всички тези сгради, на възраст под 20 год са в ТРАГИЧНО състояние вече. С кредитирането започна покачване на цените но и търсене и респективно предлагане на по-качествени неща. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Има развитие и то много по-устойчиво, но разбира се по-бавно. Само че за някой "бавно" е чумава дума. А за къде бързаме? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години И аз смята че без кредит няма как да има развитие . Това на което трябва да се научат всички (не само децата) е съотношението заемни към собствени средства и правопропорционално увеличаващият се риск при все по голямото увеличение на кредита спрямо собствения капитал . Ако това беше научено от "бизнесмените" в Бг болката от кризата щеше да бъде много по малко :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Нали не искате да ми кажете, че ако не съществуваше кредита като инструмент, не бихте могли да си купите нещо? Нали не забравяте, че точно масовото кредитиране вдига цените на определените стоки? Искате да ми кажете, че без да съществуват кредити никой няма да строи къщи ли? Напротив, само че тогава щеше да се потребява толкова от колкото има нужда. Не както сега давай да произвеждаме и строим пък, те маймуните ще купуват всичко, щото им дават кредити. Законите са търсенето и предлагането действат без значение дали има кредит или няма. Дори са още по истински когато няма, защото отразяват точната нужда на обществото! Другото е само да си водим някви статистики за растежи и колко трябвало да потребява американското население, че да не се сринела световната икономика. Дрън дрън на квадрат. Работи и събирай пари - да става по бавно, но поне не плащаш лихви и цените са ниски, когато няма кой да ги надува с кредитни балони! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Децата до 16г. са невменяеми.... Това е реално заключение, а не измислица. Те не осъзнаят действията и постапките си., те са 100% манипулируеми.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Аз съм ползвал само един кредит през живота си досега, с който направих някои неща за да мога да живея по-евтино.Така и уча децата си.Бих ползвал втори креди стига чрез него да мога да изкарам печалба и за себе си.Не е проблема в кредитите а в културата на потребление. Повечето, които теглят кредити и просто ги харчат след това имат проблеми. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Напълно съм съгласен. Без кредит нямаше как да купя апартамента в който живея. След като изплатих първият кредит се наложи да взема друг без който нямаше как да купя магазин. Вноските по вторият ми кредит са в пъти по-малко от наема за магазин който плащах. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Благодаря за добрия тон. Аз изобщо не съм на полюса ЗА кредитите. Те са като всичко друго, може да те плаши ( вие) да го използваш или да злоупотребяваш с него. Това, че някои злоупотребяват, не значи да не го ползваме. Да насаждаш у децата си страх от кредита не е финансово възпитание. Това е по-меко проявление на страха от банките. Все едно да им кажеш "Не си дръжте парите в банка, а в тоя буркан с надпис "Спестявания". Аз съм имал кредити, в момента ползвам кредитна карта (което не значи автоматично кредит между другото) и съм много доволен от всичко това. Но например никога не бих взел кредит за да ида на почивка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Явно сме на противоположни полюса и няма смисъл да спорим за или против кредитите. Важно е как ще възпитаме децата си. В момента ги възпитаваме, че с работа не може да се забогатее и то е така. Затова никой не ще да работи. Чакат само спекулациика и далаверка.. е то и на това някой му викат работа.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар