Тези компании са доказали през годините, че имат и възможност да налагат успешно нови продукти - чрез собствени иновации (iPad на Apple, Kindle на Amazon, Xbox и Kinect на Microsoft) или чрез придобивания (YouTube на Google, Istagram и Whatsapp на Facebook, Kayak и OpenTable на Priceline, Paypal на Ebay).
Въпросните компании имат и още повече неуспешни продукти и придобивания, но подобно на експеримента с дългосрочния портфейл инвестициите, претърпели фиаско, имат много по-малко влияние на крайния резултат от успешните, които обикновено идват с нов продукт-сегмент (например стрийминг бизнеса на Netflix, който заменя замиращия пазар на бизнеса с DVD по пощата).
Логично е да предположим, че акциите на тези компании се търгуват на твърде високи цени (т.е. са надценени). За да проверим дали това е така, ще ги подложим на различни тестове. Ще започнем с един малко познат метод със стряскащото название Reverse-Engineering DCF.
Анализ чрез DCF (дисконтирани парични потоци) е обичан от анализаторите, особено когато трябва да определят цена за публично предлагане. Същевременно той е мразен от инвеститорите, защото на борсата котировките не се съобразяват със статистически методи. С този модел може да изчислим “справедлива” цена на акция на базата на очакванията за бъдещите парични потоци.
Нещата стават по-ефективни, когато обърнем подхода (Reverse-Engineering) - на основата на текущата борсова цена пресмятаме какъв ръст на паричния поток, съответно на печалбата, трябва да имаме през следващите 10 години, за да си струва инвестицията сега.
Нека да видим какво ще покажат изчисленията за Apple! За да си спестим сложните изчисления, ще използваме удобния темплейт, направен от Gurufocus.
Разбира се, винаги трябва да поставяме под съмнение миналите резултати, въпреки че те са доста показателни за компаниите, които разглеждаме заради “икономическия ров” около техния бизнес и потенциала да налагат нови технологии.
И така, според модела на gurufocus.com печалбата на акция (Earnings Per Share – EPS) на Apple трябва да расте с 12,2% на година, за да си струва покупка на сегашна цена*. Този “търсен” ръст е доста по-малък от това което е реализирала компанията за последните 10 години от 50,4% на година. Това означава, че според метода текущата цена е подходяща за инвестиция, ако компанията продължава да има ръст на печалбата, по-голям от 12,2% на година.
Ключово значение при изчисленията има Discount Rate. Приема се, че дългосрочната възвращаемост** на пазарите е 11% на година, а за да има смисъл инвестицията в дадена компания, тя трябва да носи доход над индексите. В противен случай е по-добре да се инвестира в индексен фонд. Ето защо gurufocus използват Discount Rate= 12%
Резултатите при Google показват, че EPS трябва да расте с 20,52% на година, за да си струва инвестицията в дългосрочен план, а за последните 10 години ръстът на EPS е бил 36,1%.
При Microsoft нещата се променят в негативна посока, т.е. трябва да имаме ръст на EPS от 13,55%, а за последните 10 години ръстът на EPS е бил 10,3%.
При Amazon този метод не работи, защото компанията не реализира печалби (адекватни на приходите на компанията), въпреки че за последната година има ръст на свободните парични средства със 142%. Подобна е ситуацията и при Ebay.
При Priceline EPS трябва да нараства с 20,77% на година, а за последните 10 години ръстът на EPS е бил 49%.
При Netflix ситуацията е доста “разнообразна”- EPS ръстът за следващите 10 години трябва да бъде поне 40% на година, за да си струва инвестицията при сегашна цена на акция. За последните 10 години ръстът на EPS е бил само 14,7%, докато за 2013 г. има ръст на EPS от 219%.
Данните при Netflix показват недвусмислено защо трябва много внимателно да използваме статистически методи, като те трябва да са част от общия анализ при нашия избор къде да инвестираме.
Фактът, че три от компаниите - Facebook, LinkedIn и Twitter, са на борсата отскоро (по-малко от 5 години), прави изчисленията несъпоставими спрямо останалите 7 компании, които повече от 10 години са публични.
Нека обобщим резултатите - ако подходим безпристрастно и анализираме само цифрите, би трябвало да изберем три компании - Applе, Google и Priceline като част от нашия портфейл 2024. Според модела те могат да донесат доходност, по-голяма от 12% (средно) на година през следващите десет години.
От гледна точка на мащаб на компаниите с най-голям потенциал за ръст на акциите е Priceline, тъй като има 10 пъти по-ниска пазарна капитализация от Applе и 6 пъти по-ниска от Google.
За да се разбере обаче къде най-много си струва да инвестираме, ще атестираме хората, които управляват - имат ли те визия и способности да изведат компаниите си по пътя на растежа и след 2024 г.?
(следва продължение)
Статията не е препоръка за покупка или продажба на акции! Авторът притежава акции от изброените компании с изключение на Microsoft и Nokia.
Материалът е част от поредицата „Как да инвестираме? Съветите към синовете ми!” от Любомир Леков, основател на Инвестор.бг
-------
*Всички изчисления са направени при котировки на компаниите към затваряне на фондовата борса на 3 ноември.
** В модела си gurufocus използват дългосрочна възвращаемост на акциите от 11%, въпреки че тази стойност е само в перидода 1982–2001 г. според http://en.wikipedia.org/wiki/Stocks_for_the_Long_Run
преди 10 години много интересно. мисля и аз да пробвам така, пък да видим. Но Леков все към технологиите го влече :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Направих виртуален портфейл. Ще ги следя ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Прекрасен материал.Моля пускайте по-често такива. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Поредният любопитен поглед на Леков. Чакам продължението с нетърпение... отговор Сигнализирай за неуместен коментар