На един език ли говорят теорията и практиката? Поднасят ли университетите необходимите знания и умения на студентите? Какви са препоръките към бизнеса?
Investor.bg потърси отговор на тези въпроси от участниците в конференцията „Образование и бизнес – на един език ли говорят теорията и практиката“.
Ето какво сподели пред нас президентът и ректор на Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) доц. д-р Григорий Вазов.
- В последните години много се говори за нарушената връзка и влошената комуникация по оста студенти-университет-бизнес. Как Вие оценявате текущата ситуация – на един език ли се говори вече?
Не, наистина езиците помежду ни са различни. Няма кой да ни обедини. Очаква се университетите да го направят, но и бизнесът трябва да излезе от постоянно насажданата „мантра“ за „виновните университети“, които не произвеждат това, което иска бизнесът.
Разбира се, може да се потърси основание във въпроса дали е прав бизнесът за подобно обвинение към университетите. Но има и друг, не по-малко основателен въпрос: Какво е направил от своя страна бизнесът за университетите?
Може би е прекрасно да получаваш продукт, в който не си инвестирал нищо, и друг да ти е виновен за някои „кривици“. Ако искаш конкретен продукт, с конкретни качества, трябва да вложиш, да инвестираш.
- Мит ли е твърдението, че университетите не претендират да поднасят готови знания на обучаващите се, а по-скоро тяхната роля е да ги подготви за кариерното им развитие и личностното им израстване?
Не бих казал, че отговорът е в едната или в другата крайност. Мисля, че задачата на университетите е класически ясна: да изградят онзи бъдещ специалист (експерт, мениджър, архитект, инженер), който, с придобитите фундаментални и креативни познания, да помага на обществото да се движи напред.
- Лесен вход в университета и труден изход или труден вход и лесен изход?
В университета трябва да се влиза трудно и да се излиза трудно.
- Какви препоръки бихте отправили към бизнеса?
Бизнесът да поддържа пряка връзка с образованието; да инвестира, за да може университетът да подготви конкретни специалисти за конкретна корпоративна култура.
На връзката между образованието и бизнеса е посветена и предстоящата конференция „Образование и бизнес - на един език ли говорят теорията и практиката”. Организатори на събитието, което ще се проведе на 24 март в София, са Bulgaria On Air и Investor.bg, в сътрудничество с Bloomberg Television.
Конференцията се организира в партньорство с Виваком, Българска банка за развитие, Висшето училище по застраховане и финанси и VM Ware.
Регистрирайте се за участие в конференцията тук
преди 10 години "то никой няма да може да си позволи да учи." Заучени конструкции; и колко мислиш са реалните разходи за 1 студент, и то в една спъната образователна система(да не вземеш да ми сравняваш с Харвард, Оксфорд или МИТ) - в страна с БВП на 45% от средното за ЕС и 1/5 от най-развитите страни?? Аз казвам м/у 1000 и 2000 лв на семестър ! (И случайно съм работил две години в университет с 50000 персонал/стаф - и годишен бюджет 2.8 мрлд $$, с 4 излъчени нобелови лауреата - и то 2 г в контролинг отдела , и имах поглед в/у бюджета на всеки отдел и разходите (вкл и заплати) - от чистачка до президент и най скъпия професор -$1млн, *** такива са петима)а и не става въпрос един студент да си покрива 100% всичко (все пак сме в Европа) - но да поема все повече отговорност във финансирането си, и то от малък(да се учи!); има грантове, има стипендии, има данъчни облекчения, спонсори(да, има хора вече с пари които дават за смислена кауза)...и т.н. А не - дайте да дадеме ( т.е. "Държавата") отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Вие луди ли сте в бедна България студента сам да си плаща образованието, и как това ще помогне да се вдигне нивото?!? Може направо на пазара да продават дипломи няма смисъл от университети. Над половината от ВУЗ-овете в нащта мила родина са напълно излишни и трябва да се закрият. Съответно желаещите за останалите места ще трябва да се потрудят доста и да покажат знания, а държавата трябва да им поеме всички разходи по време на следването с условието 10 години след това да практикуват професията си само в България. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Държавата дава пари на университетите за 1 брой студент. Инак ако трябва да са реални студентските такси, че да покриват разходите на университета, то никой няма да може да си позволи да учи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години " а държавата да увеличи дотациите на студент."с ква цел?? в коя от другите системи дотациите са подобрили услугите?аз се сещам че секторите с най добри услуги са в жестока конкуренция и никаква "помощ" от държавата - интернет, телевизии, производство на родни филми и сериали, музика, мобилни телефони ... И това само за 10-15 г след като държавата спря да помага отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години трябва да се влиза ЛЕСНО, и да се излиза Трудно - и важната причинно-следствена връзка това да се случи е парите да не излизат от джоба на правителството, а от джоба на студента - и съответно университетите да нямат интерес от дундуркснето на студенти- мъртви души , с цел да си запазят бюджетеца ...но нямам илюзия че това ще се случи- все едно наркоман да се промени сам... а в обществото ни няма енергия и мотив да излъчи някой голям реформатор - то няма сили да промени далеч по прости и наболели с проблеми системи, та камо ли тази , май най дългосрочната отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ами добре, съгласих се с подзаглавието. Обаче университетите да намалят 10 пъти броя на приеманите студенти, а държавата да увеличи дотациите на студент. И готово - проблемът ще е решен. А както каза [1] и бизнеса може да удари едно рамо като отпуска стипендии.А не както сега у наще варненските ВИНС и МЕИ - приема им е по-голям от стадата овце във варненска област. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години 1. На първите/студенти/, трябва да е ясно, че дипломата удостоверява получени знания и компетентност. Сега не е така. Смятат, че получават във ВУЗ Диплома, а не знания и компетентност.2.Университетите е нужно да преосмислят методиките на преподаване. Да се адаптират към съвременните условия на достъп до информация, както и да се съблюдава практическото обучение.3. "Фирмаджийте"/както съм чувал да им казват/, трябва да се научат И да дават, не само да вземат. Това са стажантски програми, проучване за студенти с изявени способности. В този ред, отпускане срещу ангажимент на стипендии и помощ при обучение.Но тези трите неща, няма как да се променят в синхрон, на "територията" БГ.Щеше да е смешно, ако не е трагично....... отговор Сигнализирай за неуместен коментар