Международните инвеститори купуват молове и големи търговски магазини в Германия с най-бързия темп от 2007 г. насам, въпреки че онлайн пазаруването привлича все повече клиенти в сравнение с физическите магазини, съобщава Bloomberg.
Според данни на BNP Paribas Real Estate чужди инвеститори са закупили търговски имоти за почти 6 млрд. евро през първата половина на годината, което е с около три пъти повече от същия период през 2014 г. Продажбите на магазините са спаднали с 1% спрямо миналата година, а прогнозите са да намалеят отново през 2015 г., твърди GfK Group SE.
„Желанието за поемане на риск рязко се е повишило“, казва Джоузеф Фрехен, анализатор в компанията Bulwiengesa AG в Хамбург. „Някои хора казват, че виждат първите признаци на прегряване“.
Отстъпът на клиенти и признаците за застой в ръста на наемите засега не възпират инвеститорите. Купувачите на пространства за магазини за търговия на дребно в Германия получават доходност от повече от 3,5% в сравнение с 2% в Обединеното кралство, твърди BNP Paribas. Инвеститорите са привлечени от стабилната икономика на страната, евтиното финансиране и един от най-големите европейски пазари за търговия на дребно през 2014 г. на стойност 408 млрд. евро.
Признаците, че пазарът достига върхови стойности, започват да се появяват в пазара на наеми, а наемите на луксозните имоти, които достигнаха до рекордни нива през 2014 г., губят инерция и вероятно ще завършат годината без промяна, твърди още BNP Paribas.
Според GfK Германия е една от шестте европейски страни с понижаващи се продажби на физически магазини заедно с Швейцария, Финландия, Гърция и Кипър.
И все пак много инвеститори не смятат онлайн продажбите за заплаха, защото възвращаемостта от германската търговия на дребно остава по-добра от тази на държавните ценни книжа.
Много инвеститори купуват супермаркети и магазини от типа „направи си сам“, които са по-евтини и по-устойчиви на онлайн заплахата, твърди Йорг Крехки от Savills Plc. в Хамбург.
Hudson’s Bay, собственик на Saks Fifth Avenue, направи най-голямата сделка за годината след придобиването на Kaufhof, най-голямата германска верига супермаркети, за сумата от 2,4 млрд. евро плюс дълговете ѝ. Нюйоркската Blackstone, която управлява имоти за повече от 93 млрд. долара, също направи първата си стъпка на германския пазар, след като се съгласи да купи 55 супермаркета за около 470 млн. евро.
Една от причините, поради която инвеститорите се преориентират от американските и британските пазари към германските, е повишаването на цените на наемите в Лондон.
Инвеститорите възприемат Германия и като вход към европейския регион като цяло. Именно затова компании като H&M и Starbucks имат най-много локации в Германия в сравнение с която и да е друга страна в региона без Острова.