С отварянето на най-новия мол в Бургас през първото полугодие на 2012 г. общият обем на търговските площи в страната достигна близо 600 хил. кв. м. След откриването на проектите, които се строят в момента, в края нa 2013 г. този обем ще надхвърли 775 хил. кв. м.
Всички тези проекти биха имали смисъл само ако добавят стойност към търговското предложение на пазара, архитектурния облик на съответното населено място и социалната и градска среда.
Потребителите, доколкото ги има, са привлечени от разнообразието на марките и допълнителните удобства, които центърът предлага – места за хранене, срещи и развлечение, хранене и т. н.
Това е видно от факта, че вече и за нашата действителност не е феномен ситуацията, в която търговски центрове стоят полупразни – както по отношение на наети търговски обекти, така и като брой посетители.
Пред тези молове стои предизвикателството да се препозиционират или да загинат.
Наскоро от инвестиционния фонд European Convergence Develop. CoPLC (ECDC) съобщиха, че до 23% от площите в търговските центрове у нас стоят празни, като на някои места този дял достига 30%.
И така, кой влиза в търговските центрове, които се строят в момента?
По думите на Сергей Койнов, изпълнителен директор на консултантската компания Forton International, „близо 50% от изграждащите се търговски площи в София вече са договорени“. Това според него е индикатор, че новите молове, или поне тези в столицата, „ще стартират с добра заетост“.
„Сериозните наематели не могат да си позволят да не влязат в новите молове, защото отсъствието им от актуалните атрактивни търговски локации ще доведе до загуба на пазарен дял“, казва той.
Нов бум в строителството на молове
В момента се отчита засилена активност в строителството на търговски центрове както в България, така и в Европа. По данни на консултантската компания CBRE до края на годината търговските площи в Европа ще се увеличат с 25% спрямо 2011 г. с 3 млн. кв. м нови площи, които се очаква да отворят през второто полугодие. През първите шест месеца са били открити 1,5 млн. кв. м нови модерни търговски площи.
преди 12 години "Това е видно от факта, че вече и за нашата действителност не е феномен ситуацията, в която търговски центрове стоят полупразни както по отношение на наети търговски обекти, така и като брой посетители." и последвалия цитат: Сериозните наематели не могат да си позволят да не влязат в новите молове, защото отсъствието им от актуалните атрактивни търговски локации ще доведе до загуба на пазарен дял показва че има скъсана връзка между инвеститори, наематели и клиенти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Всички тези проекти биха имали смисъл само ако добавят стойност към търговското предложение на пазара, архитектурния облик на съответното населено място и социалната и градска среда."Това си е направо цитат от план за изпълнение на някоя от паменните Петилетки :)Не е ли 2012г. вече... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тия молове са поредния балон! Доходите намаляват, безработицата се покачва, хората имат дългове и харчат и консумират все по малко а бизнеса строи молове!? що за глупост? Трябват индустрии, реални производства които да произвеждат реални конкурентни продукти за местния пазар и за износ, да създават реални устойчиви работни места! А не търговски площи натъпкани със китайски и турски стоки, кафенета и заведения. Така държава и икономика НЕ СТАВА! отговор Сигнализирай за неуместен коментар