Моловете у нас нямат достатъчно потребители, тъй като на българина е необходимо време да свикне да пазарува в тези нови търговски формати. С други думи, нужно е той да повиши културата си на пазаруване. Това мнение изказаха участниците в панелната дискусия, посветена на бъдещето на търговските центрове у нас, по време на конференцията BalRec, която се проведе вчера.
Според Драгия Драгиев, мениджър Управление на активи в GE Capital Real Estate Central&Eastern Europe, от една страна ниското потребление се дължи на сравнително по-ниските доходи на значителна част от населението. Наред с това обаче трябва да се повиши и културата на пазаруване, за да може потребителите да свикнат да пазаруват в моловете.
По време на конференция за имоти миналата година Васил Райчев, собственик на веригата Hot Spot, която у нас е дистрибутор на над 20 международни марки, каза, че българският потребител трябва да се образова, за да пазарува в модерните търговски центрове.
Подобно становище на конференцията изказаха и други от участниците в панела.
Според Драгиев, макар в по-малка степен, в София също все още има потенциал клиентите, които не са добре запознати с моловете, да започнат да използват и тази възможност за пазаруване. В провинцията обаче има още по-голямо разминаване в нивото на „културата на пазаруване“ с това на столичани. Там търговският център все още не е толкова познат и, за да се повиши неговият потенциал, потребителите трябва да свикнат да го използват, смята той.
Стефан Косев, управляващ партньор в Regent's Property Advisors и бивш изпълнителен директор на веригата хипермаркети „Пикадили“, също каза, че е необходимо време, докато потребителят свикне с новите формати – да обходи един мол, да се ориентира в него и да може да намира по-лесно конкретните магазин, които търси.
На въпрос на Investor.bg защо потребителите се ориентират лесно и пазаруват с охота сравними продукти, но на значително по-евтини цени в по-развитите страни, Венцислав Огнянов, директор "Продажби" на Humanic за България, отговори, че що се отнася за една и съща верига в цените на същите продукти на различните пазари не би трябвало да има значителни вариации. Той каза, че поради мащаба на някои от западните пазари може в конкретни случаи наистина да се предложат по-ниски цени.
Симона Първанова, директор "Бизнес развитие" в консултантската компания Forton International, каза, че заблудата, че молът у нас е скъпа дестинация за пазаруване трябва да се разсее. По думите й много от моловете предлагат продукти във всякакви ценови сегменти, за потребители с различна покупателна способност.
Косев обясни, че става дума за „приоритетно пазаруване“, при което потребителите, в зависимост от своя вкус, разбиране и приоритети, избират дали да пазаруват по-евтини или по-скъпи продукти и за кои точно видове продукти да отделят повече пари и за кои – по-малко.
Хората сами избират дали да си купят скъп кашкавал или скъп автомобил, каза той.
преди 13 години Аз чат-пат пазарувам, но като цяло ми е досадно да обикалям дюкяните.Друго нещо, което ме отблъсква от моловете е затвореното пространство и изкуствената светлина най-вече.Взеха и да ги побългаряват малко с тези сергии по пътеките и кафенетата под ескалаторите... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години имали много мацки по моловете :) аз ще взема като си доида в бг да се завътя натам вместо по дискотата да видя как конвертират :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Хаха, що не ме питахте мен каква е причината да не пазаруват в моловете? Просто при 600 лв. средна заплата проблемът не е в културата на хората а това което правят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години да и аз си мисля че им е нисък мениджърския капацитет на бг мениджърите на молове... трбява да ме е клатил лудия с карфица за да вляза в софииски мол и да си купя за 400 лева маратонки които струват $115 и при това са от старата колекция... версия 5 на модела като на запад е излязла 6...в последния месец знам за две групи прителчета в бг които правят общи поръчки от магазини като sportsdirect.com за по няколко хиляди паунда и се заричат че няма и да купят нищо повече от мол докато не направят цените нормални ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Според мен МОЛовете са празни поради високата ценова информираност и ниската покупателна способност на българина. Това, че "другарите мениджъри" са с ниска икономическа култура си личи пък от пазарната политика, която проповядват. А интелектуалната им култура - от изказванията...Ще ме прощават.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Като прочетох заглавието ми стига, за да вляза и да напиша коментара си без да съм прочел статия и той е че няма толкова *** менажери в друга държава освен в България, където някой живеят явно на друга планета или поне в друга държава. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години С подобно непознаване на културата на пазаруване на потребителя няма начин да си напълните моловете, уважаеми. С обидно отношение към клиента пък - съвсем. В този смисъл, заслужавате си нашествията от направени убавици с празни джобчета, чиято единствена идея е да забършат някой Паричко. отговор Сигнализирай за неуместен коментар