Моловете у нас нямат достатъчно потребители, тъй като на българина е необходимо време да свикне да пазарува в тези нови търговски формати. С други думи, нужно е той да повиши културата си на пазаруване. Това мнение изказаха участниците в панелната дискусия, посветена на бъдещето на търговските центрове у нас, по време на конференцията BalRec, която се проведе вчера.
Според Драгия Драгиев, мениджър Управление на активи в GE Capital Real Estate Central&Eastern Europe, от една страна ниското потребление се дължи на сравнително по-ниските доходи на значителна част от населението. Наред с това обаче трябва да се повиши и културата на пазаруване, за да може потребителите да свикнат да пазаруват в моловете.
По време на конференция за имоти миналата година Васил Райчев, собственик на веригата Hot Spot, която у нас е дистрибутор на над 20 международни марки, каза, че българският потребител трябва да се образова, за да пазарува в модерните търговски центрове.
Подобно становище на конференцията изказаха и други от участниците в панела.
Според Драгиев, макар в по-малка степен, в София също все още има потенциал клиентите, които не са добре запознати с моловете, да започнат да използват и тази възможност за пазаруване. В провинцията обаче има още по-голямо разминаване в нивото на „културата на пазаруване“ с това на столичани. Там търговският център все още не е толкова познат и, за да се повиши неговият потенциал, потребителите трябва да свикнат да го използват, смята той.
Стефан Косев, управляващ партньор в Regent's Property Advisors и бивш изпълнителен директор на веригата хипермаркети „Пикадили“, също каза, че е необходимо време, докато потребителят свикне с новите формати – да обходи един мол, да се ориентира в него и да може да намира по-лесно конкретните магазин, които търси.
На въпрос на Investor.bg защо потребителите се ориентират лесно и пазаруват с охота сравними продукти, но на значително по-евтини цени в по-развитите страни, Венцислав Огнянов, директор "Продажби" на Humanic за България, отговори, че що се отнася за една и съща верига в цените на същите продукти на различните пазари не би трябвало да има значителни вариации. Той каза, че поради мащаба на някои от западните пазари може в конкретни случаи наистина да се предложат по-ниски цени.
Симона Първанова, директор "Бизнес развитие" в консултантската компания Forton International, каза, че заблудата, че молът у нас е скъпа дестинация за пазаруване трябва да се разсее. По думите й много от моловете предлагат продукти във всякакви ценови сегменти, за потребители с различна покупателна способност.
Косев обясни, че става дума за „приоритетно пазаруване“, при което потребителите, в зависимост от своя вкус, разбиране и приоритети, избират дали да пазаруват по-евтини или по-скъпи продукти и за кои точно видове продукти да отделят повече пари и за кои – по-малко.
Хората сами избират дали да си купят скъп кашкавал или скъп автомобил, каза той.
преди 13 години Да обиждаш евентуалните си клиенти, че са некултурни е просто абсурдно за всеки търговец! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Аз поне в София не виждам МОЛ-овете да имат проблем с купувачи. Иначе е нормално "Porsche Fation" да не продадат повече от 2 якета като са по 2000 лв.БГ търговците като цяло са много зле и тотално бъркат бизнес стратегията - големите пари се правят с оборот, а не с големи надценки, както е тук (не само в МОЛ-овете).Лично аз харесвам моловете - имат разнообразни магазини, не само скъпарски. Китайските ризи са по 15-25лв и в мола и на Илиянци - предпочитам мола като обстановка. Разбира се за дънките по 240лв. сте прави, но в "теранова" да речем си ги има и по 40 лв. Както и на улицата трябва да знаеш в кой магазин да влезеш. Най-голямата разлика е, че е топло през зимата и прохладно през лятото, има читава тоалетна и не ти лазят *** в краката ти като на Витошка например. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години хе хе хе ...ами не им върви алъш вериша вече! Хората се образоваха и не се поддават на ефтини трикове а те се изчерпаха от към идеи! Но и те челяд искат да отгледат! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години А има ли "култира на предлагане"? Как може да се продава с надценка от по 300-400%, а понякога и повече!? Вече никой не се връзва на промоции от типа "80-90% намаление". В България както винаги късно навлизат новите неща, скъпите моловете вече са отживелица, а по Белите страни вече в моловете е супер евтино, защото конкуренцията с интернет сайтовете е огромна. Добре че последно време интернет търговията се развива с много големи темпове и при нас. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Браво на всички писали тук, но моя въпрос е следния : Дали *** БГ МЕНЪДЖЪРЧЕТАТА ни четат коментарите ? Много, много моля някой такъв УМНИК - ВРЪЗКАР да се включи в коментарите бе. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Призива за повишаването на културата на пазаруване ми прилича на известното изказване на Мария-Антоанета която питала, защо хората се бунтуват и и било отговорено, че нямат хляб за ядене, тя отвърнала "Като няма хляб, да ядат пасти." отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Културна промоция: чорапи и потник - на културна цена от 200лв. Културно произведени, от културна компания. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Гледам отново статията и коментарите и тези така наречени господа и госпожи "мениджъри" просто ме предизвикаха да си повиша културата на пазаруване с една идея повече - толкова много мои познати си пазаруват от интернет, че ще взема и аз вече активно да го правя...да видим как ще се отрази повишаването на потребителската ми квалификация сега на моловете...ще ходя там само да разглеждам и да си харесвам разни стоки, после ще си ги намирам в нета на минимум половин цена... в този ред на мисли всъщност искам да ви благодаря, че ме "светнахте" относно бъдещите ми харчения и ми дадохте ценна възможност да използвам малко по-ефективно средствата си...:) Дано някой ден отново си припомните златното правило в търговията, че "клиента винаги е прав" и да успеете да го осмислите навреме:) Приемете го като доброжелателен съвет:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Направо неочаквани изказвания, а изборите още са далече...ако някой като г-н Райчев, Драгиев, Косев и другите им "колеги" ми каже, че съм необразован клиент - ами бих искал да им кажа, че от сега нататък ще бъда много внимателен и критичен и както подобава на един западно ориентиран потребител, определено НЕ бих посетил техните вериги магазини, защото съм се почувствал лично засегнат... и ще се постарая да го споделя и с моите приятели !!! И за сметка на това ще отида при преките им конкуренти...където ще мога да похарча парите си "по-културно"... Дано да прочетат този пост и да се замислят преди следващите си изказвания... А за изказването на г-жа Симона Първанова относно мита, че "Моловете са скъпа дестинация"- мисля, че ако няколко стотин хиляди активни потребители са се заблудили, а тя е права...нещо не ми се вързва някак си...явно във Forton имат интересни критерии в HR отдела при подбора на кадри ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Някой май са много изтрещяли и имат нужда от повишаване на умствения капацитет, за да разбере, че тези бункери стават само за паркинги и КУЛТУРА и пазаруване имат толкова общо, колкото образованието им и умствените им възможности.Предполагам, че за половината от участниците в тази дискусия банята е събитие веднъж седмично и компенсират миризмата си със силни парфюми, каквато е практиката в повечето магазини за ароматизиране на залежалата си стока. отговор Сигнализирай за неуместен коментар