Дейвид Кауърд е управляващ директор и основател на инвестиционната компания ZBS, която изгражда бургаския мол Strand. В продължение на над 20 години той заема различни мениджърски позиции в лондонското Сити.
В началото на кариерата си в сектора на имоти той управлява няколко мащабни проекта за компании като Reuters, M&S и др. Впоследствие е директор в банката Ansbacher, където отговаря за кредитирането към пазара на имоти.
С него разговаряме за сектора на търговски имоти у нас и в региона, нагласите на търговците и перспективите на пазара като цяло.
- Започнахте вашия проект в Бургас през 2008 г. Какво се промени и какво остана същото от тогава?
Търговският сегмент като цяло днес е много по-зрял, отколкото беше през 2008 г. Значителен брой международни търговци влязоха в страната и това е добър знак за доверието по отношение на възможностите за растеж. През 2008 г. България бе в топ 5 дестинациите с най-добри изгледи за дългосрочен ръст и това остава и до днес.
По отношение на моловете пазарът премина от бум към крах и след това възстановяване в рамките на четири години. Днес както потребителите, така и търговците, са много по-избирателни по отношение на вида мол, в който искат да бъдат.
- Какво бихте направили различно ако стартирахте днес?
Не много. Всяка идея има своето време и ние все още вярваме, че нашата концепция е толкова иновативна днес, колкото беше и през 2008 г.
- Какво е положението на търговския сегмент в Бургас в сравнение с останалите големи градове в страната?
До тази година почти нямаше значителни проекти, които излизат на пазара в Бургас, а географските граници на града ограничават потенциала за мащабни проекти, какъвто е Strand. Това създава добър икономически баланс, при който, за разлика от места като Варна, предлагането и търсенето ще са в по-добро равновесие.
- По-лесно ли се развива такъв проект тук в сравнение с Великобритания?
Във Великобритания няма да видите толкова малки проекти, дори колкото най-големия мол в България, и в това отношение тук е по-лесно. Също така българският пазар е по-неразвит и с изключение на няколко града като Варна, не смятам, че е достигнал точката на насищане.
- Какво е мнението ви за дълговата криза в еврозоната? Смятате ли, че има шанс Гърция да я напусне?
Не съм специалист в тази област, но мисля, че излизането на която и да било страна би било невъзможно.
- Как кризата се отразява на пазара на имоти – в България и в региона?
Не виждам някакви особени ефекти. Виждам значителни гръцки инвестиции в проекти за имоти в България и предполагам това е добрата новина в тази мрачна ситуация.
преди 12 години А за моловете в Русе мога да направя снимков материал подобно на този, който имаха в една статия за успели и неуспели софииски молове. Може и да е полезно, защото гледам тези теми се коментират и следят тук. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да и моята братовчедка е от района и преди моловете пазаруваше от Витошка в СФ само. Тя е съпруга на високопоставен там човек в политиката. Но колко % от населението е като моята и твоята братовчедка там? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да, столичанин съм. За Русе не мога да коментирам, но от роднини в Добрич и приятели в Силистра знам че все до Варна търчат когато им се наложи да пазаруват нещо по-свястно. Защото просто това е най-близкият им вариант, не че искат посточнно да се разхождат, но им се налага. За Русе не мога да коментирам, не знам, но може и самият мол да е прекалено голям за града, или да има няколко мола които да идват в повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години народа пазарува по моловете? ти от София ли си??? в София може и да е така, дори и по морето, но североизточна България както посочи е пълна скръб. Ела в Русе да видиш, колко дупки от молове има изоставени, и колко празни готови молове има. Молове може да се слагат в развити градове, а не по селата както правят тук. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Моловете има още много да бъдат развивани и строени в малките градове у нас. Има цели региони без никакъв мол, например североизточна България: Силистра, Добрич, там няма, трябва все до Варна да се ходи за пазаруване. Или надолу из Кърджали и Смолян, положението е същото. И не си мислете че няма кой да пазарува там, напротив има, но хората ходят до най-близкия мол, само че това в някои случаи може да означава 150-200км път в едната посока. Сбъркана е концентрацията на моловете и тяхното разположение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Моловете са добро нещо, това е бъдещето на търговията на дребно. Интересно е, че много хора се опитват да спрат прогреса, а пътя е ясен, трябва да има подобряване на нивото на предлаганата търговска услуга, а това не става само с приказки, а и с инвестиции. Молът предлага много по-добро ниво на търговските услуги: добра обстановка, всичко е на едно място и не ти се налага да обикаляш, има храна, забавления, и т.н. Това е бъдещето и е нереално то да бъде отричано.Обаче у нас има нещо друго, което кара хората да си мислят че моловете не са за нас. Реално моловете в България са струпани в няколко големи града, гояма част са в столицата, несъразмерно много са спрямо броя на столичаните, и това кара хората да си мислят че едва ли не няма кой да пазарува в тях. Да, за столицата е така, обаче има много малки градове в провинцията където няма столичани, няма и молове, а има потенциал. В момента много провинциалисти са принудени да ходят да пазаруват в моловете на столичаните, защото нямат мол отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Колкото повече молове, толкова повече изнемогващи търговци в тях! Помислете си, ама много добре си помислете преди да взимате магазини в моловете, а после да си скубете косите, да се чудите, как да си плащате наемите, кредитите и плащанията към доставчици и фирми?! А и не забравяйте, че вече касовите апарати са ви свързани с НАП и не може да си триете оборотите и да си плащате на данъчни, както преди ...е пак се плаща! отговор Сигнализирай за неуместен коментар