Дълговата криза в шведската имотна компания SBB заплашва Европейската централна банка (ЕЦБ) със загуби и разкрива експозиция за 26 млрд. евро, която регулаторът е изградил към изпитващия затруднения в момента имотен сектор в Европа чрез изкупуването на облигации по време на кризата, пише Ройтерс.
Анализ на документи на ЕЦБ показва, че тя притежава облигации от две деноминирани в евро емисии на SBB, която натрупа дългове за над 9 млрд. долара, като купуваше имоти, включително социални жилища, правителствени сгради, училища и болници.
Двама запознати с въпроса източници съобщават, че притежаваните от ЕЦБ облигации на SBB възлизат на няколкостотин милиона евро. Облигациите от едната емисия на компанията сега се търгуват за около половината от номиналната си стойност, показвайки, че инвеститорите очакват известен риск от спиране на плащанията по дълга.
Когато SBB, чийто рейтинг вече е неинвестиционен, изкупила обратно неотдавна облигации с малка отстъпка, за да стабилизира финансите си, ЕЦБ била сред продавачите, съобщи запознат с въпроса източник.
Говорител на ЕЦБ е отказал коментар за SBB или други претърпени загуби, като насочил към сайта на централната банка, на който тя обикновено определя загубите си като „странични ефекти“, и допълва, че може да се възползва от големите печалби през последните години, за да ги компенсира.
Макар че SBB е малка експозиция за ЕЦБ, това открива отново дебата за начина, по който централната банка в еврозоната вложи близо 400 млрд. евро в корпоративен дълг от 2016 г. насам като част от огромните покупки на активи, за да предотврати заплахата от дефлация.
Тя е вложила общо около 5 трлн. евро в държавен дълг, корпоративни облигации и други активи, които обичайно държи до настъпването на падежа им.
Но още през 2016 г. ЕЦБ предупреди за имотен балон в части от Европа, като в същото време изкупуваше облигации в имотни компании в региона съгласно програмата.
„Трудно е да разберем как ЕЦБ в крайна сметка започна да купува облигации в имотни компании, като в същото време предупреждаваше за рисковете от инфлация при цените на имотите“, коментира бившият главен икономист на централната банка Отмар Исинг.
„Тя допринася за надуването на балона и в същото време рискува репутацията си, както и финансови загуби“, допълва той пред Ройтерс.
Освен облигации на SBB ЕЦБ притежава дълг и на други имотни компании в Европа, включително в Германия и Швеция, понасящи най-тежък удар след най-рязкото повишаване на лихвите в историята на еврозоната, което спука имотните балони, надути в десетилетието на почти безплатни пари.
Проблемите на SBB са известни от началото на 2022 г., когато тя беше засегната от критичен доклад на продавача на къси позиции Viceroy Research.
„Те (ЕЦБ) трябваше да приложат… активно управление на риска“, казва Даниел Грос, директор на Института за европейска политика към университета „Бокони“ в Минало.
Макар че ЕЦБ очертава параметрите на програмата си за изкупуване на облигации, тя не казва колко е купила и на каква цена, нито разкрива подробности за евентуални загуби. Но данни от тази седмица показаха, че към 24 ноември централната банка все още притежава облигации от двете емисии на SBB.
При дефолт на компанията 20-те национални банки в еврозоната, които споделят риска за купените от ЕЦБ корпоративни облигации съгласно Програмата за покупки в корпоративния сектор, ще трябва да поемат малка загуба, ако тя все още притежава дълга, който купи в средата на 2021 г. и началото на 2022 г.
„SBB трябва да намали още дълга си, но предприе значителни крачки…, като изплати дълг за 2 млрд. евро през последните 15 месеца“, съобщи говорител на компанията.
Покупки „на сляпо“
Кредитополучатели от Европа и извън Стария континент се възползваха от програмата на ЕЦБ, съгласно която всяка компания, с изключение на банки, отговаряше на изискванията, ако дългът ѝ беше в евро и беше емитиран от дружество в еврозоната с „инвестиционен“ рейтинг от голяма агенция.
„Целта беше да се намалят разходите за обслужване на дълговете в еврозоната, но това не се прави, като купувате облигациите на шведска компания“, казва Грос и допълва, че ЕЦБ е следвала „сляпо“ правилата си, без да взема надлежните предпазни мерки.
Макар че Швеция не е в еврозоната, SBB емитира дълга, закупен от ЕЦБ, в съседна Финландия, която е част от зоната на единната валута.
Наред с облигациите на SBB ЕЦБ изкупи дълга и на други имотни компании, които оттогава изпитват проблеми, включително шведската компания Heimstaden.
През последните месеци рейтингът и на двете компании беше понижен от Fitch Ratings, която заяви, че те са сред малкото европейски имотни компании, изправени пред „стени от дълг с настъпващ падеж“ през следващите 12 до 18 месеца.
ЕЦБ притежава облигации от осем емисии на Heimstaden, включително от една, която се търгува с намаление от около 40% от цената при емитирането.
Heimstaden е съобщила пред Ройтерс, че финансите ѝ са стабилни, че вниманието ѝ е съсредоточено върху „силната ликвидност“ и че инвестирането в облигациите ѝ носи малък риск.
ЕЦБ купи облигации и на много германски имотни компании, включително емитирани от Vonovia, която продава имоти, за да намали дълга си. Облигациите се търгуват близо до номиналната си стойност, а една – с отстъпка от около 20%.
Имотните компании съставляват 8% от Програмата за покупки в корпоративния сектор на ЕЦБ, която сега възлиза на 326 млрд. евро. ЕЦБ не разкрива състава на другата си програма за покупка на облигации от времето на пандемията.
Централната банка изпита затруднения в миналото като загубата от облигации на замесената в скандал южноафриканска компания за търговия на дребно Steinhoff и обяви загуби миналата година, които засилиха опасенията, че капиталовият ѝ буфер може да се свие.
ЕЦБ очертава редица линии на защита срещу загуби като разпределянето им в няколко години или искане към националните централни банки да се намесят.
Но Нидерландската централна банка предупреди, че в крайна сметка може да се наложи финансовото ѝ министерство да увеличи капитала ѝ, а това ще разгневи данъкоплатците и ще повдигне въпроси за независимостта ѝ от политиката.
„Когато централни банки търпят загуби, това в крайна сметка е загуба за правителството, което означава, че данъкоплатците трябва да плащат“, изтъква Грос.
преди 11 месеца До: Ironhorse ... и понеже сте целата група на шаро туканка многознайковци , пробвай да наемеш бетоновоз в шведско за седмица с шофьор , да те видя докъде ще го докараш с илядо евра ... не съм убеден , че у нас ще можеш да наемеш некой с къртач да ти изкърти банята , кухнята , да ги изнесе , натовари и изкара на сметището за илядо евра ... :))) ... смешници сте баце , да ме прощаваш ... ква кола караш , да те питам и теб ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: Ironhorse ... искам да идеш там , в шведско , и да си купиш нещо от разпродажбата на имоти на СИГНА за илядо евра ... идu и после ще разправяш ... я офис сграда я мол ... айде давай ... големи отворковци сте всите анализатори ... ако не те огрее , идu и се пробвай да вземеш гарсионера в краен квартал на който искаш шведски град за илядо евра , нали погром там има ... ако пак не стане може да пробваш шезлонг да купиш на Балтийско море за един сезон ... ама мисля че пак нема да стане ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: Ironhorse ... аз все още фалирал "строителен гигант" не съм видял , а вие къде ги гледате тези работи ?! има фалирал един "инвеститор в недвижими имоти" с лошо управление на портфейла ... :))) ... а имате ли си на идея колко хиляди други има ,които не знам що не са фалирали !! да ви светна нещо , безплатно ... имотите са си там . нито ги събарят , нито ги подаряват на някой . стоят си на местата и си струват парите ... :))) ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: zelka007А, скорошните фалити на строителни гиганти и отдаване под наем, е било случаЕност?Фолксваген съкращава персонал в Германия!Вие знаете ли какво означава това?Цялата химическа индустрия е в колапс, веднъж от високите цени на природния газ, втори път от Зелената сделка.Големи немски корпорации не дават производствени планове за 2024 на поддоставчици ... БНБ за да укроти инфлацията и строителната вакханалия, ще вдигне лихвите.То си го и казват, че през 2024 рязко лихвите ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: zelka007 за машини се чака по 3-4 години, за вентил/клапан/датчик, по година и половина. Дааа, индустриалната база в европа се обръща (в гроба), но само зелките го виждат. :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: Gna ... да , ще видим ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: Ironhorse ... това дет го чакате поприключва ... строителството го чака ръст до небето , индустриалните поръчки на машини са с графици по 3-4 години напред , ако имаш на представа за какво говоря въобще ... :))) ... елементарен , айде не чак толкова елементарен щот го нема в али експрес , качествен европейски вентил или двигател или клапан или датчик в момента ще чакаш по година и половина за поръчка от 5000-10000 броя и отгоре ... индустриалната база в Европа се обръща и вие не го виждате отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: zelka007 съвсем скоро ще видиш колко е устойчива Европейската икономика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: Ironhorse ... не че нещо , ама тука неколко акаунта се упражнявате в пророчеството на "черният лебед" от едно две петилетки и все го чакаме тоя погром и имоти по илядо евра бройката и все не идва ... нъл го знаеш оня брадат виц за малкият котак и дъртият котарак на покрива през зимата дето щели там с женската котка ... ?! ... вашто е същото ... :))) ... дори бегла идея си нямате колко е устойчива европейската икономика !! аз познавам хора , които в момента правят 8 цифрени суми в фабрики .. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца До: zelka007Дата едва ли някой може да посочи, но през 2024 ще има не спад, а в края и погром.Още от средата на 2022 сделките с жилища намаляват, като на годишна база за БГ е около 20 %, а цените са се повишили с 10%, а не с 30.Идват фалити и уволнения, а след тях просрочия на вноски, а след тях, публична продат, а кой ще купи? отговор Сигнализирай за неуместен коментар