Предвижда се от 2016 г. финансиране по програмата да се отпуска и за сгради, които през 2015 г. не са попаднали в обхвата ѝ – блокове с до 36 апартамента в тях, намиращи се в общини, които не са бенефициенти по новата оперативна програма „Региони в растеж“ (2014 – 2020 г.).
Програмата ще финансира дейности по конструктивното укрепване на блоковете, ако е необходимо, както и ремонтни дейности на общите части на блоковете - покриви, фасади, стълбищни и асансьорни клетки и др., и мерки за енергийна ефективност – топлоизолация, смяна на дограма, локални инсталации за отопление и т. н.
За да кандидатстват по програмата, живущите в блоковете трябва да проведат общо събрание, да учредят сдружение на собствениците в общината и да го регистрират в Агенцията по вписванията като юридическо лице. След това се подават документи по образец в местната администрация. Ако общината одобри сградата, собствениците подписват споразумение с нея, с което ѝ делегират правото да ги представлява пред Българската банка за развитие, чрез която се разпределя бюджетът на програмата (1 млрд. евро).
Общината има ангажимент да проведе всички тръжни процедури и да организира ремонтите по сградите съгласно методическите указания на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Добра идея, слаба рамка – предпоставки за лошо изпълнение
Програмата стартира скоростно точно в навечерието на подготовката за местните избори. От декември насам на обществеността се обявява с фанфари информация за инициативата „на час по лъжичка“. Няма количествени сметки, няма заложени конкретни очаквания под формата на енергийни спестявания.
Оставяме настрана спора доколко е редно и оправдано рехабилитация на частни жилища да се осъществява с държавна помощ, с което се нарушава основното изискване държавата да е равноотдалечена от всички свои граждани. Повечето държави от бившия източен блок отдавна реализираха подобни програми с висок дял на безвъзмездното финансиране, но като пилотни, демонстрационни проекти. В последствие грантовете постепенно намаляха до около 35%. Пълното покриване на разходите може освен това да се разгледа и като незаконна държавна помощ и да подлежи на санкция, която също ще се плати с пари от данъци.
На първо място прави впечатление критерият за допустимост по програмата – първи по ред, първи по право. Как обаче ще се определи кой е бил първи, като няма общ регистър на подадените заявления? Подобна електронна система вече беше поискана от местните администрации в лицето на Националното сдружение на общините в България, но едва ли ще бъде изградена.
Търговете за инженеринг – т. е. едновременно за проектиране, строителство и надзор, с критерий най-ниска цена, са предпоставка, от една страна, за злоупотреби със средствата, а от друга – за некачествено строителство, още повече, че капацитетът на общините да контролират процеса е силно ограничен. За това вече предупредиха редица организации, включително и Камарата на архитектите в България.
Заради липсата на индикативни сметки фирмите, които ще се включат в обществените поръчки, няма как да знаят каква цена да дадат. Много от тях, за да минимизират риска от евентуални преразходи и непредвидени разходи, вероятно ще завишат офертите си. От друга страна, критерият "най-ниска цена" е предпоставка за влагането на по-евтини и некачествени материали. Така ремонтът може да постигне точно обратен ефект – вместо да подобри комфорта на обитателите на жилищата, да го влоши.
преди 9 години При положение, че в България един единствен собственик може да провали санирането на сграда със 100 апартамента и няма ефективни методи за принуда на плащането на общите разходи, не може да твърдиш, че решенията се взимат с мнозинство. Нужно е да има ЮЛ, което да може да защити интересите на мнозинството спрямо малцинството! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Санирането се дава като помощ. Ако след саниране дадеш жилището под наем или го продадеш си длъжен да върнеш тази помощ. Абсолютна простотия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Да не говорим, че навсякъде в Нормални държави, Правото на собственост, и свързаните с това права са строго съблюдавани и разни "комуни" ЮЛ никому не са потрябвали.... Но, очевидно материята ти е мътна. Не знам как смяташ, че могат да се взимат решения освен с мнозинство. В цял свян са възприети основните постулати от римското право. Може би спуснати наготово.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години От написаното, не става ясно КОЙ е аргумента ЗА това етажните собствености да са ЗАДЪЛЖИТЕЛНО юридически лица. И при сега действащия закон изисквания за кворум, мнозинство и прочие си съществуват, ведно с избора дали да се регистрира ЮЛ.А иначе, в Испания, Белгия, Италия, Австрия и Германия действат сходни правила за управление, без да се регистрира ЮЛ. Да не говорим, че в изброените държави управлението се осъществява И с помощ от местните общини включително и материално, заради внасяните Местни данъци и такси. В ЗУЕС в БГ също има предвидено участие на местна администрация. Много мога да ти разказвам как открито тя отказва да поеме ангажименти по ЗУЕС и всичките свързани закони. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Потърсете Grigor Lilov във Фейсбук. Има много интересна и подробна статия за "санирането", което не е саниране, откъде идва милиардът и къде отива, рискове за собствениците и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Сори, но това са пълни глупости! Абсурдно е да очакваш от една общност да работи с консенсус! Такова нещо има единствено в религиозните общности!Изброй ми поне една държава, освен България, където ЗУЕС изисква де факто консенсус? С какво е по различна една жилищна кооперация от една фирма или държавата, че при първата трябва да има консенсус, а при останалите не? На кого правата са по важни, на отделния собственик или на мнозинството от собствениците? Какви права са тези при които общите части на етажната собственост в България се разкапват, падат балкони и т.н.? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Що не си конкретен, к`во означава "повечето държави от ЕС". Не са малко тези в които съм бил и там не е така. Даже мога да ти кажа как се управляват чраз съответните техни ЗУЕС-и. Всяка една етажна собственост е точна проекция на състоянието в така наречената "държава БГ". С всичките крамоли, проблеми, инатлъци и злоба и то в случаи в които 100% липсват политически теми и пристрастия. Докато не заработят по-малките общности в БГ, няма да работи и държавата като цяло. Не е нужно да се изземват права на собственост и други сродни, да се правят "комуни" за да има съзнание! Ако си на противното мнение, поне според поста ти, да направим една КНДР, а? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Най-странното за мен е, защо в България сградите с етажна собственост не са юридическо лице. В повечето държави от ЕС етажната собственост е юридическо лице, което може да поема задължения, а решенията се взимат с абсолютно или квалифицирано мнозинство. Един собственик не може да спре проект който е в интерес на мнозинството от собствениците и може да бъде осъден да плати включително и чрез учредяване на принудителна ипотека върху имота му!Законът за етажната собственост в България е една огромна тъпотия, която де факто изисква консенсус между собствениците за да се направи нещо. Ако по същия начин работеше и държавата никога нямаше да имаме пътища, училища, детски градини и т.н. Винаги ще се намери един който да не иска да плати за магистрала Тракия например :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години И с`я `ко можеш на светна как и защо, ще е супер. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години За българските данакоплатци програмата ще струва 250 милиона лева, защото 75% се финансира от ЕС! отговор Сигнализирай за неуместен коментар