Може ли и у нас плажовете да станат достъпни по примера на Гърция?
Не само че може, но трябва да стане, защото иначе няма как да сме конкурентоспособна дестинация. Няма как една нощувка у нас в Несебър например да струва 20 лева, а чадър с два шезлонга да струва 30 лева. Плажната ивица по Конституция е публична държавна собственост и няма как да се оправдава правителството, че не познава опита на Гърция, а просто трябва да следват техните стъпки. Държавата е тази, която е в състояние да направи нулева стойността на тази услуга у нас, инструментариумът е у правителството. Правителството трябва да направи България като туристическа дестинация конкурентоспособна чрез въвеждането на адекватни мерки, които вече са създадени от конкуренцията.
Необходимо е и овладяване на хаоса в туристическите зони – например Банско и Слънчев бряг. Липсата на регламент за управление на туристическите места и зони и изоставането на законодателството в тази област отново показват неразбиране на принципите в туризма. Това са икономически зони, които не получават дял от приходите, които генерират. Инвестициите изтичат навсякъде, но не и в джоба на хората, които живеят по тези места.
С колко по-малко ще са руските туристи у нас това лято?
Очакваме спад от около 150 хиляди руски туристи, или 20% по-малко от миналата година, когато пристигнаха около 660 хиляди руснаци за цялата година. Спадът от украинския пазар ще бъде от порядъка на 12%, или 24 хиляди туристи по-малко. Той ще бъде компенсиран от всички пазари, които са с доларови плащания и във валути като британска лира, швейцарски франк, японска йена, които ще се възползват от евтиното евро. Това засяга и руския пазар, защото част от руснаците получават заплатите в долари, особено тези, които инвестират у нас и за тях България се явява по-евтина с 20% от миналата година. Много добри записвания по отношение на нашата страна има и от всички централно- и източноевропейски пазари – Германия, Полша, Чехия, Словакия, Унгария. Очакваме и доста по-интензивни пътувания от Скандинавия вследствие на чартъра, който започна да оперира от май тази година.
Това лято спрямо миналото ще имаме с 300 хиляди туристи повече. Миналата година имахме около 7,2 милиона посещения на Черноморието, за тази година очакваме те да бъдат 7,5 милиона, или с 4% повече. Отчита се общо увеличение на пътуващите към нашето море, като тук се включват български и чуждестранни посещения.
Какви намаления на цените са подготвили туроператори и хотелиери за сезона?
Цените на хотелите по морето са намалени в момента с близо 18%, като някои са стартирали с намаления до 30%, има и такива, които са задържали цените – особено във високия сезон. Общо за целия летен сезон очакваме намалението на цените да не надхвърля 7 на сто, каза експертът.
Като цяло ще имаме спад на приходите от туризъм с около 22 на сто, заради това, че туристите са станали много икономични в разходите си по време на почивка. Според данните на Министерството на финансите приходите ще са около 85 милиона лева, НСИ, който следи настаняванията, изчислява приходи от около 950 милиона лева, а БНБ изчислява приходи от малко над 3 милиарда евро. И в трите параметъра ще има намаление в рамките на 20-22%.
Определено ще имаме по-голям брой туристи заради очертаващото се топло лято. Миналата година имахме стопиране на пътуванията през уикендите, което демотивираше много от българските, румънските, гръцките и македонските туристи да почиват у нас като близка дестинация заради лошото време.
Как възприемате идеята на Николина Ангелкова Министерството на туризма да стане „one-stop-shop” за големи инвеститори в сферата на туризма?
Преди всичко Министерството на туризма трябва да изясни каква е целта на тези нови инвеститори. В последните години средната заетост на легловата база е около 33%, средната цена на българския туристически продукт е най-ниската в Европа и по среден приход от налична стая също сме последни, така че колкото повече нови легла, толкова по-ниска средна заетост и средна цена. Ако политиката на държавата е да фалира голяма част от хотелите, трябва да бъде насочена към удвояване на легловата база, тоест, ако намалим средната заетост на базата, това означава всеки хотел да работи по-малко от месец в годината. Преди да насърчаваме инвеститори, трябва да им обясним, че ние разполагаме с огромен брой легла – 1,5 милиона. Иначе заблуждаваме инвеститорите и правим българския туризъм още по-неефективен.
преди 9 години Според "красивите и интелигентните" във форума това ще се отрази добре на българския туризъм който и без това отбелязва най-слабия сезон откакто се води статистика в България.... Аз обаче все още се чудя как по-точно поевтиняването на всичко в Гърция (при положение, че природата и курортите им се запазят непокътнати) ще помогне на българския туризъм (въпроса е риторичен). Може би моя авер "юриста" ще се появи да даде разяснения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар