IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Поли Карастоянова: Можем да удвоим приходите от туризъм до 10 години

Необходима е кардинална промяна в провеждането на националната реклама на туризма, смята директорът на Национален борд по туризъм

08:07 | 23.09.14 г. 19
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Поли Карастоянова, <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Поли Карастоянова, Снимка: Личен архив

Статистиката в последните години показва постоянен ръст на броя на туристите в България както през летния, така и през зимния сезон. Но в същото време няма такъв ръст на приходите от туризъм?

Точно така. На практика това означава, че с по голям брой туристи, по-високи амортизационни разходи, с повишени цени на всички ресурси – енергийни, инфраструктурни, ние задържаме едни и същи приходи. Тоест има застой, който ако продължи прекалено дълго, се превръща в негативен фактор за икономиката. Отличният резултат за нас означава по-висок приход и по-малко туристи. Но това означава и съвсем друга таргет група – на платежоспособните туристи и на специалните туристически продукти. Специалните туристически продукти, като голф или СПА туризъм например, означават и допълнителни услуги, които са скъпоплатени – транспортни, преводачески, делови срещи. Гурме и вино, например е една изключителна възможност, която е търсена от туристи, които ценят преживяването, историята... Това са предимно страните от Западна Европа - клас туристи над средното ниво.

Къде е мястото на рекламната кампания в промоцията на туризма?

Рекламната кампания трябва да стои поне на осмо или девето място в поредицата от действия. Платежоспособните туристи очакват отлична самолетна поддръжка, директни полети, летища за кацане на малки самолети, бърза и добре организирана логистика на допълнителни багажи, много добра комуникация като езици, познания на чуждите култури, възможности за осигуряване на допълнителни услуги. Всичко това стои преди самата рекламна кампания. А досега винаги започваме от рекламната кампания с посредствени рекламни брошури или видеоклипове. Вижда се, че това не работи. Рекламната кампания е завършващият етап от цялото усилие.

Една от задачите на новата Стратегия за туризма е диверсифициране на туристическите продукти. Какви резултати да очакваме?

Големият проблем на нашата страна е, че няма своята туристическа атракция, която да е придобила световна значимост, въпреки че имаме такива феномени, които са съизмерими с други световноизвестни и много популярни – в Гърция и в Египет, например.

Само национален мастер план може да ни даде възможност да преценим в следващите няколко години към кои туристически продукти да насочим ресурсите си. Той ще ни даде ясна представа кои са нашите успешни туристически продукти измежду всички 10-15, с които разполагаме – винен туризъм, летен, селски, еко, конгресен, голф, гурме, спа и уелнес...

Защото ние сме изправени пред въпроса как да подредим възможностите, така че да се балансира тази огромна даденост, с която разполагаме. Идеята е те да успеят да реализират силен бум на определени пазари и да доведат до повишаване на приходите. Когато усетим това, можем да се насочим и към другите. Би било нелепо да ги поставим на еднаква основа и в желанието си да се харесаме на всички да отделяме за всички пера по малко. Това е най-сигурният начин да нямаме нито един отлично работещ туристически продукт.

Каква трябва да е следващата стъпка, след като стратегията беше одобрена?

Трябва ни целеви допълнителен бюджет за международен конкурс, който държавата да обяви по всички правила за изработване на национален мастер план за туризма. Разбира се, при финансов ресурс от около половин милион евро за целта. Ефектът от този инструмент обаче ще бъде огромен. Не става дума за непосилни за българския бюджет суми. Следва конкурсът да определи най-добрия консултант, който би ни свършил работа.

Въпросът при диверсификацията е да се определи кои продукти от многото ще искаме да продаваме на световните пазари с приоритет. Защото в момента България е неизвестна като дестинация за СПА туризъм или за културно-исторически туризъм например. А в същото време ние сме убедени, че това са наши силни продукти.

Така че разделянето на туристическите ни продукти е факт, но голямата задача е как да подредим всички тях и как да направим така, че един гост, който е тук, да разбере, че има и други възможности, чужденците да разберат, че България е една интересна страна с невероятна история и култура.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:23 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

19
rate up comment 1 rate down comment 0
lgl
преди 10 години
Както казва един познат работещ като тур оператор, "от 15 гоним туристите и накрая май успяхме". Проблемите са много, работя тази година на Слънчев бряг, направо съм шокиран, тук няма улично осветление, тъмно, бият и ограбват пияните туристи и не само пияните а полицията нищо не прави по въпроса.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
18
rate up comment 6 rate down comment 0
STRAHO
преди 10 години
Аман от напъни да ни направят нация от прислужници в хотели на "социално слаби" магистратски деца! Да си правят сами рекламата! И без това работещите за тях са най зле и най ЛЪГАНИ горките. :))) Производство и наука ни трябва на нас като нация. Там да мислим как да удвоим приходите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17
rate up comment 8 rate down comment 0
pepince
преди 10 години
Госпожо Карастоянова, България като туристическа дестинация има нужда да бъде управлявана професионално...а дано, ама надали, мъкааа...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 7 rate down comment 2
Angel62
преди 10 години
Като се има предвид вероятната бъдеща БГ инфлация от 10-15% (реална след отпечатаните "икономически стимули") това всъщност означава намаление на реалният бизнес което звучи логично имайки предвид отзивите от черноморието, аз бях там за последно преди 15 години и не планирам скоро да го посетя пак по вече изразените в други коментари причини.А от чисто икономическа страна инвестициите в туризум са от най-ветровитите при криза.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 10 rate down comment 0
Longin
преди 10 години
/без да чета статията/точно маркетинга и недоучването му и неприлагането му е в основата на проблемите на голяма част от бг туризма - защото обикновенно парите които сивата икономика иска да "вложи" в имоти и хотели - са защото така правят другите (мутри или мутри уонабис), а не да измислят нов, оригинален ПРОУДУКТ4те П-та на Маркетинговия микс - Product, Price, Place(distribution), Promotion (една част от което е Рекламата)първото като куца(оттам се почва) или като си N-тия навлязъл в съответния сегмент - наивно е да се мисли че с последващи решения в Промоцията ще се компенсират липсите при Продукта
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 7 rate down comment 2
chervenuh
преди 10 години
Верно ли? Мче то в БГ туризъм няма :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 10 rate down comment 0
Mesoiadess
преди 10 години
Ако хванат Сирийската бежанска вълна може още утре - дори през зимата .Точно и качеството ще пасне , само дето преходите ще са отрицатилни , ама по - добро не виждам.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 15 rate down comment 1
mnz
преди 10 години
Нали имаше една реклама, като стягаш куфарите за морето вземай и нещо като Стоперан или Диаростад ... Българите знаят защо :)Това е истината за нашето море, хем мръсно, хем заразно, хем скъпо. Голям кеф е на втория ден от така дълго чаканото море веднъж в годината да се заседиш в тоалетната и да пиеш Диаростад след Диаростад ... Защото предния ден, демек първият ден като си бил на морето, си плувал недостатъчно внимателно и си се разминавал с разни плуващи обекти в морето, като ла*на, и малкото ти дете те е питало: Тате, защо във водата плуват ла*на? Ето това е истината, заради която и нашето семейство няма да стъпи на море у нас. Не и докато не се оправи положението с липсващата хигиена и пречиствателни станции. Патриот съм, обаче не я разбирам ваканцията като кибичене в тоалетната и пиене на Диаростад.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 17 rate down comment 1
Repoman
преди 10 години
Ако се смята инфлацията, тогава може и да има ръст. Обаче, според мен ще е постижение дори да се задържи положението на сегашното ниво. Дори и малкото верни на БГ черноморието българи започнаха да гледат навън, тук скоро само чужденци ще почиват и то за по веднъж, защото един път се лъже човек, но няма да повторят. Българите прекрасно знаят какво ги очаква тук и дори нямат илюзии за тук.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 11
data
преди 10 години
Субективните усещания са едно - реалността друго . Бг туризма си ръсте доста устойчиво независимо какво се говори по форумите . Има две години с колебания и за двете има обяснения : 2009 и 2014 . Само инфлацията за тия 10 г ще е мин. 20-30 % така че сревдно годишен ръст от 10 % си е напълно реален
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още