IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

М. Стойчева: Трябва да спрем да дотираме специалности без бъдеще на пазара

Привличането на инвестиции ще е още по-трудно, ако имиджът ни на страна с квалифицирани кадри се стопи, смята директорът на „Джуниър Ачийвмънт България“

09:10 | 08.05.13 г. 20
<p>
	<em>Милена Стойчева, директор на &bdquo;Джуниър Ачийвмънт България&ldquo;.&nbsp;</em> Снимка: Личен архив</p>

Милена Стойчева, директор на „Джуниър Ачийвмънт България“.  Снимка: Личен архив

Милена Стойчева е предприемач, в момента изпълнителен директор на „Джуниър Ачийвмънт България“ - най-голямата организация с идеална цел, която работи в областта на икономическото образование. Работи и като експерт по предприемачество и висше образование към Европейската комисия.

Завършила е образованието си в Софийския университет “Св. Климент Охридски”, има няколко специализации в други университети в САЩ - Университетът на Калифорния “Бъркли” и Пенсилвания. Работила е като Декан по студентските въпроси в Американския университет в България, в Българо-американската комисия за образователен обмен “Фулбрайт” и в посолството на Великобритания. В качеството й на Председател на глобалния съвет на страните-членки на „Джуниър Ачийвмънт Уърлдуайд“, е била член на Борда на директорите на световната организация и председател на Европейския съвет.

Разговаряме с изпълнителния директор на компанията за „изтичането“ на квалифицираните кадри, за „пропастта“ между образованието и потребностите на бизнеса, за новите умения за успешна реализация на пазара на труда, за предприемаческия дух, професиите на бъдещето и други горещи теми.

- Г-жо Стойчева, как може да се възстанови „скъсаната връзка“ между образованието и потребностите на икономиката?

Действително сме свидетели на парадокса, при който е налице недостиг на кадри в определени бизнес сектори, а в същото време младите висшисти се оказват без работа след завършване на образованието си. Според мен се получава един порочен кръг и причината за това е липсата на партньорство между образователните институции и бизнеса.

Има редица пречки за „отварянето“ и на едните, и на другите. От една страна - юридически и законови, от друга - не се търсят гъвкави модели, които да отговарят на съвременната пазарна среда. За мен решението е доста просто и то  е свързано с образованието в България, което засега е далеч от съвременните модели на образование. То трябва да отговаря на динамичната пазарна среда и да се мисли като вид продукт, който трябва да бъде конкурентоспособен. Неслучайно в други държави обучението е един от най-скъпите продукти – именно защото навсякъде по света то е пряко обвързано с реализацията.

- Какъв е пътят за преодоляването на пропастта между скамейката и реализацията?

Това, което трябва първо да бъде направено, е да бъдат реформирани като цяло образователните ни институции. Промяната трябва да позволява нова методика на преподаване, да включва практици в образователния процес, да бъде намерена форма за обучение, която да има конкретни измерения в бизнес средата, тоест да бъде пряко свързано с нуждите, за да може реализацията да доведе до реални резултати, а и до удовлетворение от двете страни.

Освен това образованието трябва да се промени в посока на създаване на възможности за професионална ориентация от ранна възраст. Виждам два пътя на развитие –  да работиш в дадена компания или да си предприемачески ориентиран. Разбира се, това не означава, че трябва да направим от всички млади българи създатели на Фейсбук, а по-скоро те да бъдат създатели, да откриват свои компании, които да са основани на съществуващи реални пазарни ниши. Преди всичко младите хора трябва да бъдат проактивни, да търсят изява на своята квалификация на пазара на труда и посредством предприемчивост, а не само като служители. Това е основното нещо, което трябва да бъде променено. Предприемаческата инициатива трябва да бъде включена като част от предметите, които се изучават. Това не означава, че всички ще станат бизнесмени, но ще се гради ново мислене и нова нагласа сред подрастващите - те да знаят, че сами трябва да управляват своя живот, а не получаването на диплома да се превръща в самоцел, която не намира реални измерения.

- В чии ръце е волята за промяна?

Мисля, че това трябва да бъде инициатива на трите страни – на ВУЗ-овете, бизнеса и правителството. Има модели, които са доказали, че работят. Например в образователните програми да се включат курсове по предприемачество независимо от изучаваната специалност. Другият работещ модел за сътрудничество между бизнес и образователни институции е работата на  практици с представители на компании, които имат силата да осигурят обратната връзка със студентите.

Със сигурност има форми, при които образователните институции да привлекат бизнеса и той да намери рамката, в която да се включи – чрез менторство, морална подкрепа, безплатни образователни програми и подкрепа на центрове в университети, които да насърчават идеите на младите хора. Държавата също може да подпомогне този процес чрез осъвременяване на регулативната рамка и поставяне на изисквания към университетите да бъдат сертифицирани за качеството си, да постави по-пазарни условия за финансирането на тези академични институции, защото ако един университет не осигурява качество на образованието, той изостава от пазара и тези млади хора се превръщат в тежест за пазара на труда. Това е и една от причините голяма част от младите у нас директно да търсят възможности за обучението си в чужди университети.

Последна актуализация: 08:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

10
rate up comment 11 rate down comment 0
forum_rookie
преди 11 години
До 7: data, напълно съм съгласен, че "именно университетите с цел да получават все повече въведоха безсмислените специалности". Но има една предхождаща причина за това: държавните висши училища (а почти всички са държавни) биват финансирани от държавата по формулата "брой студенти по х лева за студент". Този безумен принцип на финансиране е в основата на почти всички беди в българското образование. Частните университети пък обявяват места според търсенето, ама всеки иска да е юрис' или менАЖер.Та, те така те.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 1
nobel
преди 11 години
Аа, и да мислим положително - много е важно, да знаете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 12 rate down comment 2
nobel
преди 11 години
Само не разбрах госпожата занимавала ли се е поне един ден с реален бизнес, или всичко са си пак само теории и бля, бля, бля...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 19 rate down comment 0
data
преди 11 години
Абсолютно вярно . Именно университетите с цел да получават все повече въведоха безсмислените специалности . Та на ли в един Икономически университет трябва да останат 4-5 специалности а не сегашните 20 ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 18 rate down comment 2
bgMan
преди 11 години
Всякакви подобни инициативи са яростно саботирани от повечето декани и ректори.За непосветените само ще кажа че още отпреди 1985 г. всички университети в България бяха така структурирани че катедрите по български език и история да бъдат най-големи. Длъжностите на тези катедри бяха раздадени приоритетно на щатни сътрудници на ДС, повечето от които и днес обслужват същите небългарски интереси.Защо ли? Току виж излязла наяве истинската история на България или пък на студентите да започва да им свЕтва реотана че няма такова нещо като славянска дружба или братство между народите.Всеки жалък остатък на онази машина яростно ще се бори срещу всяка мярка, която заплашва с орязването на места за прием на студенти и особено по някои идеологически важни за тях дисциплини защото следващите за съкращения са самите. Историята ги изхвърли отдавна а ние още си ги отглеждаме и в политиката и в обществения живот и в икономиката на страната. Що бе драги българи?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 13 rate down comment 0
studioaa
преди 11 години
Е тази леля сама ли се сети, или някои и даде Джокер не мога да разбера?? Открихме топлата вода най-накрая...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 14 rate down comment 0
Hris0 Hrist0v
преди 11 години
Аз учих аграрна социология, ако ще се развиваш към този сектор идвам да броя телетата и да правя статистически прогнози, ако се оплодят 5 крави от девствен бик ще изкараме ли 8 телета :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 1
diado mrass
преди 11 години
.... Имам фирма за за софтуерни услуги .... Търся да назнача трима психолози, седем специалиста международна икономика и политика, трима философа, единайсет с администрация и управление, четирима екология и опазване на околната среда и двама - аграрен туризъм - ей така, за разкош ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 16 rate down comment 1
diado mrass
преди 11 години
.... Имам фирма за за софтуерни услуги .... Търся да назнача трима психолози, седем специалиста международна икономика и политика, трима философа, единайсет с администрация и управление, четирима екология и опазване на околната среда и двама - аграрен туризъм - ей така, за разкош ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 1
Hris0 Hrist0v
преди 11 години
Проблемът между бизнеса и образователните институции не е от вчера или днес още 2004 бяха публикувани данни от проучвания именно в тази посока. Боян Биолчев, когато беше ректор на СУ се бе опитал да събере на една маса преподаватели и бизнес, но ефекта е бил само приказки и никакви пресечни точки. Това, че ни трябва нова система за придобиване на знания си е крещящ факт. Съвременния пазар на труда е в пъти по-динамичен в развитието си от преподаваните в образователните институции знания. Мога да дам пример с мен самия. Докато бях в университета има няколко семестъра лекции и изпити за работа с определен софтуер. Няколко години по-късно лицензът на този софтуер стана прекалено скъп за бизнеса и той се насочи към използване на други заместващи софтуери, които се развиха и бяха безплатни или на много по-ниска цена. Та ето как хем ако не си бях издържал изпитите щях да прекъсна и да остана без диплома, хем знанията ми само за няколко години станаха безполезни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още