IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

М. Стойчева: Трябва да спрем да дотираме специалности без бъдеще на пазара

Привличането на инвестиции ще е още по-трудно, ако имиджът ни на страна с квалифицирани кадри се стопи, смята директорът на „Джуниър Ачийвмънт България“

09:10 | 08.05.13 г. 20
<p>
	<em>Милена Стойчева, директор на &bdquo;Джуниър Ачийвмънт България&ldquo;.&nbsp;</em> Снимка: Личен архив</p>

Милена Стойчева, директор на „Джуниър Ачийвмънт България“.  Снимка: Личен архив

- Ще продължават ли да „изтичат“ българските кадри в чужбина?

Мисленето, че ще учиш нещо, което ще ти даде диплома и тя ще ти помогне да се реализираш, просто не работи. Икономиката като цяло е много динамична, светът също. Вече сме в друга ера – други са професиите и квалификациите, които се търсят и те се променят много динамично. Професиите на бъдещето – тези, които ще се търсят след десет години например, в момента въобще не съществуват в публичните представи – например една от тях е да бъдеш екскурзовод в Космоса, наноинженер или наногеолог – все професии, които ще бъдат реални с темповете на развитие на икономиката и като цяло на глобалния пазар на труда след около десет години.

Парадоксално е, че говорим за глобализирана икономика и за „изтичане“ на кадри. Няма как да бъде спрян човек с висока квалификация да търси по-добра реализация, където и да е по света. По-важното е да бъде създадена добра бизнес среда у нас, така че кадрите, които възпитаваме, да поискат да останат част от нея. Наред с това в самите компании организационната култура трябва да бъде такава, че да носи удовлетвореност, стандарти за коректност, да мотивира служителите да бъдат резултатни. В момента, в който тази среда се регулира и стандартите на работа започнат да се измерват, както в другите държави, тогава може да спре „изтичането“ на кадри.

- Кои са уменията, които ще са най-търсени в бъдеще?

Квалификацията, която се търси е свързана с определени умения и те са очертани като ключови в стратегията на ЕС за развитие до 2020 година. В тях влизат така наречените „меки умения“, или добрата комуникация, презентационни умения, работата в екип, дори тези, които позволяват всеки да представи своя потенциал и да развие увереност в това, което може да предложи като интелектуален ресурс. Тук влиза и предприемаческото поведение – нещо, което ние доскоро пренебрегвахме – инициативността и активното отношение към всеки един вид дейност.

- Как оценявате качеството на работната сила у нас?

Мненията са полюсни. От една страна още има места и програми, които осигуряват сравнително добро ниво на образованието, но на други места нивото е доста занижено, не излизат добри кадри. Активността у нас е на заден план – не е адекватно обучението, базата, методите и липсва сътрудничество с практиката, което е задължително за всяко образование, за да доведе до високо качество на работната сила.

От друга страна в някои от сферите все още са запазени традициите младите специалисти да бъдат подготвени добре, но определено ако тук не бъдат въведени новите методи на работа и сътрудничество с практиците, както и изискванията на новата пазарна среда, в много скоро време ще се отрази и толкова ще спадне качеството на работната сила, че вече няма да можем да сме привлекателна дестинация за инвестиции – с висококвалифицирана и не толкова скъпа работна ръка. В крайна сметка това, че образованието не е достатъчно адекватно, ще доведе до понижаване качеството на работната сила.

- Има ли наплив към специалности за високо ниво специалисти за сметка на тези от средно ниво?

Да. Това е тенденция, която се забелязваше преди 30 години в САЩ, когато станаха много популярни програмите по бизнес администрация, но както виждаме скоро това доведе до криза. За да съществува една икономика, тя не може да бъде поддържана само от хора, които управляват ресурси, а трябва да бъде и създател на ресурсите. Според мен модата към подобни специалности се дължи и на факта, че няма добра ориентация още в средното образование. На практика всичко започва от образователната система.

Последна актуализация: 08:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

10
rate up comment 11 rate down comment 0
forum_rookie
преди 11 години
До 7: data, напълно съм съгласен, че "именно университетите с цел да получават все повече въведоха безсмислените специалности". Но има една предхождаща причина за това: държавните висши училища (а почти всички са държавни) биват финансирани от държавата по формулата "брой студенти по х лева за студент". Този безумен принцип на финансиране е в основата на почти всички беди в българското образование. Частните университети пък обявяват места според търсенето, ама всеки иска да е юрис' или менАЖер.Та, те така те.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 1
nobel
преди 11 години
Аа, и да мислим положително - много е важно, да знаете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 12 rate down comment 2
nobel
преди 11 години
Само не разбрах госпожата занимавала ли се е поне един ден с реален бизнес, или всичко са си пак само теории и бля, бля, бля...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 19 rate down comment 0
data
преди 11 години
Абсолютно вярно . Именно университетите с цел да получават все повече въведоха безсмислените специалности . Та на ли в един Икономически университет трябва да останат 4-5 специалности а не сегашните 20 ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 18 rate down comment 2
bgMan
преди 11 години
Всякакви подобни инициативи са яростно саботирани от повечето декани и ректори.За непосветените само ще кажа че още отпреди 1985 г. всички университети в България бяха така структурирани че катедрите по български език и история да бъдат най-големи. Длъжностите на тези катедри бяха раздадени приоритетно на щатни сътрудници на ДС, повечето от които и днес обслужват същите небългарски интереси.Защо ли? Току виж излязла наяве истинската история на България или пък на студентите да започва да им свЕтва реотана че няма такова нещо като славянска дружба или братство между народите.Всеки жалък остатък на онази машина яростно ще се бори срещу всяка мярка, която заплашва с орязването на места за прием на студенти и особено по някои идеологически важни за тях дисциплини защото следващите за съкращения са самите. Историята ги изхвърли отдавна а ние още си ги отглеждаме и в политиката и в обществения живот и в икономиката на страната. Що бе драги българи?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 13 rate down comment 0
studioaa
преди 11 години
Е тази леля сама ли се сети, или някои и даде Джокер не мога да разбера?? Открихме топлата вода най-накрая...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 14 rate down comment 0
Hris0 Hrist0v
преди 11 години
Аз учих аграрна социология, ако ще се развиваш към този сектор идвам да броя телетата и да правя статистически прогнози, ако се оплодят 5 крави от девствен бик ще изкараме ли 8 телета :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 1
diado mrass
преди 11 години
.... Имам фирма за за софтуерни услуги .... Търся да назнача трима психолози, седем специалиста международна икономика и политика, трима философа, единайсет с администрация и управление, четирима екология и опазване на околната среда и двама - аграрен туризъм - ей така, за разкош ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 16 rate down comment 1
diado mrass
преди 11 години
.... Имам фирма за за софтуерни услуги .... Търся да назнача трима психолози, седем специалиста международна икономика и политика, трима философа, единайсет с администрация и управление, четирима екология и опазване на околната среда и двама - аграрен туризъм - ей така, за разкош ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 13 rate down comment 1
Hris0 Hrist0v
преди 11 години
Проблемът между бизнеса и образователните институции не е от вчера или днес още 2004 бяха публикувани данни от проучвания именно в тази посока. Боян Биолчев, когато беше ректор на СУ се бе опитал да събере на една маса преподаватели и бизнес, но ефекта е бил само приказки и никакви пресечни точки. Това, че ни трябва нова система за придобиване на знания си е крещящ факт. Съвременния пазар на труда е в пъти по-динамичен в развитието си от преподаваните в образователните институции знания. Мога да дам пример с мен самия. Докато бях в университета има няколко семестъра лекции и изпити за работа с определен софтуер. Няколко години по-късно лицензът на този софтуер стана прекалено скъп за бизнеса и той се насочи към използване на други заместващи софтуери, които се развиха и бяха безплатни или на много по-ниска цена. Та ето как хем ако не си бях издържал изпитите щях да прекъсна и да остана без диплома, хем знанията ми само за няколко години станаха безполезни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още