IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

В. Бешков: Сероводородът в Черно море може да задоволи енергийните ни нужди за 200 г.

В Турция вече е осъществен пилотен проект за оползотворяването му, а у нас работим по пилотна инсталация, посочва професорът

08:35 | 30.05.12 г. 11
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Проф. Венко Бешков.<em> Снимка: Investor.bg</em></p>

Проф. Венко Бешков. Снимка: Investor.bg

- Споменахте, че и други черноморски страни работят по подобни проекти. Има ли държава, която е реализирала нещо подобно на практика?

Досега никой не е успял да оползотвори сероводорода от Черно море, но се работи много сериозно по приложни научни изследвания в Турция и Русия. Специално Турция е създала с помощта на ЮНЕСКО един център за водородни технологии и изследвания. Цял град на един остров се снабдява с енергия изцяло от водород. Това е пилотен проект, с който трябва да се види как биха вървели нещата. По отношение на оползотворяването на сероводорода от водите на Черно море те са най-напред.

В България също работим усилено, в Института по електрохимия и енергийни системи има една група, която е много силна и работи заедно с колеги от Техническия университет по водороден автомобил. Вече имат демонстрационен образец. Широкото използване на водородните автомобили обаче е свързано със сериозно преустройство на инфраструктурата за снабдяване с гориво. Нашите бензиностанции имат колонки за природен газ, но за снабдяване с водород условията ще бъдат много по-тежки. Той се складира и съхранява трудно, не се  усеща, защото не мирише, и е много взривоопасен.

- Колко време ви отне работата по този проект, докато стигнете до идеята за горивната клетка и кога предстои да реализирате пилотна инсталация?

Отне 5-6 години. Проектът, който реализирахме с помощта на Националния иновационен фонд, приключи преди около 3 години. Миналата година спечелихме един конкурс по Седма рамкова програма на Европейския съюз, продължихме работата и имаме още 2,5 години да доведем проекта до пилотна инсталация. Нея ще трябва да качим на кораб, да изпомпаме вода от дълбочините на морето, за да тестваме реално какво ще се получи.

- Какво би представлявала тази пилотна инсталация?

Тя ще бъде монтирана на една платформа, подобна на платформите за сондаж и добив на петрол. С тази разлика, че няма да дупчим морското дъно и няма да ги има рисковете, свързани с разливи, течове и експлозии. Това е съвместима с морската вода система. Просто трябва да се внимава като се връща водата обратно в морето на същата дълбочина, от която се изпомпва, за да не се наруши екологичното равновесие.

- Какво би било влиянието върху околната среда?

Малко или много ние ще допринесем за спасяване живота в Черно море. Естествено, приносът ни ще е скромен, но поне ще намалим засилващото се вредно влияние на сероводорода. Всяка година се образуват 75 млн. т сероводород, от които може да се произведе такова количество енергия, което да задоволи годишното потребление на природен газ на България. Запасите, които съществуват, съответстват на енергийното потребление на България за 200 години напред, което е около 9 млрд. мгвтч електроенергия годишно. Достатъчно сериозно е, за да повлияе на енергийния баланс на страната.

- Каква би била ориентировъчната цена на една такава инсталация?

Трудно ми е да кажа в момента.

- Срещате ли подкрепа от държавата, като изключим финансирането от иновационния фонд и по линия на Седма рамкова програма?

Друго не сме получили засега, но сме се обръщали към различни институции, като Агенцията за енергийна ефективност, някои министерства. Нещата стигат до някакви малки пари за изследвания. Но нека първо да стигнем до реализирането на пилотна инсталация и да покажем, че е възможно това производство в реални условия. Тогава се надявам да има по-голям интерес. Финансиране поне до пилотната инсталация имаме. До тук не можем да се оплачем, че липсва финансиране.

- Разкажете повече и за другия ви проект – за инсталацията за производство на електроенергия от отпадъци.

Идеята възникна в резултат на сътрудничеството на института и една частна фирма – София Инвест Инженеринг.  Налице е една разработка на инсталация за добиване на оксиводородна смес. Това е смес от водород и кислород, която се различава от традиционната смес и се получава в резултат на електролиза на вода. Тази смес е много богата на енергия и при запалването й се постигат много високи температури. Стига се до 5 хил. градуса Целзий. Тогава създадохме патент за приложението на тази смес за преработката на органични отпадъци, за да защитим разработката.

Последна актуализация: 11:00 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

12
rate up comment 1 rate down comment 2
academil
преди 9 години
На вас може и да не е известно, но в СССР имаше научна държавна програма за усвояване на сероводорода в Черно море за енергийни цели, с център гр. Херсон. Изобретателят Лев Юткин, когото считаха за руския Тесла, през 1979 г. имаше проект: да се изпомпват придънни слоеве черноморска вода, сероводородът да се отделя фонтанно, като диоксидът от отворено шампанско. Полученният газ се изгаря, килограм сероводород дава примерно 4 хил. ккал, колкото 300-320 грама нафта. Предлаганата българска технология обаче е по-друга. Другостта се състои в изпомпване на морска вода от придънното пространство на дълбочина около 2000 м, някъде пред турското крайбрежие, и транспортиране до ТЕЦ ВАРНА, на около 1500 км.При съдържание на сероводород 18-22 промила, 1 кг сероводород се съдържа в 3.5 т вода. Танкер 80 000 т ще съдържа само 2.5 т сероводород, който ще даде 10 Гкал, или 40 ГДж.Пристанището на ТЕЦ Варна разполага с 3 корабни места: 2 от тях приемат кораби с товароносимост до 12 хил.т., а третото приема кораби до 55 хил.т, значи общо 80 хил.т. Централата е с обща инсталирана мощност от 1260 МВт, или 1260 МДж/с, 100 ГДж дневно. Или за централата са необходими дневно три доставки по 80 хил.т, при 8-10 дни на курс са необходими поне 10 тройки танкери, общо 30 броя танкери с тонаж 800 хил.т. Малко повече беше тонажът на всички кораби на БМФ в най-добрите години.С две думи - идеята за превозване на морска вода със сероводород не само е практически нерализуема, тя е безумно смешна до нелепост.Сега, ако можете, си представете тези танкери от флот почти 1 млн. т., превозват вода под налягане 200 бар, или атмосфери, за по-незапознатите. Не знам за вас, аз знам само, че най-последните руски и американски подводници могат да слизат на дълбочини до 400 м, т.е. издържат до 40 атм. Как ще издържат до 200 атмосфери танкери по 12 и 55 хил.т даже и "учените" от БАН-ското институтче представа си нямат.Сега да се спрем на материала първо на танковете, след това на тръбопровода, а и на горивните повърхности на котлите в ТЕЦ Варна.Известно е от средношколската химия, че сероводородът е силен възстановител, и се свързва директно с желязото, образувайки черен железен сулфид.Това го знае всяка една от камериерките по няколкото хотела на курортите Св. Константин, Слънчев ден и Зл. Пясъци, ползващи минералната вода за общи цели без окисляване на сероводорода чрез озон. Обаче нищо от това очевидно не се знае от "учените" на БАН. Колко ще издържат изброените материали може даже да се изчисли, но това едва ли е направено в това институтче на БАН, а е редно да се направи и включи в технико-икономическите доказателства.Уверявам ви, никаква полза няма да има, т.е. печалба никаква. Още веднъж ви уверявам, че през 1989 г. СССР прекрати програмата за използване на сероводорода в Черно море като икономически неизгодна - всички съоръжения трябва да са изработени от титан, а тогава той се произвежда в недостатъчни количества даже за военните цели. Титанът и сега е стратегическа суровина с баснословни цени.Представете си танкерен флот, изграден от титан, котли - изградени от титан. Това е в жанр ненаучна фантастика.Не на последно място е фактът, че сероводородът е силна нервна отрова, която е само 510 пъти по-слаба от синилната (циановодородната) киселина. Следователно ТЕЦ Варна трябва да има изградена нова вентилационна инсталация против обгазяване със силно отровни химически вещества.Последното се изисква и поради важния факт, че сероводородът е взривоопасен и лековъзпламеним, Всичко е, очевидно, брътвежи на един 70-годишен синодален старец - по Дянков от БАН, който е за старчески дом.Картаген трябва да бъде разрушен - БАН трябва да бъде закрит поради безполезност, а най-вече поради очевидна вредност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 0 rate down comment 0
Костадин
преди 12 години
Че при този либерален режим на капитализма ,кой му пречи да си произвежда енергия във свободните международни води
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 2
Pyramid
преди 12 години
ПО това същото време, в холандия, нов, екстремално ефективен прототип на ВЕИ, ЕКИП, го разработва за близо две ггодини с пълни разходи, ако не се лъжа, около 20000 евро. САМО 20000, петима души, две години, в Холандия...Нашите местни *** - тяхна мама смрадлива - направиха така, че да бъдат изгубени години, цената да бъде вдигната не един-два десетки пъти, и да чакам и да се моля да ни огрее някаква европейска програма, за която пак да решават едни /ама защо аз не ги познавам?/ митични експерти, в продължение на близо година...Година, през която не може да се работи, не може и да се стои на едно място, а трябва и да се храниш, и семейство да гледаш...Наистина,Имаме чудесна страна и скапана държава, със скапани бюроклати и също митични "инвестори", които знаят едно-две-три нещица, някъде, някога, при някого сработили...С НИКАКВА ГАРАНЦИЯ, че и сега пак ще сработят.Странен свят, наистина. АБСУРДИСТАН.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 2
Pyramid
преди 12 години
Виж, цялата система у нас е опорочена. Затова, е напълно възможно и реално хем да има пари, хем работа да не се върши - у нас и, с малко пари да се върши чудесна работа /другаде/. *** пример ще дам със себе си: Имам нещо, което, за да се разработи само прототип /ама като хората, да покаже цялата си прелест/ ми трябваха 3000 лв /три бона/ Вместо това, две години напъни и накрая, едва-едва, изкрънквам 1000 лв. Да, ам с толкова, просто не може. Банките - уж "първа инвестиционна" и разни такива, с прехвалени "кредити за МСП" реално, нищо не дават-искат те половин година да продаваш. И никой не пита, ама с какво ще го правиш, труд-материали-машини-НИКОЙ. И после, едни тиквеници, ти разправят "ама ти нямаш". Дори, когато, въпреки всичко, им показваш наличие на конструктивна документация, схеми, чертежи, викал си го да дойде да бутне - не, не идва... и "ТИ НЯМАШ ТОВА-ТИ НЯМАШ ОНОВА"...Ами да им *** майката ***, пишман "разбирачи", един болт не завили...и гледат да те измамят...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 0
edimi
преди 12 години
Не знам за сероводорода, ама нито Инвестора, нито Лукойл отварят дума за цени на горива.......Сега са се умълчали като....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 12
Боян
преди 12 години
Не знам, в България много се приказва и нищо не се свършва, да вземат най-накрая тия философи от БАН да направят нещо, а не само да дрънкат всеизвестни истини които не виждам за какво ги приказват. А това че нямали финансиране и т.н. е пълна глупост те да покажат работещо устройство пък да видим дали няма да се намери някой да го финансира. Иначе тоя пенсионер си дрънка колкото да не заспи, как няма някой по-млад енергичен тип да му повярваш поне малко, че ще свърши нещо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 8 rate down comment 0
hellwitch
преди 12 години
Проблема е, че това са научни проекти, а малка част от тях постигат реализация.Обикновено е необходимо да се финансират 10-20 такива начинания за да се получат 1-2 комерсиално успешни.И тук вече опира до много пари и късмет. Т.е. може да налееш 50 млн. и да се получи нещо много успешно, а може и да налееш 2-3 млрд. и нищо да не излезе.Допълнително в България нямаме много успешни иновативни проекти и това е сериозна спирачка. Т.е. ако се направят няколко много добри иновации и се комерсиализират и популяризират инвеститорите сами ще дойдат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 1
Pyramid
преди 12 години
Абе FINTA, абе човек, хората ти показват страхотен източник на енергия, и ти дават способ за извличането и използването й, ти-"не са открили топлата вода".Ами то, по същата логика, изобщо не трябва да се обръща внимание, че премиерът ходи, та реже лентички, а президентът разправя, колко сме добре, за разлика от гърците.....Ами че то, медиите от глад че умрат, бъди милостив сега, хОра сме...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 2
FINTA
преди 12 години
Да не забравяме, че все пак не са открили топлата вода...==========================================================Прилага се принципа на акумулаторите, като горивната клетка е с непрекъснат режим на работа. С такива горивни клетки функционират всички космически кораби и станции и по този начин се произвежда необходимата им електроенергия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 2
Pyramid
преди 12 години
У нас са изключително към копиране на чужди творения насочени, не очаквайте от Борисов или някой друг от ГЕРБ да се ангажира. както и от другите. Алеко много правилно го е рекъл за маскарите :(
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още