Професор доктор на техническите науки Венко Николаев Бешков е роден на 6 декември 1946 г. Завършил е висшето си образование по химия в Химическия факултет на СУ “Св. Климент Охридски” през 1969 г. През 1972 г. е назначен като научен сътрудник в Централната лаборатория по теоретични основи на химичната техника при БАН. От 1984 до 1997 г. е старши научен сътрудник II ст. в същата лаборатория. През 1997 г. придобива научното звание “старши научен сътрудник I ст.” (професор).
В периода 1991/92 г. проф. Бешков е бил заместник-министър на околната среда. От края на 1993 г. досега е директор на Института по инженерна химия при БАН.
Основните научни интереси на проф. Бешков са в областта на методите и технологиите за опазване на околната среда, в частност на инженерната химия и биотехнологиите. Бил е участник, водещ изпълнител и ръководител на 26 научни проекта и 18 приложни разработки, финансирани от български и чужди финансиращи организации и фирми.
В средата на май проф. Венко Бешков представи пред участниците във форума TEDx два иновативни проекта за производство на електроенергия, по които работи – от сероводород в Черно море и от отпадъци. Повече за проектите можете да прочетете в интервюто с проф. Бешков, което той даде за Investor.bg.
- Проф. Бешков, разкажете повече за проекта за добив на електроенергия от сероводорода в Черно море, който наскоро представихте пред участниците на форума TEDx. Как стигнахте до тази идея?
Много отдавна е известно, че във водите на Черно море на дълбочина над 150 м се съдържат големи количества сероводород, които са достатъчни да унищожат живота в морето на по-големи дълбочини. Концентрацията обаче е ниска, за да има промишлени перспективи засега. Въпреки това черноморските страни – Турция, Русия, Украйна, Румъния, работят усилено по проекти за оползотворяването на сероводорода във водите на Черно море.
Идеята да работим по този проект дойде от икономиста г-н Петко Петков. Започнахме да работим по електрохимичното получаване на водород от сероводорода. Спечелихме един проект по конкурс на Националния иновационен фонд. Постигнахме някакъв резултат, но се оказа, че енергията, която се влага за получаването на водорода, е много повече, отколкото се получава накрая. Затова изоставихме тази идея, а на мен ми хрумна, че можем да използваме сероводорода като гориво в една горивна клетка.
Горивната клетка е съоръжение, в която се пропуска горивото, било то водород, метан или въглероден окис, а в друго нейно отделение се пропуска окислител, обикновено кислород. В резултат на химичната реакция, която протича, се получава електроенергия. Прилага се принципа на акумулаторите, като горивната клетка е с непрекъснат режим на работа. С такива горивни клетки функционират всички космически кораби и станции и по този начин се произвежда необходимата им електроенергия.
В този случай ние използваме сероводорода като гориво за такава горивна клетка. Вече произвели енергията от сероводорода, ние можем да разложим водата по традиционен начин и да получим водород и кислород.
- Как ще се складира полученият водород и какво приложение може да има той?
Има различни методи за складирането му. Единият е в стоманени бутилки под налягане, но те са опасни за битова и масова употреба като гориво за автомобили. Друг начин е водородът да се поглъща от специални сплави, които го държат толкова здраво, че той вече е съвсем безопасен за транспортиране и употреба. Проблемът е, че сплавите са тежки и не са удобни за масова употреба в автомобилите. Като че ли най-приложими и използвани за съхранение на водород са бутилките, но се работи усилено за намирането на други решения.
В световен мащаб водородът вече се използва като гориво за двигатели за вътрешно горене. Друго приложение водородът има в химическата промишленост, било като суровина за органични производства, било като заместител на природния газ при производството на азотните торове. За производството на водорода, който е необходим за синтезирането на амоняка, от който после се произвеждат азотните торове, сега се използва природен газ, който се превръща във водород и въглероден диоксид.
Въглеродният диоксид трябва да се улавя, за да не се отдели като парников газ, който замърсява, а водородът се използва за последващата синтеза на амоняк. Виждате, че можем да разполагаме с водород без да се налага да го произвеждаме от природен газ. От една страна има икономия на невъзобновяем източник на енергия, какъвто е газът, от друга - имаме намаление и на изпусканите в атмосферата вредни емисии и използваме един огромен ресурс, какъвто е сероводородът в Черно море.
преди 9 години На вас може и да не е известно, но в СССР имаше научна държавна програма за усвояване на сероводорода в Черно море за енергийни цели, с център гр. Херсон. Изобретателят Лев Юткин, когото считаха за руския Тесла, през 1979 г. имаше проект: да се изпомпват придънни слоеве черноморска вода, сероводородът да се отделя фонтанно, като диоксидът от отворено шампанско. Полученният газ се изгаря, килограм сероводород дава примерно 4 хил. ккал, колкото 300-320 грама нафта. Предлаганата българска технология обаче е по-друга. Другостта се състои в изпомпване на морска вода от придънното пространство на дълбочина около 2000 м, някъде пред турското крайбрежие, и транспортиране до ТЕЦ ВАРНА, на около 1500 км.При съдържание на сероводород 18-22 промила, 1 кг сероводород се съдържа в 3.5 т вода. Танкер 80 000 т ще съдържа само 2.5 т сероводород, който ще даде 10 Гкал, или 40 ГДж.Пристанището на ТЕЦ Варна разполага с 3 корабни места: 2 от тях приемат кораби с товароносимост до 12 хил.т., а третото приема кораби до 55 хил.т, значи общо 80 хил.т. Централата е с обща инсталирана мощност от 1260 МВт, или 1260 МДж/с, 100 ГДж дневно. Или за централата са необходими дневно три доставки по 80 хил.т, при 8-10 дни на курс са необходими поне 10 тройки танкери, общо 30 броя танкери с тонаж 800 хил.т. Малко повече беше тонажът на всички кораби на БМФ в най-добрите години.С две думи - идеята за превозване на морска вода със сероводород не само е практически нерализуема, тя е безумно смешна до нелепост.Сега, ако можете, си представете тези танкери от флот почти 1 млн. т., превозват вода под налягане 200 бар, или атмосфери, за по-незапознатите. Не знам за вас, аз знам само, че най-последните руски и американски подводници могат да слизат на дълбочини до 400 м, т.е. издържат до 40 атм. Как ще издържат до 200 атмосфери танкери по 12 и 55 хил.т даже и "учените" от БАН-ското институтче представа си нямат.Сега да се спрем на материала първо на танковете, след това на тръбопровода, а и на горивните повърхности на котлите в ТЕЦ Варна.Известно е от средношколската химия, че сероводородът е силен възстановител, и се свързва директно с желязото, образувайки черен железен сулфид.Това го знае всяка една от камериерките по няколкото хотела на курортите Св. Константин, Слънчев ден и Зл. Пясъци, ползващи минералната вода за общи цели без окисляване на сероводорода чрез озон. Обаче нищо от това очевидно не се знае от "учените" на БАН. Колко ще издържат изброените материали може даже да се изчисли, но това едва ли е направено в това институтче на БАН, а е редно да се направи и включи в технико-икономическите доказателства.Уверявам ви, никаква полза няма да има, т.е. печалба никаква. Още веднъж ви уверявам, че през 1989 г. СССР прекрати програмата за използване на сероводорода в Черно море като икономически неизгодна - всички съоръжения трябва да са изработени от титан, а тогава той се произвежда в недостатъчни количества даже за военните цели. Титанът и сега е стратегическа суровина с баснословни цени.Представете си танкерен флот, изграден от титан, котли - изградени от титан. Това е в жанр ненаучна фантастика.Не на последно място е фактът, че сероводородът е силна нервна отрова, която е само 510 пъти по-слаба от синилната (циановодородната) киселина. Следователно ТЕЦ Варна трябва да има изградена нова вентилационна инсталация против обгазяване със силно отровни химически вещества.Последното се изисква и поради важния факт, че сероводородът е взривоопасен и лековъзпламеним, Всичко е, очевидно, брътвежи на един 70-годишен синодален старец - по Дянков от БАН, който е за старчески дом.Картаген трябва да бъде разрушен - БАН трябва да бъде закрит поради безполезност, а най-вече поради очевидна вредност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Че при този либерален режим на капитализма ,кой му пречи да си произвежда енергия във свободните международни води отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години ПО това същото време, в холандия, нов, екстремално ефективен прототип на ВЕИ, ЕКИП, го разработва за близо две ггодини с пълни разходи, ако не се лъжа, около 20000 евро. САМО 20000, петима души, две години, в Холандия...Нашите местни *** - тяхна мама смрадлива - направиха така, че да бъдат изгубени години, цената да бъде вдигната не един-два десетки пъти, и да чакам и да се моля да ни огрее някаква европейска програма, за която пак да решават едни /ама защо аз не ги познавам?/ митични експерти, в продължение на близо година...Година, през която не може да се работи, не може и да се стои на едно място, а трябва и да се храниш, и семейство да гледаш...Наистина,Имаме чудесна страна и скапана държава, със скапани бюроклати и също митични "инвестори", които знаят едно-две-три нещица, някъде, някога, при някого сработили...С НИКАКВА ГАРАНЦИЯ, че и сега пак ще сработят.Странен свят, наистина. АБСУРДИСТАН. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Виж, цялата система у нас е опорочена. Затова, е напълно възможно и реално хем да има пари, хем работа да не се върши - у нас и, с малко пари да се върши чудесна работа /другаде/. *** пример ще дам със себе си: Имам нещо, което, за да се разработи само прототип /ама като хората, да покаже цялата си прелест/ ми трябваха 3000 лв /три бона/ Вместо това, две години напъни и накрая, едва-едва, изкрънквам 1000 лв. Да, ам с толкова, просто не може. Банките - уж "първа инвестиционна" и разни такива, с прехвалени "кредити за МСП" реално, нищо не дават-искат те половин година да продаваш. И никой не пита, ама с какво ще го правиш, труд-материали-машини-НИКОЙ. И после, едни тиквеници, ти разправят "ама ти нямаш". Дори, когато, въпреки всичко, им показваш наличие на конструктивна документация, схеми, чертежи, викал си го да дойде да бутне - не, не идва... и "ТИ НЯМАШ ТОВА-ТИ НЯМАШ ОНОВА"...Ами да им *** майката ***, пишман "разбирачи", един болт не завили...и гледат да те измамят... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не знам за сероводорода, ама нито Инвестора, нито Лукойл отварят дума за цени на горива.......Сега са се умълчали като.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не знам, в България много се приказва и нищо не се свършва, да вземат най-накрая тия философи от БАН да направят нещо, а не само да дрънкат всеизвестни истини които не виждам за какво ги приказват. А това че нямали финансиране и т.н. е пълна глупост те да покажат работещо устройство пък да видим дали няма да се намери някой да го финансира. Иначе тоя пенсионер си дрънка колкото да не заспи, как няма някой по-млад енергичен тип да му повярваш поне малко, че ще свърши нещо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Проблема е, че това са научни проекти, а малка част от тях постигат реализация.Обикновено е необходимо да се финансират 10-20 такива начинания за да се получат 1-2 комерсиално успешни.И тук вече опира до много пари и късмет. Т.е. може да налееш 50 млн. и да се получи нещо много успешно, а може и да налееш 2-3 млрд. и нищо да не излезе.Допълнително в България нямаме много успешни иновативни проекти и това е сериозна спирачка. Т.е. ако се направят няколко много добри иновации и се комерсиализират и популяризират инвеститорите сами ще дойдат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Абе FINTA, абе човек, хората ти показват страхотен източник на енергия, и ти дават способ за извличането и използването й, ти-"не са открили топлата вода".Ами то, по същата логика, изобщо не трябва да се обръща внимание, че премиерът ходи, та реже лентички, а президентът разправя, колко сме добре, за разлика от гърците.....Ами че то, медиите от глад че умрат, бъди милостив сега, хОра сме... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да не забравяме, че все пак не са открили топлата вода...==========================================================Прилага се принципа на акумулаторите, като горивната клетка е с непрекъснат режим на работа. С такива горивни клетки функционират всички космически кораби и станции и по този начин се произвежда необходимата им електроенергия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години У нас са изключително към копиране на чужди творения насочени, не очаквайте от Борисов или някой друг от ГЕРБ да се ангажира. както и от другите. Алеко много правилно го е рекъл за маскарите :( отговор Сигнализирай за неуместен коментар