Величко Яков е съсобственик заедно с Иван Антонов на месопреработвателното предприятие „Деликатес 2” ООД - село Житница, Пловдивско. То е създадено през 1993 г. като типична семейна фирма. В момента предприятието произвежда 80-100 вида колбаси, а в дейността му са ангажирани 200 души.
- Как влязохте в този бизнес? Имахте ли някаква специална подготовка или професионален опит?
Съвсем случайно започнахме. Решихме да правим кланица. Тръгнахме да проучваме в институтите и в предприятията, които се занимават с производство на машини за месопреработването. Те ни посъветваха да направим и двете неща – и месодобив, и месопреработка. И ни обясниха, че по-рентабилното производство е месопреработката.
Вероятно техният мотив е бил да си реализират машините, които са скъпи. Но решихме и проектирахме едно предприятие за месопреработка. А след това създадохме и месодобива.
Оттогава сме спирали работа само за 3-4 месеца през 1997 г., когато беше голямата криза и инфлация, защото ако не си вземехме парите до обяд, следобяд вече сме загубили. И се възползвахме от свободното време, което ни се отвори, за да си направим месодобивното предприятие.
- Как месопреработвателната индустрия се справя с кризата? Статистиката показва, че заради нея потреблението в България се свива от края на 2008 г. насам, а през зимните месеци направо се срутват оборотите на колбасите и месните продукти.
Честно казано ние не сме намалили нашето производство. Но като цяло потреблението наистина се свива. По принцип при нас най-ниско е потреблението през януари, февруари и март.
След празниците хората са се поохарчили, идва ред да се плащат данъци, плащат се високи разходи за отопление, някои хора постят. Всички тези фактори се натрупват. Това отдавна е така, тази цикличност се повтаря всяка година и не е свързана изобщо с кризата.
При нормалните години обаче имаше един бум на продажбите през декември месец покрай празниците. За първи път този декември бумът не се състоя. Бяхме се подготвили много добре, защото от опит знаехме, че преди празниците сурово-пушените изделия не стигат. Но бумът не се състоя.
- Има ли фалирали месопреработвателни предприятия?
Преди промените по време на социализма в България е имало 20-30 месокомбината. Не повече, но огромни. Те си заминаха, не удържаха на конкуренцията на нас, малките, на тяхно място се навъдихме много малки фирми.
Може би бяхме около 3-4 хиляди предприятия, които завзеха нишата, освободена от големите месокомбинати. Това бяха малки кланици, транжорни. И започнахме да вървим по обратния път. Малките, които работеха добре започнаха да стават по-големи. Но като се разрастват, а пазарът е един и същ, започнаха да изяждат пазара на другите. И така полека-лека дойде време, в което започна окрупняване.
Сега в страната сме 15-20 по-големи предприятия, които държим основния пазарен дял. И има стотина по-малки, които държат някакви регионални ниши. Всъщност пътят беше от голямото към малкото, сега нещата се върнаха обратно. Много от нашите колеги прекратиха дейност - някои фалираха, други се отказаха.
преди 12 години Подобните пазарни недоразумения за да се отсеят е нужна цялостна промяна Образование и изграждане на културата на потребление е нужноИди обясни на 99 % от Българите че кремвирша ,салама ,сладоледа ,шунката ,сиренето ,изварата и почти всички продукти в България са с менте етикети и зад тх стои чисто и просто Копита ,сухожилия и тонове хидрогенирано палмово масло чийто импорт е нарстнал десетократно за няколко години Къде мислите е изчезнало това масло ?Изядено е Създайте култура и гледайте как ще се променят моментално и ще започнат да продават колбаси от месо .Има право донякъде тъй като хората проявяват търсене към именно този *** Прави се пари от него и мститите 20 предприемача са доволни .Няма да е така ако и медиите поведат ожесточена кампания за *** и то ежеседмична с класации на фирмите по сектори бързо ще фалират тези недоразумения .Очевидно и интересът и волята са различни в управлението отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тоя новоизлюпен предприемач е типичен пример за наглата българска прослойка от т.нар. производители, които произвеждат *** и ги продават за нормални продукти. АБЕ БАЙНО - АКО НАПИШЕШ НА ПРОДУКТА СИ - КОЛБАС ОТ ЖИЛИ И КОПИТА, ВМЕСТО ЛУКАНКА - КОЙ ЩЕ ТИ ГО КУПИ????Ти нагло лъжеш потребителите и освен това най-нагло хвърляш вината върху тях - Ами те го ядат кво толкова????Ядат го, защото на етикета пише ЛУКАНКА - а това не е така БОКЛУККККК!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години не съм съгласен, че има качествени български колбаси. Само скъпи ***. Особено тези с вече готовите марки произвеждат САМО *** просто защото са НАГЛИ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години определено е прав, произвежда се това което се и търси - нискокачествени боклуча, когато на пазара пуснаха продукти с бг стандарт бума беше няколко месеца колкото да се опита и край, на пазара има и хубави неща, но никой не ги купува и рентабилността при тях е далеч по-ниска що тогава се чудите, че се правят само *** ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ако си купиш един пуловер, на етикетът му трябва да има куп неща. Държава-производител, фирма вносител, състав, инструкции за ползване, че дори и разни сертификати ако ти ги поискат. И още неща трябва да има там. Идете в така наречените "транжорни", хипермаркети и т.н. и си купете парче месо, или някаква кайма. Освен цената и грамажа, друго няма почти никога. Продават ни каквото им попадне, а какво има вътре - никой не пише. За съжаление в такива времена живеем и нищо не може да се направи. Вчера ходих в едно село и си купих агне - по 12 лв кг заклано и изчистено. Карантиите ми ги подариха, заедно с буркан овче мляко. Ама се затрих два часа да ги чакам да го дерат, че и се набутах в едни кални улици - не ти е работа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Внасят висококачествени меса, пък произвеждат нискокачествени продукти?Вкусовите предпочитания на хората се променят почти винаги когато намерят по- качествен продукт, ето защо търсенето на евтини салами, не е оправдание за производителите. Направете нещо наистина качествено и вкусно, а не скъпа имитация. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години този господин буквално си признава че неговата фирма деликатес 2 произвежда евтини ***. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години И извода в началото и описаната схема са абсолютно точни! Не, че няма и друга гледна точка, ама..., абе държава пълна с Андрешковци и от двете страни на "тезгяха". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да де. То в бранша сте "играчи". Не производители, не професионалисти, а играчи;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Прав е човека, че хората купуват *** затова и се продават такива.Проблема е с по скъпите продукти - опита за налагане на стандарт беше добър, но не съвсем успешен. Проблема идва от това, че продават *** за качествен продукт. Най често става по схемата - пускат продукт с много хубаво качество на висока цена, хората го научават и почват да го купуват. Като мине половин година най много му смъкват качеството, но не и цената и опаковката. Рано или късно хората се усещат, че не е както беше и спират да купуват. После цикъла се повтаря - от гледна точка на потребителя - гадна работа. Направо си е измамна схема и то при всякакви продукти не само месни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар