Международната обстановка, която влияе върху цените на петрола, предполага през септември и октомври да се стигне до поредно покачване на световните котировки, затова е нормално вътрешните цени да достигнат около 3 лв. за литър бензин през есента.
Това прогнозира в интервю за „Нова телевизия“ икономистът Кольо Парамов, който заедно с бившия общински съветник Владимир Каролев коментира политиката на кабинета по овладяването на вътрешните цени на храните и горивата, наблюдавано през последните два месеца.
Като припомниха, че икономиката на България е твърде малка, за да влияе върху цените на основните суровини, двамата икономисти се обединиха около становището, че единственият инструмент на държавата срещу поскъпването е прилагането на адекватна политика за насърчаване на доходите на населението.
"Основният икономически лост на държавата е да създаде конкурентна среда, която в условията на България означава засилен контрол за спазване на основните данъчни и други закони", припомни Каролев. Само така българският бизнес би могъл да повиши производителността си, което ще се отрази и върху политиката на доходите, заключи експертът.
Коментирайки изразеното в края на миналата седмица становище на министъра на транспорта Ивайло Московски за евентулно намаляване на ставката на акзиците за горивата в рамките на Европейския съюз (ЕС), икономистите припомниха, че подобен дебат в ЕС изобщо не е повдиган, а че самият министър само е изразявал свое лично предположение.
В същото време пред БНТ бившият министър на енергетиката Трайчо Трайков подкрепи идеята за евентуално намаляване на акциза или ДДС за горивата. Той предложи също комисията за защита на конкуренцията да заостри вниманието си върху пазара, като провежда периодични проверки за еветуално наличие на картел в бранша.
Пред „Нова телевизия“ Каролев одобри идеята на Трайков. Заедно с Парамов той подкрепи и друго становище на бившия министър - че държавата би могла да влияе върху монопола на цените на горивата, ако изнесе част от задължителните запаси в акцизни складове в Румъния или Гърция, за да премахне монопола върху запасите.
Бившият общински съветник обясни също, че положителен ефект върху световните цени на петрола би имала и обявената неотдавна новина от САЩ за евентуално отваряне на държавните нефтени запаси. Като направи уговорката, че е възможно това да е предизборен ход на президента Барак Обама, Каролев припомни, че евентуална война пък би довела до ръст в цените.
В тази връзка Каролев припомни, че сегашните цени все още не са достигнали негативния тренд от 2008 г., когато барелът достна 92,9 евро. В момента тази цена се движи около 77 евро, припомни Каролев.
Каролев и Парамов отново се обединиха около мнението, че държавата би трябвало непряко да влияе върху политиката на доходите, поставяйки равни условия за развитието на бизнеса.
„Не може шепа български милионери да формират депозити от 10 млрд. лв., колкото са влоговете на 7 милиона българи“, коментира Парамов, припомняйки банковата статистика за размера на депозитите.
преди 12 години Не 3, 20 лв искам да стане бензина. Хората трябва да се научат че колата не е играчка а средство за предвижване от едно място на друго - един вид транспорт, а не втори дом. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Новина от Бензиностанцията пред офиса - Бензина 2.78 - да ни е честито! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Точно БДЖ - и в момента няма монопол. Държавата трябва да я приватизира на принципа - права за влак и отделно имуществото.Например на търг се дава сутрешен влак София-Варна в отрязък от време 7-9 сутринта за тръгване. След това да друг диапазон и т.н.НКЖИ трябва да си остане държавна тъй като стопанисва инфраструктурата(както АПИ пътищата). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Явно се подготвя стадото за неизбежното.Хората в развитите и по-богатите страни много отдавна имат такава култура да ползват МПС само в крайно наложителни случаи или за престиж.Масово се карат велосипеди, мотопоеди и се ползва метро. Тук ръмжим че горивата ни са скъпи но не слизаме от личните коли, дори и колата да струва по-малко от бензина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Като се абстрахирам от цялата тази дандания за това дали и кога литъра ще стане 3 лв. , и опитвайки се да видя голямата картина, стигам да някой неприятни заключения- пикът на Хъбърт (2008 г) е факт . Каквото и да правим, петролът намалява.- белите страни (Западна и Северозападна Европа) отдавна инвестират във вело алей и вело транспорт. Това е най-вероятно защото гледат по-далече от носа си, и виждат, че концепцията с персонално превозно средство с ДВГ няма бъдеще!- на фона на това, ние най-накрая се сетихме да стройм пътища !!!!- ДОри на концептуално ниво, Б-я не е готова за транспортното превозно средство на 21 век - велосипедът. Като гледам колко сме схватливи, най-вероятно ще започнем да мислим през 22 век.- българинът все още вярва, че по някакъв магиески начин ББ или някой друг в Б-я може да намали цената на бензинаУпорито продължавам да твърдя че ние не сме от тази планета ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Погледни моят пост. Няма значение кой ни управлява. Това е само администрация, която налага решенията взети в съвсем друга част на земното кълбо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Много ми е интересно, на следващите избори като ГЕРБ си заминат и дойде примерно другарката Кунева и бензина не падне коя песен ще пеете? Само в нашата страна ли има протекции на Лукойл? В Гърция литъра е близо 2 евро!И в германия е някъде там. И там ли лукойл е с протекции? Аман от селски просташки коментари! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Глей ся как мутренската държава ще отиграе палажението с "Лудойл" значи. Намалява се акцизът наполовина и "Лудойл" спокойно си вдига продажната цена почти с размера на намалението. Като резултат крайните цени може да паднат с 10-12ст., а държавата допълнително да загуби от съвместното хоро с душманина. От тия мошеници толкова. Ако имахме държавници, сега трябваше акцизът да се изравни с този на белите европейски държави. Да се създадат условия за нормална конкуренция и нормално вкарване на горива от ЕС или чужбина. При такова едно развитие "лудите" няма как да се налудуват и ще трябва да се ограничат максимум с цени като в Германия, а може и по-ниски. От пишман-рафинерията и всичките навързани за нея "свински черва" Бантустан само губи. Няма данъци, защото рафинерията работи на загуба. Акцизът и ДДС се плаща от крайния потребител. Отворете вноса, нещастници! Спрете ценовия терор над обикновените бантустанци! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години 3 лева ли? Аз от доста време приех, че въпросът е по-скоро кога, а не дали ще стане 3 лв. И това е само началото. След като ударят Иран и като запалят още 2-3 арабски страни си мисля, че можем да сме свидетели на доста по-високи цени на петрола. Апропо - докато петролът е в долари няма да има тенденциозно поевтиняване, защото нито се очаква свиване на потреблението на петрол, нито се очаква намаляване на доларите на пазара... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Планът РАН-ЪТ, ни е подсигурил всичко. Няма значение за кого гласуваме, защото чрез изборите си избираме само администрацията и чиновниците, които налагат решенията взето отвън. Лека полека почваме да се събуждаме, но - след дъжд качулка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар