Рекламната машина на Google продължава да се движи бързо напред, въпреки че регулаторите се опитват да изградят нови перипетии, за да ограничат световното господство на интернет гиганта.
Alphabet Inc., компанията майка на Google, отчете приходи и печалба, които надвишиха прогнозите на анализаторите в понеделник – доказателство, че мощта на компанията в онлайн рекламите ще ѝ помогне да компенсира въздействието на новите европейски правила за онлайн поверителност и обвиненията за злоупотреби с нейната пазарна позиция.
Резултатите подчертават, че дори докато водещите технологични компании на Силициевата долина са затрупани от редица противоречия и кризи, основният им бизнес често е по-силен от всякога. Акциите на Alphabet поскъпнаха с 3,9% до 1267 долара след края на сесията, достигайки исторически максимум.
Рекламодателите очевидно не са обърнали внимание на отрицателните новини около Google и неговия конкурент Facebook Inc., който от месеци се бори с критика относно практиките си за поверителност на данните. Очаква се Facebook да отчете рязко увеличение на приходите, когато отчете резултатите си за второто фискално тримесечие в сряда, тъй като компаниите продължават да купуват реклами в социалната мрежа и неговото подразделение Instagram.
„Google и Facebook продължават да завземат дял в една индустрия, която не расте толкова бързо, колкото растат те", казва анализаторът от Pivotal Research Брайън Вийзър, цитиран от Wall Street Journal.
Очаква се Google да контролира 31% от световния рекламен пазар през тази година, което е малко под 31,7-те процента през 2017 г., показват оценките на eMarketer.
Компанията съобщи в понеделник, че печалбата ѝ за второто тримесечие е спаднала с 9% до 3,2 милиарда долара заради глобата от 5 млрд. долара, наложена през миналата седмица от Европейския съюз, според която Google е злоупотребила с господстващото положение на мобилната операционна система Android, която се използва от повече от 80% от смартфоните в света. Google заяви, че ще обжалва решението.
Изключвайки влиянието на глобата, компанията отчита печалба на акция от 11,75 долара, в сравнение с печалба от 8,90 долара преди година. Консенсусната оценка на анализаторите в анкета на FactSet бе за 9,66 долара.
Приходите, с изключение на разходите за трафик, платени на партньори, се повишават с 25% спрямо година по-рано до 26,24 млрд. долара. Анализаторите очакваха ръст от 20,9 млрд. долара според проучването на FactSet.
"Google продължава да бъде онлайн рекламен бизнес, който е фантастичен бизнес", казва Шон Станърд-Стоктън, портфолио мениджър в Ensemble Capital, който притежава акции в компанията. „Това са невероятно стабилни резултати за бизнес с този размер".
Един внимателно наблюдаван в отчетите параметър е колко плаща Google, за да запази лидерската си позиция на пазара на реклами, особено след като все повече потребители се насочват към мобилните телефони.
Google плаща такси на партньори, производители на смартфони, като Apple Inc., за да бъде основната търсачка на смартфоните. Плащанията на дистрибуторските партньори са нараснали с 49% през второто тримесечие и сега представляват 13% от приходите, генерирани от трафика на сайтове. Това е лек спад от 13,2% през първото тримесечие, отбелязвайки първия последователен спад за тази важна мярка от три години насам.
Капиталовите разходи на Google почти се удвояват до 5,5 милиарда долара, тъй като компанията харчи повече средства за служителите си и инфраструктурата, за да запази водещата си роля във възникващите технологии. Тези разходи са се повишили през последните четири последователни тримесечия.
Най-голямото увеличение на разходите е за научноизследователска и развойна дейност и за повишаване на броя на техническите служители, поясни главният финансов директор Рут Порат в понеделник при разговора си с анализаторите. Alphabet има 89 000 служители, което е увеличение с 4 000 служители спрямо броя им през първото тримесечие.
Тъй като Google е изправен пред все по-голям натиск от страна на регулаторните органи, които искат да свият властта на интернет гиганта, инвеститорите се притесняват, че новите закони и ограничения ще възпрепятстват растежа му. В допълнение към глобата, свързана с Android, европейските регулатори започнаха през тази година да налагат нова регулация за неприкосновеността на личния живот, като принуждават Google и други интернет компании да получат съгласието на уеб потребителите да събират данните им и да насочват рекламите си към тях.
Законите за неприкосновеността на личния живот обаче може дори да са от полза за Google, като направят предложенията ѝ по-привлекателни от тези на по-малките играчи на пазара.
„Все по-сигурен избор е да купите [реклама], използвайки инструментите и инвентара на Google", казва Вийзър.
Също така са налице нарастващи призиви от страна на американските депутати за ограничаване на господството на Google, но засега в Капитолия няма предвидени законови промени.
Още е рано да се каже дали обвиненията на ЕС срещу използването от Google на Android ще принудят компанията да промени своите бизнес модели. Регулаторът нареди на Google да престане да принуждава производителите на мобилни телефони да групират Google Search и приложенията си на устройства, които включват и Google Play store за приложения на трети страни. Подобно решение може да даде на производителите на мобилни телефони възможността да получават плащания от Google, за да инсталират предварително тези предложения.
Запитан за това дали Google предвижда промени в бизнеса си с Android, главният изпълнителен директор Сундар Пичай заяви, че работи „за да намери решение, което да запази огромните предимства на Android за потребителите".
Android, който е безплатен за производителите на мобилни телефони, "създава по-голям избор за всички, не по-малък", каза още Пичай.