„Брилянтно“ е слаба дума, за да се опише това, на което Wall Street стана свидетел този четвъртък. Първичното публично предлагате (IPO) на южнокорейския онлайн търговец Coupang достави голяма радост на инвеститорите.
На цена от 35 долара за брой акциите бяха разпределени малко над ценовия диапазон. Когато търговията започна, първоначалното листване беше за 61,50 долара, с 81 процента над емисионната цена. Coupang беше оценена на 109 млрд. долара и вече може да се украси с титлата „най-голямото IPO на годината в САЩ“.
Зад Coupang стои преди всичко един човек: Бом Ким. Той притежава амбицията, която е необходима, за да се направи една компания наистина голяма. Удовлетворението не е една от силните му страни, а смирението със сигурност също.
Когато бившият студент от Харвард решава да стартира Coupang в началото на 30-те си години, компанията е просто евтино копие. Със своята фирма той е искал да имитира американския уебсайт Groupon, който обещава отстъпки за продукти и услуги. След две години на пазара обаче Ким осъзнава, че в интернет трябва да има не само кодове за отстъпки.
„Исках да създам свят, в който клиентите да питат:„ Как бих могъл да живея без Coupang?“, казва пред Deutsche Welle днес 42-годишният предприемач.
И така – от тази идея израства фирма за милиарди. Coupang е най-големият онлайн търговец на дребно в Южна Корея и расте с бързи темпове. Конкурентът на Amazon увеличи продажбите си с 91% миналата година до 12 млрд. щатски долара. За сравнение, Amazon успя да генерира ръст от 38% през същия период.
Растежът на онлайн гиганта обаче е откупен на висока цена - дългът е огромен от години. При приходи от около 12 млрд. долара за 2020 г. загубата на Coupang наскоро се увеличи до половин милиард долара.
Това е една от причините, поради които компанията се стремeше към Нюйоркската фондова борса. Азиатският любимец в електронната търговия, който между другото се финансира от големия инвеститор Softbank, спешно се нуждае от нов капитал - и тази цел е постигната впечатляващо.
Coupang не само постигна най-голямото IPO за годината, но и най-мощния дебют на капиталовия пазар от 2014 г. По това време китайският онлайн гигант Alibaba стана публична конпания на Нюйоркската фондова борса. Компанията се възползва от апетита на инвеститорите за високоразвиващи се технологични акции. По-специално книжата на онлайн търговци като Amazon, Alibaba и Co. отчитат двуцифрено нарастване на цените вследствие на пандемията.
Южнокорейската компания залага на предположението, че пазарът за американски IPO-та в момента е толкова силен, колкото в началото на хилядолетието. Почти всички компании, стъпили на борсата през тази година, впоследствие постигнаха скокове на курсовете доста над цената на емисията си. Според уебсайта за анализ Stock Analysis само тази година вече има 292 IPO-та. За сравнение, през миналата, рекордна за IPO-та година до края на декември имаше 480.
Тайната на успеха: перфектната доставка
За Бом Ким това би било преждевременната кулминация на едно пътешествие, което привлича много внимание към компанията му не само заради IPO-то.
„Coupang отдавна бе цитиран като цел за поглъщане от почти всяка голяма компания: Amazon, Alibaba и други подобни", казва Андрю Рос Соркин от CNBC. С ниски цени и ултрабързи доставки Ким спечели около 15 милиона клиенти, около 30% от населението на Южна Корея, за много кратък период от време. 7 от 10 южнокорейци живеят само на 11 километра от един от над 100-те центъра за доставка на Coupang в страната.
Coupang не трябва да се притеснява от сравнението с Amazon, напротив. Подобно на Джеф Безос, Ким рано призна проблема с т. нар. „последна миля“. Докато други онлайн търговци често възлагат доставките си на външни доставчици, което понякога води до закъснения или липсващи колети, Ким искаше да усъвършенства доставката. Ето защо Coupang има свръхбърза верига за доставки от 2015 г. насам.
„Coupang изглежда е следвал стратегията на Amazon“, казва Им Ил, професор по бизнес информатика от университета Йонсей в Сеул. Компанията е успяла да изгради ефективна логистична мрежа, да увеличи обема си, да използва икономии от мащаба и да предостави отлично удобство за потребителите, за да доминира над целия пазар. За разлика от САЩ обаче Coupang е изправен пред значително по-големи предизвикателства: корейските цени на доставки оставят малко място за марж.
Докато разходите за доставка в САЩ варират от 3 до 35 долара, средните разходи на вътрешния пазар на Coupang възлизат на 2,50 долара. „Така Coupang има много по-малко свобода да пести пари при разширяване на логистичната мрежа“, казва Ил. За да бъде конкурентен по отношение на разходите, Coupang ще трябва да настоява за по-ниски разходи при доставките до себе си. „Не е лесно поради силната конкуренция на корейския пазар за електронна търговия“.
Доставка до 24 часа
Над 15 хил. шофьори вече работят за южнокорейския търговски гигант. Те гарантират, че 99 процента от доставките ще пристигнат при клиента в рамките на 24 часа след поръчката. Ако изберете експресната доставка Dawn Delivery и поръчате продукта си преди полунощ, ще получите пакета си до 7 часа сутринта на следващата сутрин. Услуга, която дори Amazon все още не може да предложи.
Coupang се възползва от един прост факт: Южна Корея е значително по-малка като територия от много страни. Ако я сравните със САЩ, разликата става особено ясна. Със своите 100 хил. квадратни километра Южна Корея е почти колкото американския щат Вирджиния.
Страната е много популярна сред онлайн търговците. Според компанията за пазарни проучвания Euromonitor Корея е напът да се превърне в третия по големина пазар за електронна търговия в света до края на годината. Тук живеят 52 милиона заможни хора, повечето от които в градски, лесно достъпни региони. Много от тях, впечатляващите 95 процента, имат и смартфон, а страната има добре развита 5G мрежа.
Coupang в никакъв случай не е единственият онлайн търговец, който иска да се възползва от това. Конкуренцията в страната е огромна - и обича да копира Бом Ким. Наложилите се онлайн търговци, като GMarket, Auction, SSG.com и Lotte.com, трябваше да реагират на ценовата война, която Coupang предизвика. Като контра на експресните доставки на Coupang през нощта, тези компании вече предлагат и доставка през нощта като нещо естествено.
За да оцелее в надпреварата, Coupang бърка дълбоко в джобовете си. Бом Ким инвестира 3 млрд. долара в разширяване на компанията само с помощта на японския рисков капиталист Softbank. Онлайн търговецът разчита на метод, който е известен от стартъпи като WeWork или Uber. Така нареченото „мълниеносно мащабиране“ (blitz scaling) трябва да гарантира бърз растеж, за да надмине конкурентите - без значение от цената.
Coupang все още е силно задлъжнял дори 11 години след основаването си. Компанията все още не е рентабилна и няма да бъде рентабилна в обозримо бъдеще, смята професор Ил. „Тъй като електронната търговия е индустрия с много ниски маржове, е изключително трудно да се получи допълнителен марж на продажбите“ Само когато Coupang стане по-разнообразна, тоест – диверсифицира бизнеса, ще има шанс за печалба. В крайна сметка компанията удвои продажбите си миналата година до 12 милиарда долара.
Бом Ким е изправен пред проблем, който Джеф Безос отдавна е решил. За разлика от Coupang, Amazon е много по-разнообразна. Например собствената облачна услуга на Amazon AWS сега допринася за повече от половината от цялата корпоративна печалба. Според Ил Coupang също ще трябва да разработи нови източници на доходи.
За инвеститорите Coupang в момента е доста горещ залог. „Инвеститорите ще се намесят само ако вярват във визията на Ким“, казва Ил. Бъдещето на компанията зависи силно от въпроса дали компанията е на минус. „Рентабилността е най-голямото предизвикателство пред Coupang“, заключава професорът.