Акциите на китайския аналог на Uber - Didi Global Inc. се изстреляха нагоре в първия ден на търговията след първичното публично предлагане (IPO), тъй като инвеститорите се „избиха“ за акциите на базираната в Пекин компания за споделяне на пътуванията.
Американските депозитарни акции на Didi откриха търговията на ниво от 16,65 долара в сряда следобед, с 19% над цената си при IPO-то - на стойност 14 долара. По време на търговията акциите стигнаха цена от 14,70 долара. При откриването на сесията пазарната капитализация на Didi беше около 80 млрд. долара.
Ръстът днес разби тенденцията на лошо представяне, която измъчва IPO-тата на няколко други китайски компании през последните седмици, като сигнализира, че инвеститорите са готови да пренебрегнат някои рискове за сметка на обещанието за висок растеж и че Didi и нейните поематели са били разумни при поставянето на по-консервативна целева цена.
Didi набра около 4,4 милиарда долара при първичното си публично предлагане във вторник, след като оцени акциите на 14 долара на брой, което го прави най-голямото IPO за китайска компания, откакто Alibaba Group Holding Ltd. листна акции през 2014 г., показват изчисления на Dealogic. Счита се, че китайската компания е да набере приблизително 5 млрд. до 10 млрд. долара, според човек, запознат с въпроса. Амбициите са били намалени поради неотдавнашните лоши резултати на китайските първични публични предлагания и големия обем на предложените дялове при IPO-та, листнати в САЩ.
Това лято беше необичайно натоварен сезон за публичните първични публични предлагания, а банкери, адвокати и инвеститори заявиха, че през юни, юли и август компаниите вероятно ще наберат повече пари от всякога през този период. Досега тази седмица 11 компании, без компаниите от типа SPAC, са набрали над 7,7 милиарда долара в рамките на своите първични публични предлагания, което прави това най-натоварената седмица в годината, по отношение на набраните пари, твърди Dealogic.
Според участвали хора Didi е провеждала своето шоу през денонощни виртуални срещи поради разликите в часовите зони. Ръководителите на компании са се фокусирали върху мащаба на Didi и потенциала за продължаване на растежа, казават източниците. Ръководителите са подчертали, че 70% от населението на Китай ще живее в градове до 2030 г. и че малко хора притежават автомобили в тези градове - и много по-малко, отколкото в САЩ. Didi твърди, че е в състояние да се възползва от това, от споделената мобилност като цяло и от своите инвестиции в електрическите превозни средства и изкуствения интелект.
В регулаторните декларации преди IPO-то компанията разкри, че бизнесът ѝ се е разклатил през 2020 г., тъй като пандемията на коронавируса е довела до карантини, ограничения за пътуване и ограничения за публични събирания. За цялата 2020 г. компанията отчете приходи от 141,74 млрд. юана, което се равнява на 21,63 млрд. долара, което е с 8,4% по-малко спрямо година по-рано.
Въпреки това забавяне през първите три месеца на 2021 г. Didi отчете печалба от 196 милиона юана, или около 30 милиона долара. През 2020 г. тя отчете нетна загуба от 10,68 млрд. юана, еквивалентни на 1,63 млрд. долара.
Някои мениджъри на фондове и анализатори, които са запознати с IPO-то на Didi, също отбелязват, че притежаването на големи дялове в листнати в САЩ китайски компании е затруднено в момента заради разгорещената реторика между двете страни. В края на миналата година Камарата на представителите на САЩ прие законодателство, което може да забрани търговията с акции на китайски компании след три години поради опасения, че техните одити не са достатъчно регулирани. Didi спомена тази възможност като рисков фактор в документите за първичното публично предлагане.
Тази възможност обаче не спря шепа китайски компании да опипат през последните седмици американските пазари като част от горещото IPO лято. Компаниите, листанти в САЩ, вече са набрали над 70 милиарда долара чрез традиционни първични публични предлагания през 2021 г., за да постигнат рекорд, показват данни на Dealogic. Когато се включват компаниите за придобиване със специално предназначение, обемите на IPO-та в САЩ вече са надминали всяка друга цяла година, показват данни на Dealogic.
Full Truck Alliance Co., чието приложение свързва шофьорите на камиони с фирми, които трябва да транспортират стоки в Китай, дебютира на фондовия пазар в САЩ миналата седмица. През май китайската компания за застрахователни технологии Waterdrop Inc. листна своите акции на Нюйоркската фондова борса. Книжата и на двете компании поевтиняха под цените им от IPO-то.
През миналата седмица китайската компания за доставка на хранителни стоки MissFresh Ltd. оцени американските си депозитарни акции в най-ниския край на целевия диапазон, а акциите се обезцениха с повече от 25% през първия ден на търговия. Цената остава под нивото от IPO-то.