Американският производител на самолети Boeing очаква световната флотилия от самолети да се удвои до 2041 г.
„Нашето виждане за възстановяването в средносрочен план - когато индустрията се върне към нивата на световния въздушен трафик през 2019 г. - е до голяма степен непроменено спрямо 2020 г.", заяви Дарън Хълст, вицепрезидент на търговския маркетинг в Boeing, в неделя преди авиошоуто във Фарнбъро, Англия.
„Като цяло все още смятаме, че в края на 2023 г. и началото на 2024 г. индустрията ще се възстанови напълно или поне ще достигне нивата на трафика отпреди пандемията“, казва още той, цитиран от Ройтерс. Boeing очаква силно търсене на самолети в близко бъдеще въпреки рисковете от рецесия.
През следващите 20 години дългосрочните фундаменти остават непроменени, заяви производителят на самолети. Въпреки това той леко понижи оценката си за търсенето в цялата индустрия през следващите 20 години, става ясно от новата прогноза за пазара, публикувана в неделя преди началото на авиошоуто. Според изчисленията на Boeing през следващите 20 години авиокомпаниите по света ще се нуждаят от 41 170 нови самолета.
Половината от доставките са на заместващи самолети, а около 75% от тях са на еднофюзелажни самолети - под предишната 20-годишна прогноза на производителя за 43 610 доставки.
Новата оценка не включва руския пазар от 1540 самолета. Войната в Украйна и несигурността относно това кога производителите ще могат да продават самолети на руските авиокомпании са изиграли съществена роля за преоценката.
Boeing леко повиши прогнозата си за търсенето през следващите десет години до 19 575 доставени самолета - по-висока прогноза дори ако се изключи руският пазар. „Това се дължи на намаляването на застоя през 2021 г. и добавянето на 2031 г. като нова година в тренда", казва Хълст.
Boeing очаква флотилията от товарни самолети да нарасне с 80% до 2041 г. Въздушните товари се развиват на „исторически високи нива". Мрежите за електронна търговия ще спомогнат за стратегическото преминаване към въздушен превоз на товари, дори в средносрочен и дългосрочен план.
„Малка промяна в начина на транспортиране, в ключови елементи на търговията, оказва голямо влияние върху търсенето на въздушен товарен транспорт", казва Хълст. Въздушният превоз на товари все още представлява само 1% процент от световната търговия, добавя той.