Петролната индустрия е напът да преживее най-голямото сътресение в своята история. Членът на борда на директорите на Shell Хуиберт Вигевено също знае, че ерата на т. нар. Big Oil (големите компании в сектора - бел. ред.) е към своя край. Нефтът и газът се заменят с вятър, слънце и водород.
„Това означава, че трябва постепенно да разработваме нови бизнес модели и да станем по-рентабилни“, казва Вигевено в интервю за Handelsblatt.
“Въз основа на нашите сценарии в Shell преди три години казахме, че търсенето на петрол може да достигне своя връх през това десетилетие, със съответните последици от това върху предлагането. Но това също ще бъде различно за различните държави. Вярвам, че енергийният преход се случва по целия свят, но страните са в различни моменти от процеса”, пояснява експертът.
Затова Shell, една от най-големите компании за изкопаеми енергийни източници в света, трябва изцяло да се промени. Британско-нидерландската петролна компания обяви обширна програма за строги икономии през миналата седмица. През следващите две години ще трябва да бъдат съкратени общо до 9 хил. работни места.
В същото време разходите трябва да бъдат намалени в най-важното досега подразделение - това за добив и производство на нефт и газ. Планът е капиталът, който ще бъде освободен от този ход, да се инвестира в разширяване на бизнеса с възобновяеми енергийни източници и електричество.
„Докато преди се фокусирахме върху развитието на резервите от нефт и газ, в бъдеще фокусът ще бъде върху клиента“, подчертава Вигевено. За петролната компания това означава истински обрат.
Вигевено работи на различни позиции за Shell в продължение на 25 години. През януари нидерландецът стана ръководител на подразделението Downstream, т.е. преработката и продажбата на петролни и газови продукти, и беше повишен като член на борда. Тогава дойде коронакризата и бизнес моделът на петролните компании, който вече и без това беше под натиск, се срина почти за една нощ.
Сега компаниите за изкопаеми енергийни източници са принудени да се променят. Европейските гиганти като Shell, BP, Total, Equinor и Eni се трансформират, засилват “зеления” си акцент, определят климатични цели и възнамеряват да инвестират повече във възобновяеми енергийни източници.
От Shell подкрепят климатичните цели на ЕС. "Когато си поставихме целите за 2050 г., предварително много добре обмислихме това. От една страна, става въпрос за формулиране на цели, но също така и за установяване на култура, която позволява на компанията да се адаптира”, казва мениджърът.
Концернът ще преструктурира силно своя рафиниращ бизнес. “Накрая ще имаме по-малко от 10 рафинерии, в сравнение с 55 преди около 15 години. На останалите места (където има рафинерии, бел. ред.) разглеждаме много внимателно как можем да ги променим, така че да ги насочим към продукти с по-ниски въглеродни емисии, които нашите клиенти искат. Рафинерията ще се превърне в бъдеще в енергиен парк. С био-LNG, водород и т.н.”, казва Вигевено.
преди 4 години Толкова тъпотии изписа в един коментар, че дори няма да си правя труда да отговарям. Което не беше тотална лъжа и измислица, беше някаква крайно извъртяна версия на реалността... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Зеле - остава да почнете да карате водород от Сатурн, тогава ще ви призная... щото тука няма отде да го вземете !!! Тоест не че няма, ама не ви излиза сметчицата. ВЕИ трябва да дават 120% от енергията на света, включително тази, която сега се използва от транспортните средства под формата на бензинец - плюс неизбежния ръст на потреблението, за да е възможно част от нея да се превърта през водород !!! Ами и в гзовете си да набучите по една перка, пак няма да стане !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ти си крайно наивен, щом вярваш на изказвания, направени под натиск. Погледни движението на акциите на петролните компании за последните 6 месеца !!! Те масово губят институционални акционери, заради това безумие - даже пенсионни фондове продават акциите на петролните компании, които регистрираха печалби ДОРИ във вече отминаващата петролна криза, за да инвестират в "зелени" компании, много от които не са спечелили и цент !!! Ти, ако туряш пари за старини в пенсионен фонд, как ще ти хареса някой ден, ако се окаже, че парите ти не само нямат печалба, но си и вътре - а фондмениджърите ти обяснят, че може и ти да трябва да живееш на хляб и вода (след като си платил колосалната си сметка за "зелен" ток), ама пък те с парите ти са помогнали за "борбата с климатичните промени" - което почти сигурно дотогава ще са тръгнали - по силата на естествените природни цикли - в обратна посока и това ще е видно дори за най-заблудените балами? Политиците наливат колосални пари, измъкнати от джоба на данъкоплатците в абсолютно неконкурентни и несигурни "зелени" енергии и го правят спокойно, защото не носят отговорност за нищо. Всички знаем какво се случи в Калифорния - само защото хората си пуснаха климатиците и то при положение, че имат работещи все още два ядрени реактора и две газови централи... а ако ги нямаше? А ако същото стане в Германия или в Британия? А ако хората, останали на тъмно и студено, вдигнат революция, защото то е много лесно да се правиш на климатически активист, докато се топлиш на газ, светиш си на атомчета и колата ти, заредена с бензинец, те чака, готова да те откара където искаш !!! Ама ако си загубиш благата на цивилизацията, ще кажеш мaйната му на климата !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Добре бе, ти като си по-умен (явно имаш такова самочувствие) - обясни откъде ще се взема тоя водород? Няма друг адекватен източник за добивът му от природния газ !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ей сега ще изкочи и ще те затапи с великите Гъзпром, те ще почнат да пускат водород по тръбите и ще видите вие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ***, нищо не разбират тия *** от Шел. Трябва да попитат Боян Рашев или имбератора от тука. Те знаят по-добре. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Един камион има разход 8кг водород на 100км, същия пробег електрическия камион го минава с 200 киловатчаса, като даже е доста по евтин за закупуване....новите батерии с твърд електролит може да изненадат променят много планове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години импе , четеш ли ... :)))водородни влакове в цяла европа , водородни камиони в комуналните услуги , водородни таксита , водородни автобуси , водородни клетки за силови установки , складиране на енергия от слънце и вятър , биогаз , електролизери ... даже в БГ започват тестове на водородни рейсове или в края на тази година или в началото на следващата ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар