IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Глобалните вериги на доставка вече не са на мода

Модната индустрия се насочва към по-локален подход в опит се да се справи с настоящите предизвикателства

17:10 | 30.09.21 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Krisztian Bocsi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Модни марки като Benetton се отдръпват от световните вериги на доставка и евтините производствени центрове в Азия – промяна, която може да се окаже трайно наследство от пандемията на Covid-19, пише в анализ Ройтерс.

Италианската Benetton прехвърля производството си по-близо до дома, засилвайки го в Сърбия, Хърватия, Турция, Тунис и Египет, а целта ѝ е да намали наполовина производството в Азия от края на 2022 г., обяви главният изпълнителен директор Масимо Ренон.

Ренон разкри повече за процесите, които стоят зад тенденция, засягаща голяма част от индустрията, тъй като натоварените вериги на доставките доведоха до увеличаване на разходите и времето за доставка, подкопавайки бизнес модела, който беше популярен през последните 30 години.

„Стратегическо решение е да има по-голям контрол върху производствения процес, а също и върху транспортните разходи“, коментира той и добавя, че групата вече е изместила над 10% от производството си извън страни като Бангладеш, Виетнам, Китай и Индия тази година.

„В момента един контейнер за доставка, който преди струваше 1200-1500 долара, може да струва 10 хил. до 15 хил. долара, бе сигурна дата за доставка“, посочва Ренон.

Десеткратният скок на разходите за морски превоз се дължи на недостиг на налични кораби, тъй като много от тях бяха на празен ход по време на пандемията, съчетано с нарастващото потребителско търсене, допълва Ренон, чиято компания прави повечето си продажби в Европа, но прехвърли производството си в страни с по-ниски заплати в началото на хилядолетието.

Този проблем с корабоплаването разтърсва няколко компании в сферата на облеклото, но и по-широката индустрия за потребителски стоки. Hugo Boss също се стреми да доближи производствените си операции до своите пазари, докато Lululemon, Gap и Kohl’s твърдят, че ще разчитат на по-скъпия въздушен транспорт, за да избегнат изчерпване на наличностите през празничния сезон.

Ренон, който пое ръководството на Benetton миналата година, е изправен пред задачата да съживи компанията, която си създаде име през 80-те години с отличителните си ярки цветове.

По думите му дори производствените разходи да останат с 20% по-ниски във Виетнам и Бангладеш спрямо средиземноморските страни, тази полза се компенсира от по-дългите срокове, предизвикани от проблемите с доставките.

„От средно време за изпълнение 4-5 месеца, днес можем да достигнем до 7-8 месеца (от Азия), предвид липсата на кораби“, твърди той.

За сметка на това, когато дрехите се произвеждат в Египет, доставката до складове и магазини в Европа може да бъде съкратена до 2-2,5 месеца, посочва Ренон. В случай на доставка на дрехи от вълна, които се произвеждат в Сърбия и Хърватия, могат да са нужни 4-5 седмици.

В тези страни, както и в Тунис, Benetton планира да увеличи производството в собствените си заводи, докато в Египет и Турция работи с външни доставчици.

Последна актуализация: 01:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още