Британско-холандската услуга за доставка на храна Just Eat Takeaway поема американския конкурент Grubhub. Компаниите обявиха в сряда след затваряне на американския пазар на акции, че са се споразумели за покупна цена от 75,15 долара за акция. Смята се, че Grubhub се оценява при придобиването на около 7,3 милиарда долара (6,4 милиарда евро). Базираната в Амстердам Just Eat Takeaway възнамерява да плати сумата изцяло със собствени акции и предоставя премия от 27 процента от последната цена на затваряне на акциите на Grubhub.
Според двете компании сливането ще създаде най-голямата фирма за доставка на храни извън Китай. Очаква се трансакцията да приключи през първото тримесечие на 2021 г., при условие че акционерите и регулаторите одобрят сделката, предава Bloomberg.
Всъщност досега Uber се считаше за фаворит за придобиването със своята услуга Uber Eats. Според съобщенията на американски медии и грманският конкурент Delivery Hero също се е проявил интерес. В крайна сметка обаче Just Eat Takeaway е надделяла в наддаването.
Едно евентуално сливане с Uber Eats обаче можеше да се провали поради противопоставяне на законодателите и органите в областта на конкуренцията, тъй като и двете фирми са активни предимно на пазара в САЩ. Този проблем не трябва да съществува сега, тъй като Just Eat Takeaway изобщо не е представена там.
Новината беше добре приета от инвеститорите. Първоначално акциите на Grubhub реагираха в следборсовата сесия с ръст на цената от над пет процента. Покерът за поглъщане направи курса ѝ силно волатилен в последно време. В момента Grubhub се оценява на около пет милиарда долара на борсата, а Just Eat Takeaway - на около 15 милиарда евро.
Grubhub ще даде на Just Eat Takeaway достъп до американския пазар, разширявайки своя вече глобален обхват, който включва Австралия, Бразилия и Канада, в допълнение към домашната база в Европа. Главният изпълнителен директор Жиц Гроен, холандският милиардер, който създаде Takeaway през 2000 г. в своята стая в общежитие, се стреми да я разшири агресивно през последната година. Преди по-малко от два месеца Takeaway получи зелена светлина от антимонополния орган на Великобритания за придобиването на Just Eat в сделка за 8 милиарда долара. Компанията е представена и в България, след като в края на март 2018 г. завърши транзакцията за придобиването на Bgmenu.
Мат Малоуни, главен изпълнителен директор на Grubhub, помогна за стартирането на компанията през 2004 г. Той се е срещнал за първи път с Гроен няколко години по-късно. Те се описват един друг като сродни души. „Имаме една и съща компания на различни континенти", каза Малони в интервю в сряда. „Има това взаимно космическо изравняване“, пояснява още той.
През 2013 г. Малони ръководи сливането на Grubhub и Seamless, за да създаде по онова време доминиращия уебсайт за доставки на храна. Но компанията изостана оттогава. DoorDash Inc., настоящият лидер в САЩ, и Uber изядоха част от пазарния дял, оставяйки Grubhub с 23% пазарен дял към края на април според компанията за пазарни проучвания Second Measure.
Доставката на храни беше една от малкото части на икономиката, която се възползва от разпространението на вируса през тази година благодарение на факта, че хората прекарват повече време у дома. Акциите на Grubhub поскъпнаха с 39%, откакто Световната здравна организация обяви пандемия през март, въпреки че все още се търгуват на половината от своя пик през 2018 г.
Маржът на печалбата е малък или не съществува в бизнеса с доставката на храна заради засилена конкуренция за подписване на сделки с най-популярните ресторанти и добавяне на клиенти. Брутните приходи от продажба на храни за Grubhub нараснаха с 8% до 1,6 милиарда долара през първото тримесечие, а компанията отчете нетна загуба от около 33 милиона долара. Брутните резервации на Uber за доставка на храна се увеличиха с 52% до 4,68 милиарда долара за същия период, но загубата на поделението също се увеличи.
Анализаторите отдавна твърдят, че нерентабилният модел при доставката на храна е неустойчив и очакваха консолидации. Най-големият акционер на Grubhub, Caledonia Investments Plc, изрази подкрепа за сделката. „Това беше добре позиционирано времево на фона на понижената цена“, казва Уил Викаърс, един от инвестиционен директор на базираната в Сидни фирма, която притежава акции и в купувача. „Това дава на Just Eat Takeaway нов важен дял от печалбата и показва, че може да спечели срещу Uber на пазари като Германия и Холандия“.
За Uber загубата на сделката е удар за амбициите на компанията да увеличи приходите и евентуално да превърне бизнеса с доставка на храна в печеливш. Тази стратегия беше особено спешна на фона на пандемията, която ускори бизнеса с доставките на храна, като същевременно удари основната дейност на Uber – споделеното пътуване. В резултат на това компанията съкрати работни места и продаде или затвори страничен бизнес. Тя разчиташе на сделки за постигане на водеща позиция на пазарите, на които оперира.
В изявление по имейл говорител на Uber заяви, че компанията смята, че индустрията се нуждае от консолидация, но не се интересува от „правене на сделка на всяка цена с всеки играч“.
Вижте още във видеото!