За компанията майка на гиганта в уеб търсенето Google пандемията досега работеше като пакет от икономически стимули: милиарди хора по света трябваше да дигитализират живота си почти напълно – от днес за утре. Независимо дали на работа, на почивка или при пазаруване: през последните две години почти никой не се справяше без уеб търсене, видео услугата YouTube или различните офис приложения.
И дори след като пандемията отшумя на някои места, бумът продължава. Главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай отново успя да представи силни резултати за третото тримесечие. В сравнение с предходната година приходите на групата от Маунтин Вю са се увеличили с 41% до почти 65,1 млрд. долара.
Приходите за третото тримесечие, с изключение на плащанията към партньорите по дистрибуция, са за около 53,6 млрд. долара, съобщи компанията във вторник в изявление. Анализаторите прогнозираха 52,6 млрд. долара според данни, събрани от Bloomberg. Приходите от реклами в YouTube и продажбите на Google Cloud не отговориха на прогнозите на анализаторите, което доведе до обезценяване на акциите с около 1% в следборсовата сесия. За годината обаче има ръст от цели 59%.
Печалбата също се е увеличила с повече от 68 на сто до 18,9 млрд. долара. Рекламният бизнес допринесе за по-голямата част от продажбите - с 53,1 млрд. долара.
Така Alphabet леко надмина очакванията на анализаторите, които прогнозираха средно приходи от реклами от 52,6 млрд. долара. „Резултатите от последното тримесечие показват как нашите инвестиции ни помагат да разработваме по-добри продукти за нашите клиенти и партньори“, каза изпълнителният директор на Alphabet Сундар Пичай. В допълнение към новия смартфон Google Pixel 6, който бе представен преди седмици, той даде за пример и облачните предложения за корпоративни клиенти.
Главният изпълнителен директор Сундар Пичай се опитва да поддържа двигателя на приходите на Alphabet, като даде приоритет на три области: електронна търговия, YouTube и облачни изчисления. Това помогна на интернет гиганта да се възстанови от тежката 2020 г., когато някои търговци намалиха бюджетите си, докато се справяха с първоначалния шок от пандемията на Covid-19. През последното тримесечие индустриите за търговия на дребно, пътувания и медии и развлечения са били силно рекламирани в платформите на Google, съобщи компанията.
И все пак състоянието на компанията остава силно зависимо от макроикономически фактори, включително застоя във веригите на доставки, който измъчва почти всеки бранш и може да удари търговците на дребно и рекламни компании по време на празничния сезон. Базираната в Маунтин Вю, Калифорния, беше разочарована и от видеоплатформата си YouTube и своето облачно подразделение, като и двата бизнеса имат за цел да ѝ помогнат да диверсифицира от основната търсачка, която носи по-голямата част от приходите ѝ.
Облачният бизнес остава силен залог
Alphabet все още харчи много за своя облачен бизнес. Вярно е, че загубите, които се трупат в дивизията, са намалели почти наполовина спрямо предходната година. Но с минус 644 млн. долара подразделението все още е на загуба. В сравнение с конкуренти като Microsoft или лидера в индустрията Amazon Web Services Google има какво да наваксва, а както Пичай постоянно подчертава, Google Cloud е дългосрочен залог.
Надеждите на мениджъра тук се основават преди всичко на идеята, че много компании ще използват множество облачни доставчици в бъдеще, за да намалят рисковете, свързани с една облачна стратегия. „От самото начало ние следвахме отворен, мулти-облачен подход, който е насочен към нуждите на клиентите“, каза Пичай. Поне по отношение на продажбите подразделението нарасна силно - а именно с 45% до почти 5 млрд. долара.
В допълнение към облачния бизнес и по-малките дъщерни дружества като доставчика на услуги за шофьори Waymo, който разработва технология за автономни превозни средства, или услугата за доставка с дронове Wing са сред губещите в компанията. Концернът обединява тези и други по-малки компании, които често преследват големи технологични амбиции, в сегмента „Други залози“ – встрани от основния бизнес. Тук е генерирана загуба от почти 1,3 млрд. долара.
Това са залози, които Alphabet може да прави с чиста съвест благодарение на отличната си основна дейност. „Те все още се възползват от факта, че някои търговци на дребно преместват офертите си в интернет заради пандемията“, казва Марк Балард, анализатор в маркетинговата консултантска агенция Tinuiti, пред Bloomberg в навечерието на отчета. Тенденцията не спира, въпреки че ограниченията заради коронавируса вече са облекчени или премахнати в много страни.
Прогнозата остава стабилна
Google забелязва, че много потребители сега все повече посещават стационарната търговия вместо само онлайн, обясни главният бизнес директор на Google Филип Шиндлер. „Но преди да отидат в магазина, те често проучват какво се предлага онлайн“, казва мениджърът. Това води до това, че търговците все още резервират реклами. Ето защо Alphabet е оптимист за четвъртото тримесечие, при условие че глобалните проблеми като затрудненията в доставките не се влошават през годината.
Освен това Google се отърва леко от последствията от актуализацията на Apple, която наскоро постави големи предизвикателства пред втория по големина продавач на реклами в мрежата Facebook. Производителят на iPhone позволява събирането на потребителски данни в различни приложения само ако потребителят е дал своето предварително съгласие. Това се случва само в най-редките случаи - и по този начин затруднява показването на специфична за дадена целева група реклама, чийто избор се основава на потребителски данни.
За разлика от Facebook, промените засегнаха Google само незначително - и само видео платформата Youtube, която въпреки това успя да увеличи значително приходите си от почти 5 млрд. до 7,2 млрд. долара. За разлика от Facebook Google не вижда фундаментален проблем в актуализацията. Това е широка тенденция, което има за цел да подобри защитата на данните, каза Шиндлер. Това било важна изследователска област в Google от много години, пояснява той.