Всъщност Марк Зукърбърг искаше да представи дългосрочните си виждания за цифровия свят в метавселената. Но при представянето на годишните данни на компанията му в сряда анализаторите искаха да разберат най-вече едно нещо от главния изпълнителен директор на групата зад Facebook: Колко лошо е положението?
Досега Зукърбърг и неговата компания, която вече носи името Meta, се отличаваха преди всичко със силен ръст на потребителите. Но през последното тримесечие Facebook трябваше да признае, че броят на ежедневно активните потребители е намалял с около един милион души до около 1,929 милиарда в сравнение с предходното тримесечие. През предходното тримесечие броят им бе нараснал с около 25 милиона, предава Bloomberg.
Това не беше единствената лоша новина, която Зукърбърг трябваше да съобщи. Приходите на групата нараснаха с една пета на годишна база до почти 33,7 млрд. долара. Печалбата обаче спада с 8% до малко под 10,3 млрд. долара.
Нетната печалба през четвъртото тримесечие възлиза на 3,67 долара на акция, съобщи Meta, което не отговори на прогнозите на анализаторите за 3,84 долара на акция. Освен това и перспективите за следващото тримесечие се оказаха по-слаби от очакваното от анализаторите.
За първите три месеца на 2022 г. Зукърбърг очаква ръст на приходите в диапазона от 3% до 11% на годишна база, което би се равнявало на 27-29 млрд. долара. Анализаторите, от друга страна, предполагаха, че целта ще бъде около 30,3 млрд. долара.
Сривът струва на Facebook 200 млрд. долара от пазарната капитализация
Тази комбинация от неуспехи доведе до срив на цената на акциите на Meta с повече от 20% след края на търговията. Така Facebook загуби около 200 милиарда долара от борсовата си стойност в рамките на няколко минути. Това е повече от пазарната капитализация на Deutsche Telekom и Mercedes-Benz, взети заедно.
Инвеститорите разбираемо се притесняват за Мета, казва анализаторът Лора Хой от британската финансова компания Hargreaves Lansdown. „Изпълнителният директор на Meta Зукърбърг може и да иска да примами света в алтернативната реалност, но разочароващите резултати за четвъртото тримесечие бързо спукаха балона на неговата метавселена“. Според Хой концернът зад Facebook не преживява еднократен шок, а може би е изправена пред трудна година като цяло. „Огромният размер и впечатляващият обхват на Facebook, съчетани със солиден баланс, означават, че компанията има дългосрочен потенциал, но следващата година вероятно ще бъде неравномерна и скъпа“, казва още тя.
Зукърбърг иска да „трансформира" рекламния бизнес
Друга област, която предизвиква безпокойство у инвеститорите, е рекламният бизнес на Facebook. Приходите на концерна все още зависят от рекламата, но този бизнес става все по-труден.
Една от причините е Apple, която въведе нови настройки за поверителност в своята мобилна операционна система iOS. От миналата година доставчиците на приложения като Facebook трябва да питат потребителите на устройствата на Apple, като iPhone или iPad, дали могат да проследяват поведението им в различни услуги и уебсайтове за рекламни цели. Голяма част от клиентите на iPhone отказаха това. В резултат Facebook знае по-малко за своите потребители. Компанията вече не може да показва рекламите толкова прецизно и затова получава по-малко пари от рекламодателите.
Освен това няколко държави искат да регулират по-строго рекламния бизнес. Компанията получава около 97% от приходите си от реклама в своите социални платформи. Европейският съюз подготвя закон, който в бъдеще трябва да ограничи по-силно рекламната дейност на платформи като Facebook. Парламентът на ЕС се изказа в подкрепа на идеята да не се допуска повече реклама, основана на чувствителни лични данни, като например здравословно състояние, религия или сексуална ориентация.
„В лицето на промените в iOS на Apple и новите разпоредби в Европа се очертава ясна тенденция: все по-малко данни са налични за предоставяне на персонализирани реклами“, призна самият Зукърбърг.
Но хората все още искат да виждат „релевантни реклами", каза той. А фирмите искат да достигнат до правилните клиенти. „Ето защо възстановяваме голяма част от рекламната си инфраструктура, за да можем да продължим да растем и да предоставяме висококачествени персонализирани реклами", продължи главният изпълнителен директор. Зукърбърг обаче остави до голяма степен отворен въпроса за това как точно ще изглежда възстановяването.
От друга страна, финансовият директор на Meta Дейв Уенър разкритикува Apple за въздействието върху рекламния бизнес. Действията на технологичната компания ще имат „икономическо въздействие" върху рекламния бизнес в размер на около 10 милиарда долара през 2022 г. А в корпоративното изявление Meta заяви: „Очакваме леко увеличение на насрещните ветрове при таргетирането и измерването поради промени в платформите и нормативната уредба“.
Бизнесът с виртуална реалност генерира загуба от 10 млрд. долара през 2021 г.
За главния изпълнителен директор Зукърбърг бъдещето на компанията зависи от бизнеса с виртуална реалност. Досега компанията му до голяма степен бе премълчавала конкретни данни за това какво вече прави в тази област.
С представянето на годишните данни това се промени поне малко. За първи път Зукърбърг представи сегмента Reality Labs. Приходите на подразделението се увеличават на годишна база от 717 млн. на 837 млн. долара.
Въпреки това Meta не реализира печалба от този бизнес. Напротив, компанията трупа огромни загуби. За 2021 г. Зукърбърг отчита загуба от около 10,2 млрд. долара за Reality Labs.
Майк Прулкс, директор на изследователската компания Forrester, казва пред германския Handelsblatt, че фокусът върху метавселената досега е бил само повърхностно успешен за Зукърбърг. Вярно е, че според проучване от декември около 47% от американските граждани с достъп до интернет са свързали компанията на Зукърбърг Meta с метавселената. Но само 17% от анкетираните са заявили също, че смятат Meta за водеща в изграждането на този виртуален свят.
Докато много компании търсят решения за изграждане на дигитален свят, Facebook се нуждае от ясна стратегия, каза той. "Нито една компания не може или не трябва да „притежава или доминира" в метавселената", призовава Прулкс. „Остава опасението, че предизвикателствата от миналото на Facebook ще последват Meta в метавселената. Компанията трябва да убеди потребителите, че изразяването на метавселената от страна на Meta е нещо добро”.
Днес Facebook продължава да се сблъсква с големи проблеми при ограничаването на речта на омразата, тормоза и призивите за насилие. Все още остава открит въпросът как подобни проблеми ще бъдат предотвратени в един виртуален свят.
Tiktok се превръща в силен конкурент
Това беше и първият финансов отчет, откакто Зукърбърг обяви, че привличането на млади хора - на възраст между 18 и 29 години - е новата най-важна задача за компанията. Той не спомена как планира да оповести напредъка си към тази цел, а в сряда не беше споделено почти нищо за тази нова цел освен засиления фокус върху създателите на съдържание.
Младите хора са силно привлечени от приложения като TikTok на ByteDance Ltd. и Snapchat на Snap Inc., което предизвиква загриженост в Meta. Това беше подчертано от вътрешните проучвания и комуникации, публикувани от бившата служителка на Facebook Франсис Хоугън, която разкри опасни практики в компанията през миналата година - купчина документи, известни като Facebook Papers. Meta не прави редовно разбивка на потребителите по възраст. Тя също така не казва колко хора използват Instagram или услугата за съобщения WhatsApp, нито колко приходи генерират тези активи.
Преди Зукърбърг да поведе компанията си към изграждането на цифров свят, той първо трябва да привлече и задържи съществуващата потребителска база. Но точно тази цел е свързана със значителни проблеми, предупреждава Прулкс. Според него платформата за кратки видеоклипове Tiktok се е превърнала в популярен продукт сред младите хора.
Зукърбърг се опита да се противопостави на тенденцията, като накара Facebook или други услуги на корпорацията Meta като Instagram просто да копират формата. В лицето на Reels във Facebook се появи видео формат, сравним с Tiktok, който групата все повече използва в САЩ.
„Tiktok е силен конкурент", призна Зукърбърг при представянето на годишните данни. Точно поради силата на Tiktok Facebook се нуждае от добър отговор, за да достигне до по-младото поколение. „Простото копиране на функциите на TikTok няма да е достатъчно", казва Прулкс.