Две години след като се завърна на поста главен изпълнителен директор на Twitter Джак Дорси върна компанията към успеха, като успя да накара потребителите да прекарват повече време в микроблогинг платформата и да привлече повече рекламодатели. Инвеститорите приветстваха неговите усилия тази седмица, когато Twitter обяви отчета си и разкри изненадващ ръст на приходите си и първата печалба в историята си. В резултат от това книжата на компанията повишиха стойността си с 12 на сто, пише Bloomberg.
Сега въпросът е дали Дорси може да задържи инерцията и да превърне компанията в реален конкурент на Facebook. Twitter отчайващо се нуждае от привличането на нови потребители – нещо, в което се провали през последното тримесечие. Facebook го прави отчасти като въвежда иновации и непрестанно пуска нови продукти. Дорси обаче не успява да освободи творческия дух в Twitter.
Социалната мрежа е обсъждала идеи за нови продукти, които имат за цел я направят по-привлекателна, но се е отказала от тях от страх да не отчужди потребителите, твърдят сегашни и бивши служители. От повече от година компанията работи по функция, подобна на Snapchat, която улеснява публикуването на видеа в приложението, твърди източник, запознат с въпроса. Има работещо демо, но дизайнът не е довършен.
Дорси се фокусира върху основни продукти, като това да направи списъка с нови публикации по-персонализиран и да свързва по-добре потребителите с неща, които са им интересни. Той сключи сделки с медийни партньори. При обявяването на резултатите за четвъртото тримесечие Дорси заяви, че Twitter ще има още по-фокусирана върху събитията стратегия, като ще показва спортни резултати за състезания на живо например. Това обаче са малки промени, които правят социалната мрежа по-лесна за ползване, не са промени, които имат потенциала да привлекат милиони нови потребители.
Говорител на Twitter отказва да коментира въпроса, но подчертава големия растеж на приходите в отчета за първото фискално тримесечие.
Управленският стил на Дорси насърчава дебатите между служителите, докато той самият изчаква постигането на консенсус, твърдят десетки хора, които са работили с него. В резултат от това често се обсъждат идеи, но те не се реализират.
Facebook обаче действа бързо и не се страхува да прави драстични промени в платформата си. Този подход си има цена: редовен отлив на потребители, а ангажираността с нюзфийда спада с 5% през последното тримесечие.
От основаването си Twitter превърна вслушването в потребителите си в своя религия. В крайна сметка те са отговорни за някои от най-добрите идеи на компанията, като хаштаговете и ретуитовете. След като потокът от свежи идеи от потребителите секна, Twitter не успя да роди свои.
Никога не е имало малко идеи. Предизвикателството винаги е било те да се балансират с това, което искат 330-те млн. активни потребители месечно, спрямо промените, които биха могли да накарат други да се присъединят. Новите служители на Twitter често не знаят кого да следват.
Парализата на Twitter може да е свързана със смяната на мениджърите. Компанията имаше над шестима продуктови шефове през последните няколко години. Те не се задържат на позицията достатъчно дълго, че да управляват дългосрочно, а краткосрочните им инициативи са свързани с трудно рискуване, твърдят хора, работили с част от тях.
„Когато имаш нов продуктов мениджър всяка година, правиш едни и същи грешки отново и отново“, коментира един от тях.
Бивши служители публично се оплакват за добрите идеи, които са умрели в Twitter. А социалната мрежа все повече се нуждае от промяна.