Facebook Inc. се отказва от усилията си за продажба на реклами в WhatsApp в знак на отстъпление от спорен план, който накара създателите на популярната услуга за съобщения да подадат оставка преди повече от 18 месеца, пише The Wall Street Journal, позовавайки се на запознати с темата източници.
През последните месеци WhatsApp е разпуснал екип, който е бил създаден, за да намери най-добрите начини за интегриране на рекламите в услугата. След това работата на екипа е била изтрита от кода на WhatsApp.
Този ход бележи сериозно препятствие в стремежа на гиганта на социалните медии да си осигури приходи от WhatsApp, който купи при мега сделка за 22 милиарда долара през 2014 г. Услугата все още не изплаща финансови дивиденти, въпреки че се използва от над 1,5 милиарда души в световен мащаб.
Създаден през 2009 г., WhatsApp спечели пари първоначално от такси за изтегляне и след това по 0,99 долара годишен абонамент, но Facebook направи платформата безплатна, след като я придоби. През 2018 г. Facebook представи планове да генерира повече приходи от приложението, което включваше и продажбата на реклами.
Преди година тогавашният изпълнителен директор на WhatsApp Крис Даниелс нарече рекламите „първичен режим на осигуряване на приходи“ за компанията. Facebook официално представи прототипи на реклами през май миналата година в своята функция Status, която позволява ефимерни публикации, подобни на Instagram Stories.
Тези усилия сега са замразени. Компанията планира в даден момент да въведе реклами в Status, но засега акцентът е върху изграждането на генериращи приходи функции, които да позволяват на бизнеса да комуникира с клиентите и по-добре да управлява тези взаимодействия, казва източник, запознат с въпроса.
Говорител на WhatsApp отказва коментар по темата.
Намерението на Facebook да продава реклами в WhatsApp беше сериозна причина за решенията на Ян Коум и Брайън Актън, които създадоха услугата за съобщения, да подадат оставки и да се лишат от комбинирани 1,3 милиарда долара под формата на отсрочена компенсация.
През 2016 г. двамата промениха условията на услугата на WhatsApp, за да забранят изрично показването на реклами в приложението и усложниха всички бъдещи усилия за това, според хора, запознати с въпроса. Двамата смятаха, че този ход ще създаде потенциален PR проблем, с който Facebook ще трябва да се справи, ако се опита да промени по-късно условията на потребителите. Въпреки че Facebook и неговите платформи не промениха условията за ползване, въвеждането на реклами в платформата, както е планирано, ще изисква задълбочено и официално уведомяване на потребителите.
WhatsApp е сред квартета популярни Facebook услуги, заедно с Instagram, Messenger и основната платформа Facebook, които привличат комбинирани 2,8 милиарда потребители месечно. Въпреки че едноименната социална мрежа на Facebook е най-големият източник на пари, анализаторите смятат, че продуктът расте по-бавно от Instagram и WhatsApp.
Решението WhatsApp да се фокусира върху комерсиалните интеракции отразява начина, по който услугата се използва от повечето нейни потребители по целия свят. В САЩ и много европейски страни WhatsApp се използва до голяма степен за междуличностна комуникация. Но много потребители в развиващите се страни - които са по-голямата част от потребителите на WhatsApp - са адаптирали платформата към услуги за търговия и обслужване на клиенти и компанията се стреми да задоволи потребностите им.
Освен че помагат на бизнеса да отговори на прости заявки за обслужване на клиенти, инструментите на WhatsApp позволяват сортиране и автоматично отговаряне на заявки за обслужване на клиенти. Те също така позволяват на бизнеса да показва каталози на продукти в самите приложения. Рекламодателите във Facebook и Instagram могат да изберат да заговарят потребители, които кликват или натискат реклами в тези платформи, директно в чат в WhatsApp.
WhatsApp също така заяви, че тества проекти, свързани с плащания в Индия, където услугата е изключително популярна.
Facebook и WhatsApp са „странни приятели“ от самото начало. Коум и Актън са известни като защитници на личния живот и проявиха открито презрение към търговските приложения на услугата. В публикация в блога през 2012 г. те нарекоха рекламите „обида за вашата интелигентност“.
Междувременно изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг стана един от най-богатите хора в света до голяма степен, като продаде възможностите за реклама на тези, които влизат в социалната мрежа, за да се свържат с приятели и семейството.
Рекламата генерира около 98% от приходите на Facebook през третото тримесечие.
По време на сделката за WhatsApp, Зукерберг заяви, че е съгласен с Коум, че рекламите не са подходящи за услугите за съобщения. След като Facebook промени позицията си по въпроса, основателите на WhatsApp се сблъскаха със Зукерберг и главния оперативен директор Шерил Сандберг, което ги накара да подадат оставка.
Основният бизнес на Facebook остава здрав и любим за инвеститорите, въпреки че продължава да се сблъсква с остри критики по отношение на поверителността на потребителските данни, дезинформацията и други въпроси. През последните 12 месеца акциите на Facebook са поскъпнали с над 50%, което е почти двойно на ръста на S&P 500.