IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Тръмп иска да се отърве от Mercedes, BMW и VW

Американският президент поднови заплахите си за автомобилни мита срещу ЕС

10:22 | 17.10.19 г. 11
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Тръмп говори, Матарела мълчи и слуша. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Тръмп говори, Матарела мълчи и слуша. Снимка: Ройтерс

Когато американският президент Доналд Тръмп кани международни лидери в Белия дом, гостите му често играят само второстепенна роля. Всичко, което е необходимо, е фраза от посетителя или допълнителен въпрос от страна на журналист, след което Тръмп започва дългия си монолог. Осем минути, девет минути, десет минути - времето вече няма значение. В такива моменти Тръмп не се държи като президент в корсета на протокола, а по-скоро като политик в предизборна кампания - на митинг.

В сряда италианският президент Серджо Матарела беше гостът, който мълчаливо стоеше до Тръмп, докато той се отприщи да говори за отговорността на Европа, за кюрдите в Северна Сирия и за демократите в САЩ.

Тръмп говореше особено често по една тема: търговския спор с ЕС. Въпреки че в момента фокусът на обществеността е върху търговските преговори с Китай, американският президент даде да се разбере, че обвиненията му срещу Европа по никакъв начин не заемат второстепенно място.

„Просто не можем да загубим тази война с митата", каза Тръмп в Белия дом. „Твърде голям е дисбалансът, за да загубим. Те правят много по-доходоносен бизнес от нас. Това е жалко", скара се той. „Не вкарваме селскостопанските си продукти в ЕС, а и колите ни са твърде тежки. Постоянно изпращат при нас Mercedes, BMW, Volkswagen, Renault. Дълги години беше много трудна ситуация за нас - но сега става трудно за другата страна“.

На 13 ноември изтича срок, до който Тръмп възнамерява да обяви решението си за мита върху европейските автомобили. „Мога да разреша много лесно тази ситуация", заплаши той  и добави: „Надявам се да не трябва да го правя. Надявам се на успешни дискусии".

Но може ли да има споразумение навреме? Усилията за трансатлантическото митническо споразумение зациклиха, преговорите дори не стартираха официално. Единственият конструктивен сигнал, който за последно изпратиха и двете страни, беше споразумение за говеждо месо, което не разрешава основните линии на конфликта, припомня Handelsblatt.

Този петък САЩ искат да въведат наказателни мита за няколко държави от ЕС в рамките на спора за авиационни субсидии, включително за Германия, Италия и Франция. Арбитражно решение на Световната търговска организация даде зелена светлина на САЩ. В същото време наказателните мита за стоманата и алуминия остават в сила за неопределено време.

Освен това правителството на САЩ разглежда налагането на допълнителни наказателни мита като знак на възмездие за европейския дигитален данък, който би засегнал американските технологични гиганти като Google, Facebook или Amazon. Освен Франция и Италия възнамерява да въведе такъв данък според проектобюджета за 2020 г.

Много държави членки на ЕС искат да попречат на гиганти като Facebook, Google или Amazon да продължат да трупат огромни печалби в Европа в бъдеще, но да плащат най-много няколко милиона евро годишно данъци. Досега ЕС не успя да постигне обща позиция като блок, но отделните държави напредват по темата. Матарела зае дипломатическа позиция в сряда по този въпрос. „Не говорихме за това“, каза той пред пресата.

Тръмп обаче не пропусна темата. Той „не бил фен на тези компании“, каза президентът, твърдейки, че без влиянието на интернет гигантите би получил милиони повече гласове на изборите през 2016 г. в САЩ. „Но те са големи американски компании. И не съм доволен, че ЕС иска да ги облага с данъци. Ако някой реши да прави това, трябва да са САЩ, а не Франция или ЕС“.

Тръмп обаче не спомена една подробност: самият той намали корпоративния данък, като се погрижи за това американските корпорации да плащат значително по-малко данъци, поне в родината си. Матарела все пак направи опит за лек протест. „Смятаме, че е контрапродуктивно, ако си налагаме мита помежду си. Това е лошо за нашите икономики", каза той.

Всъщност Тръмп е под огромен натиск. Вероятно ще бъде подложен на процедура по импийчмънт през тази година, а неговата собствена партия беше ужасена от решението му да изтегли войските от Северна Сирия. Този ход позволи турско нахлуване срещу кюрдите, което пък даде шанс на стотици, държани от тях в плен бойци на Ислямска държава да избягат.

Публично обаче президентът не коментира укорите. В рамките на предизборната кампания той ще подчертае обещанието си да предпази американските войници от скъпи конфликти. ЕС е добър като образа на враг, който от гледна точка на правителството на САЩ не участва достатъчно в общата отбрана. „Намираме се на 7000 мили. И защитаваме страни, които дори не ни харесват“, каза той, имайки предвид Близкия изток. „Използват ни. Вие не плащате. Европейска страна печели много повече от НАТО, отколкото ние. Нашите войници са в опасност и ние го правим за Европа. Но тогава те се отнасят лошо към нас в търговската политика“.

С думите си Тръмп удря по сериозно възпаление. В крайна сметка въпросът дали индустриализиранит държави като Германия трябва да допринасят повече за отбранителната политика, е обект на разгорещен дебат и в Европа. Но в ролята на европейски гост на Вашингтон, средствата за дебат изглеждат много ограничени.

Италианският президент Матарела дори не се опита да протестира сериозно, а с едва доловимо напомняне. „Трансатлантическият дух трябва да бъде подхранван и защитен", каза той. „С цялата сила на отношенията, които споделяме".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:22 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 1 rate down comment 1
deaf
преди 5 години
България само на хартия е член на ЕС и НАТО.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 8 rate down comment 2
Имхотеп
преди 5 години
Еми ето ти малко факти:Around 690,000 German vehicles sold in the United States last year were imported from factories within the European Union, of which 470,000 came from German plants...Ако не е достатъчно, питай за още.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 16 rate down comment 1
khao
преди 5 години
не му се вързвай на тоя, виж че говори с някви общи приказки и клишета ... имало действия, цифри и факти. Факт ли е че БМВ имат завод в Тексас ... Факт е, нека комсомолския секретар отдолу обясни как ще ги обложи с мито колите от там...Тромбона е цар да прави вятър с уста !!! Те това му е единственото действие, целя мандат му мина и освен да намали данъците на приятелите си, друго не направи !И кво стана с решаването на Севернокорейския въпрос ... НИЩООО :):) стената с мексико пак нищо, търговската война с Китай в застой ... даже отстъпи позиците на САЩ в близкия исток и сега всеки си прави квото иска там ! ... като говориме с факти, нека ги извадим на масата, а !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 22 rate down comment 1
Grosss
преди 5 години
Добре де ами ако Европа,Азия и Африка започнат да действат по същият начини праснат едни яки мита върху американските стоки и подгонят Кока кола иМакдоналд тогава какво?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 9 rate down comment 12
Valentin13
преди 5 години
така става, когато бизнесмен застава начело на политиката - има действия, цифри и факти, няма вече политическа целесъобразност, няма вече "в името на бъдещето" и "групова безотговорност".всяка страна трябва да плаща за отбраната си. Европа свикна САЩ да харчат парите за отбраната и, а европейците да си харчат парите за икономика. особено Германия. ето сега и в Сирия, САЩ трябвало да стоят там и да плащат, Германия и Европа само мята гневни реакции и до там.дойде един не-лицемер и не-*** в Белия дом и Европа взе да разбира, че не може да продължава така. до какво ще доведе това, не знам. може би разпад на НАТО или още -кзити. но социалистическа Европа върви към коренна промяна и няма да и се размине.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 24 rate down comment 3
Grosss
преди 5 години
Тръмп все по-вече заприличва на световен диктатор,аз съм прав а вие ще мисе подчините.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 4 rate down comment 9
scott
преди 5 години
ми не.като продължават да го дразнат - шат глоба за неправилно построен завод. пращай тез 8-10 милиарада. дъкат бмв не извади базуката или не фалира.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 21 rate down comment 1
khao
преди 5 години
тоя пак е играл на борсата и сега манипулира цените, хахахаи как ще стане като бмв има завод у тексас а ФВ в мексико с които вече се разбра ... кво ще туриш мита на тексас ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 13
scott
преди 5 години
Тръмпи, ше требва да го направиш.И в Турция, и в ЕС! Щот само заплахи ве мършат работа.Тези хора вече не си казват: ние сме от победителите, все ще ни компенсират някак. Ше отстъпим на американците там, те благоразумно ше ти дадът друг кокал. докът рлаем по рассиа.Играта на тръмп е ясна. дайчланд, дойчланс убер алек игрейт ъген.Днеска 200% данък, утре фалитен, други ден у камерата. За сички неамериканци се отнася. Вий си правете сметката.Е, като такава е играта - требва ли доброволно да си напишем лагерниа номер на китката?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 30 rate down comment 18
дядя Вова
преди 5 години
Не, целта е печалба!Докато бяха силни, пееха песенчица на целия свят за пазар, конкуренция, свобода, равенство, братство.Вече няма такъв филм, свобода и пазарни принципи.Да влезем в НАТО и ЕС трябваше да загърбим националният суверинетет.С обещание за тази свобода и западно братство.Соломон Паси, сините и кои ли още не грантаджии пяха дитирамби!А като VW не иска да строи завод тука, а в Турция,не виждам да са си посипали главите с пепел,а още едвам се побират в телевизора и със същата наглост говорят!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още