IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Силният долар изтри милиарди от корпоративните печалби в САЩ

Поскъпването на валутата до 20-годишен връх взима жертви от компаниите с международни операции

10:33 | 25.07.22 г. 5
<p>
	<em>Снимка: unsplash.com</em></p>

Снимка: unsplash.com

Силният долар е изтрил милиарди долари от продажбите за второто тримесечие на американските компании, карайки много от тях да понижат прогнозите си за останалата част от годината, съобщава Financial Times.

Списъкът на лидерите, поели удари за няколко милиона или милиарда долара, нараства всеки ден, след като щатската валута поскъпна до най-високото си ниво от 20 години този месец, като сред тях са IBM, Netflix, Johnson & Johnson и Philip Morris. Очаква се тази група да нарасне, когато титаните на технологичната индустрия като Apple и Microsoft – които генерират значителна част от бизнеса си извън САЩ – представят резултатите си за тримесечието през следващите дни.

Валутният шок обърка сезона на отчетите, които се следят отблизо за признаци за отслабваща световна икономика, докато високата инфлация и по-затегнатата парична политика натежава върху бизнеса и потребителското търсене. Икономическите данни вече сигнализират забавяне на активността, тъй като инфлацията намалява реалната покупателна сила на потребителите.

„Дори ако доларът спре да поскъпва дотук, засилването, което виждаме през последните 12 месеца, ще бъде достатъчно, за да доведе до още понижения на оценките за печалбата само заради насрещния вятър от валутния курс“, казва Макс Кетнер, стратег в HSBC.

Доларът е подкрепен от Федералния резерв, тъй като централните банкери във Вашингтон бързо повишават лихвените проценти, опитвайки се да охладят инфлацията в страната, която през юни достигна 40-годишен връх. Очаква се те да направят още едно голямо повишение следващата седмица и да продължат да затягат политиката тази година, за да ограничат търсенето, повишавайки лихвените проценти много повече от централните банки в Европа и Япония. По-високите лихвени проценти обикновено привличат чуждестранни инвеститори, засилвайки търсенето на валутата.

Американските компании с големи бизнеси в чужбина страдат обаче, тъй като силният долар понижава стойността на международните им продажби и ги прави по-слабо конкурентни спрямо местните съперници. Забавяне в Европа и блокади в Китай, целящи да ограничат разпространението на случаите на Covid-19, също се отразяват негативно на американските компании със сериозна дейност извън САЩ, докато търсенето също се забавя.

През последната седмица IBM предупреди, че засилването на зелената валута може да намали приходите ѝ тази година с 3,5 млрд. долара, включително с около 900 млн. долара през второто тримесечие. Johnson & Johnson понижи насоките си, след като производителят на водата за уста Listerine предупреди, че стръмният ръст на долара може да изтрие 3 млрд. долра от продажбите му тази година. Негативното валутно влияние върху производителя на цигари Philip Morris надмина 500 млн. долара през тримесечието, а стрийминг услугата Netflix оценки, че е поела удар от 339 млн. долара върху продажбите между април и юни заради силния долар.

Те се присъединяват към дълъг списък от компании, които повдигнаха въпроса за силния долар още преди той да стигне паритет спрямо еврото. Сред тях са още Microsoft, Salesforce и Medtronic.

“Скоростта на засилване е най-бързата, която сме виждали от над десетилетие“, каза Джеймс Кавана, главен финансов директор на IBM, в разговора за отчета на компанията. „Всички валути, които хеджираме, над половината от тях са надолу с двуцифрен темп спрямо долара тази година. Това е, бих казал, безпрецедентно“.

Кавана заяви, че IBM е хеджирала около 35 от над 100 валути, с които прави бизнес. Това е реакция, в комбинация с голям валутен удар, която е „раздразнила“ някои инвеститори, посочва Даян Джаф, старши портфолио мениджър в TCW. Акциите на IBM поевтиняха с 5% след публикуването на резултатите ѝ, макар че компанията все пак задмина очакванията на Wall Street.

Big Tech са със силна експозиция спрямо долара предвид международния отпечатък на индустрията. Goldman Sachs оценя, че 59% от продажбите на технологичните компании в S&P са били генерирани извън САЩ. Това е доста над средната американска публично търгувана компания с голяма капитализация. Групите в S&P 500 като цяло формират 29% от приходите си за 14 трлн. долара през 2021 г. в чужбина.

„Някои компании изпитват малко по-големи трудности от други с долара“, казва Джаф. „Макар че оценките малко са намалели в технологичния сектор, ние все още искаме да бъдем много... разумни заради опасенията за валутните разходи и как това се отразява на технологичните компании по-силно, отколкото на други“.

Възвръщаемостта показва, че инвеститорите предпочитат акции на компании с основен бизнес в САЩ. Индекс на Goldman за американски компании с голяма международна експозиция е намалял над двойно тази година спрямо местния показател – 19,6% спрямо 9,1% съответно.

Засега отчетите за второто тримесечие остават силни – като цяло се очаква печалбите да са се увеличили с 10% на годишна база. Това число обаче можеше да се доближи до 12%, ако не беше ефектът от силния долар, изчислява Джонатан Голъб, ръководител на американската фондова стратегия в Credit Suisse. Той казва, че всяко 8 до 10% увеличение на индекса на долара намаля с около 1% печалбата на компаниите от S&P 500.

„Отчетите са страхотни, но само си представете колко по-добре щяха да са, ако доларът не беше толкова силен“, казва Голъб.

Ефектите на долара върху печалбите често изостават спрямо реалната промяна във валутата, затова силният долар може да продължи да бъде споменаван още няколко тримесечия дори ако поскъпването му се забави. Главният пазарен стратег на Corpay Карл Шамота очаква доларът сега да достигне пика си предвид колко инвеститори залагат, че Фед ще трябва да ограничи агресивния си темп на увеличение на лихвите на фона на охлаждането на американската икономика.

„Голямото поскъпване на американския долар, особено спрямо еврото и йената, има голямо изоставащо влияние върху печалбите, което вероятно ще видим няколко тримесечия“, казва Шамота.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:44 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

5
rate up comment 0 rate down comment 1
data
преди 2 години
На американската икономика като най-големият производител на нефт и газ как според теб и се отразява силния долар ? Май не си чел статията ? Това прочетели го умнико : Отчетите са страхотни, но само си представете колко по-добре щяха да са, ако доларът не беше толкова силен, ? Преведено кат за теб - печалбите са супер , ама винаги може да са по добри !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 0
ledosvetlenie
преди 2 години
Вчера нали се напъваше за скъпият долар та ти казах да видиш как ще се отрази на американската икономика - Днеска получи статия на готово жалко че не можеш да осмисляш икономически новини
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 5 rate down comment 3
data
преди 2 години
Абе къде се разбягаха врачките дето врачуваха, че юана аха аха щял да капичне цар долар ? А да забравих - прреместиха се в темата за Украйна, сега Путин щял да победи американосите ама на семплия въпрос колко са американските загуби не щат да отговорят
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 7
Борката
преди 2 години
Да почакат още малко, като забравят понятието геометрична прогресия: https://usdebtclock.org/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 0
mrynmryn
преди 2 години
Предната фирма получаваше повечето от парите в долари, пари се обменяха само преди заплати и разходи, нищо друго не се пипаше, докато не се вдигне долара, предполагам чакането си е струвало.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още