Бързото разпространение на омикрон варианта започва да тежи на американската икономика, пише The Wall Street Journal. Данните показват намаления на посетителите в ресторантите през изминалата седмица (с 15% спрямо нивото през 2019 година), а заетостта на хотелите е 53,8%, което е под нивата за предходната седмица.
Заради разпространението на болестта много компании затварят за кратко, университетите отново се завръщат към онлайн обучението, отлагат се шоу програми и други развлекателни дейности, а плановете за завръщане в офиса се отлагат отново.
"Все още очакваме много силно четвърто тримесечие, но се вижда как инерцията започва да се забавя", коментира старши икономистът в Jefferies LLC Анета Марковска.
На този етап ниските нива на безработицата, спестяванията и растящите заплати дават на американците средства за харчене. Много от тях нямат търпение да пътуват и да се срещнат с роднините си след две години на социална дистанция. Броят на пътуващите обаче все още е под нивата от 2019 година, допълва WSJ.
Въпреки растящите опасения около омикрон молбите за безработица в седмицата, приключила на 18 декември, остават почти без промяна - 205 хил., което е едно от най-ниските нива за последните десетилетия. Но потреблението започва да се свива - през ноември ръстът е от 0,6%, спрямо 1,4% през октомври, показва статистиката на Министерството на търговията. За много анализатори обаче забавеният ръст се дължи на факта, че много американци са направили покупките си за празниците още през октомври, заради предупрежденията за проблеми с веригите на доставки.
Засега повечето икономически прогнози са за само краткосрочно отражение на омикрон варианта върху икономиката на САЩ. Много анализатори започват да свиват оценките си за икономическия ръст на страната в началото на 2022 година. Oxford Economics например очаква ръст на американската икономика в рамките на 2,5% през първото тримесечие на 2022 година, спрямо 3,4% в предходната си прогноза.
Икономистите от Nomura също ревизират в посока надолу своите прогнози и за четвъртото тримесечие на 2021 година, и за първото на 2022 година. Но пък очакванията за развитието във втората половина на годината са оптимистични след облекчаване на затрудненията при доставките и подновяване на инвестиционната активност.
Заради омикрон варианта много компании, които планираха завръщане към работата в офиса, сега отлагат своите планове. Сред тях са Ford, Uber Technologies и Alphabet, компанията майка на Google. Президентът на CNN Джеф Зукър пък съобщи, че офисите на телевизионната мрежа ще бъдат затворени, освен за хората, които не могат да свършат своята работа дистанционно. Музеят към Университета в Чикаго затваря врати за месец и предлага само виртуални турове.
В допълнение и много компании, включително и барове и заведения, пък се налага да затворят, тъй като служителите им са болни. По този начин и потребителите ще бъдат ограничени да харчат за определен период от време.
Няма липса на търсене на стоки, а просто няма доставки на стоки, коментират от Citigroup. "Това е една от изненадите на 2021 година", допълват още от инвестиционната банка.
Липсата на стоки може да повиши инфлацията. Индексът на цените на личните потребителски разходи, който е предпочитан инфлационен индикатор на Федералния резерв, се е повишил с 5,7% през ноември спрямо година по-рано. Това е най-бързият ръст от 1982 година насам, сочат данните на Министерството на търговията.
Но пък от друга страна растящите разходи не оказват негативно влияние на желанието за потреблението до този момент. Много американци се притесняват, че инфлацията само ще расте в следващите месеци, допълва още WSJ. В допълнение и много американци имат повече спестявания за харчене в резултат от правителствените стимули през последните месеци.
преди 2 години а българина го бОли сопата за гръцката азбука ... айде наздраве с една гроздьова ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар