Стартиращите компании в областта на недвижимите имоти се отказват от модела за растеж на всяка цена, отхвърляйки подход, който проработи за много интернет компании, но се задъхваше в бетонния свят на офис сградите и жилищните имоти, пише Wall Street Journal.
Стартъпите често отдават приоритет на растежа, за да установят доминация в индустрията, преди конкурентите да засилят позицията си. Но в индустрии като пространствата за съвместна работа и ресторантьорския и хотелиерския бизнес разходите за наемане или реновиране на площи може да направят преследването на бърз растеж скъпо и неефективно начинание.
We Co., компанията майка на гиганта в управлението на пространства за съвместна работа WeWork, обърна посоката най-рязко, след като прибави над 500 локации. След неуспешния й опит за първично публично предлагане през есента на миналата година компанията спря да се разширява на някои губещи пазари и съкрати хиляди служители в опит да ограничи загубите.
Но още преди инвеститорите на фондовия пазар да отвърнат поглед от WeWork, отчасти заради притеснения, че преследвания от нея бърз растеж и пазарен дял не предлага ясен път към рентабилност, други стартиращи компании в областта на недвижимите имоти също натиснаха спирачките.
Компанията за жилищни имоти Compass, която набра 1,5 млрд. долара с модел за бърз растеж, не се е разширявала на нови пазари от 2018 г. насам. Компанията за гъвкави офиси Knotel, която растеше агресивно, забави разрастването си през четвъртото тримесечие, сочи доклад на консултантската компания CBRE. Неотдавна тя съкрати 5% от служителите си. Хотелската компания Oyo също закри работни места и даде сигнал, че ще забави темпа на растеж.
“С темпа на растеж на Oyo през последните няколко години ние понякога изпреварвахме самите себе си. Тази година предприемаме стъпки за справяне с този проблем“, коментира главният изпълнителен директор Ритеш Агарвал в неотдавнашно съобщение до служителите, което беше публикувано от Times of India.
Промяната на стратегията показва скъсване с модела на преследване на бърз растеж от компании като Amazon.com и Google. През последните години все повече компании от Силициевата долина избраха да инвестират усилено в постигането на растеж. Причината е, че сайтове за продажби и социални мрежи могат да прибавят клиенти по-лесно и евтино, след като са достигнали определен размер.
Но за имотните компании разходите за наем или строителство означават, че бързият растеж често е по-скъп, а големият мащаб не е от такова значение за преборването на конкурентите. Гигантската мрежа от потребители на Facebook й дава огромно предимство пред всяка стартираща компания, която предлага социална платформа. Но малки хотели или оператори на пространства за съвместна работа могат да се конкурират наравно с Marriott International и WeWork на местните си пазари.
Имотните компании имаха възможност за инвестиране на големи капитали главно защото фондове за рисков капитал влагат рекордни суми в сектора.
Миналата година стартъпи в областта на недвижимите имоти са набрали 31,56 млрд. долара в акции и дълг, което е над три пъти повече спрямо 2018 г., сочат данни на CREtech.
В някои случаи стартъпите успяваха да наберат средствата, убеждавайки фондове за рисков капитал, че са технологични компании, което би оправдало по-добре бързия темп на растеж и по-високата оценка. Те посочваха инвестиции в софтуер като приложения за смартфони.
Джейми Ходари, главен изпълнителен директор на компанията за съвместни пространства за работа Industrious, казва, че е предизвикателство да се съсредоточи върху рентабилността, когато потенциални поддръжници искат преди всичко бърз растеж. „Трудно е да стъпиш здраво на земята. Трудно е да се придържаш към убежденията си за това какво е правилно за бизнеса ти, когато тези невероятно богати и опитни хора ти казват нещо различно“, отбелязва Ходари.
Не всички ръководители на фондове за рисков капитал са съгласни с подобни агресивни стратегии за растеж. След 16 години на растящи рискови вложения инвеститорите искат да поемат още рискове, а стартъпите избират да се разширяват, преди да открият как могат да бъдат рентабилни“, казва Грег Сандс, основател на фонда за рисков капитал Costanoa Ventures.
Някои стартъпи в областта на недвижимите имоти натиснаха спирачките рано. Industrious и операторът на пространства за съвместно съжителство Common преминаха от дългосрочни договори за наем към споразумения за споделяне на приходи със собствениците. Често стартиращите компании успяват по-лесно да сключват договори за наем, което им позволява по-бърз растеж, но те също така си навличат огромни пасиви под формата на гарантирани рентни плащания.
Дори WeWork планира да подпише още споразумения, които ограничават риска, като създаване на съвместни дружества, франчайз и споразумения за управление, съобщи говорителка на компанията.
„Имотите не са като социална мрежа“, казва Джейсън Фъдин, главен изпълнителен директор на хотелския оператор WhyHotel, който подписва споразумения за управление.
Други имотни компании растат по-предпазливо. Sonder, която отдава апартаменти под наем, прибавя мебели и ги отдава под наем за една нощ, първоначално се сравняваше с Amazon в съобщение до инвеститорите, публикувано в интернет. Тя се надяваше да прибавя 4100 стаи на месец и да се превърне в най-големия хотелски бранд в света до 2025 г. и да доминира предлагането на жилища за краткосрочно отдаване под наем. Базираната в Сан Франциско компания е набрала 225 млн. долара и е оценявана на повече от един милиард долара.
Главният изпълнителен директор Франсис Дейвидсън казва в интервю, че макар компанията да се разраства бързо, растежът с максимална скорост „не е от толкова голямо значение за нас в бъдеще“, отчасти защото рискът конкурентни стартъпи да наберат големи суми сега е по-нисък.
Едно от предизвикателствата, с които се е сблъскала компанията по време на растежа си, е промяната на местните регулации. Sonder затвори над сто имота в Бостън миналата година, след като градът промени регулациите за краткосрочните наеми, и дари мебелите за благотворителни цели, най-евтиният начин да се освободи от тях. Говорител на Sonder заяви, че „много от имотите щели да бъдат свалени от сайта й така или иначе“, защото вече на отговаряли на стандартите на компанията.