Цените на жилищата във Великобритания ще нараснат с 3% за остатъка от тази година благодарение на освобождаването от данъка върху продажбите и нарасналото търсене след блокадата заради коронавируса, предава Bloomberg.
Цените са скочили с 2,7% през юни спрямо същия период на миналата година, което е най-бързият темп от близо две години, сочи доклад на имотния портал Zoopla. Колебливото отваряне на жилищните пазари във Великобритания и стимулът от временните данъчни облекчения ще подкрепят цените през идните месеци, а спадове са по-вероятни през първото полугодие на 2021 г. Преди това Zoopla прогнозираше, че ръстът на цените ще се охлади към края на годината.
Британският жилищен пазар на практика беше замразен през март, тъй като правителството забрани огледите на жилища, за да забави пандемията от COVID-19. Повечето строителни компании също спряха временно работа, докато създадат безопасни практики на труд. Сделките постепенно бяха възобновени, след като правителството започна да вдига ограниченията през май, последвани от други усилия за стимулиране на пазара като временно освобождаване от данъка върху продажбите. Жилища
Данъчното облекчение, което влезе в сила по-рано този месец, даде непосредствен тласък на пазара в Лондон, въпреки че в други градове ползата не е особено голяма, сочи докладът на Zoopla.
„Ваканцията от гербовия налог е стимул, насочен предимно към Южна и Югоизточна Англия. Настоящият ръст няма да бъде запазен, той ще изчезне през второто полугодие на годината, тъй като хората, които искат да се преместят сега, го правят и се възползват“, коментира Ричард Донъл, директор на отдел „Изследвания и анализи“ в Zoopla.
Въпреки че перспективите пред цените се подобряват, щетите от блокадата ще бъдат тежки. Британският жилищен пазар ще загуби жилищни продажби на стойност 27 млрд. паунда (34,8 млрд. долара) тази година, а продажбите ще намалеят с 15% спрямо нивата им от 2019 г., сочи докладът на Zoopla. Това обаче е подобрение спрямо по-ранната прогноза.
„В началото на кризата с COVID смятахме, че трансакциите ще спаднат с 30% до 40% тази година. Всички в индустрията бяха удивени колко устойчиви са потребителите и колко голямо е желанието им да се върнат на пазара“, отбелязва Донъл.