В средата на юни производителят на облекла Fashion Supply обяви, че ще се листне на BEAM пазара на Българската фондова борса (БФБ). Това ще е второто листване на BEAM за годината след това на "Уебит". Как се развива браншът на производство на облекла след COVID, как компанията планира да развива собствения си бранд и партньорствата си - по тези теми разговаряме с нейния основател Димитър Стойков.
Димитър Стойков е основател на бутилиращата компания за изворна вода “Рилана” и цеха за бутилиране на напитки в кенове Can Supply. Създава Fashion Supply през 2010 г. на базата на семейния шивашки бизнес, който съществува от 1990 г., като внедрява автоматизиран модел на работа. Целта на дружеството е да набере 4 млн. лева, които да вложи в нова система за дигитален печат на платове и в производствената и складовата инфраструктура.
Г-н Стойков, защо се насочвате към BEAM пазара на БФБ, а не към Основен пазар?
Виждаме потенциала на BEAM пазара да привлича инвеститори от различни групи. Смятаме, че попадаме в групата малки и средни компании в растеж, а плановете на Fashion Supply съвпадат с обхвата на BEAM предвид и планираното самоучастие в инвестиционния план. Към това трябва да бъдат прибавени и значително облекченият режим, гъвкавостта и по-ниските разходи за достигане до пазара.
Ситуацията на световните пазари е доста напрегната и рискова, макар и кризата да не се отразява особено, поне засега, на БФБ. Доколко и по какъв начин евентуален срив и разпродажби и на българския пазар биха засегнали компанията?
Бизнес моделът на Fashion Supply позволява в достатъчно голяма степен оперативна гъвкавост, като доказателство за това беше преминаването през COVID-19 кризата без сътресения, без намаляване на капацитета и съкращения на персонал.
Инфлацията оказва влияние върху всички производствени сектори и, разбира се, има известно влияние и върху маржовете ни, макар и ограничено. Тук гъвкавият ни бизнес модел ни дава голямо предимство.
Увеличеното търсене на повече колекции, но в по-малки серии и в по-кратки срокове, ни позволява по-бързо да трансферираме увеличението на цените към клиента. В същото време запазваме стабилността и качеството на производството.
Разбира се, при системни шокове, като евентуален широкообхватен борсов срив или ликвидна криза, гаранция за инвеститорите няма как да има, но ние имаме увереност в стабилната база на Fashion Supply, която генерира достатъчно печалби за компенсации на такива пазарни понижения в средносрочен и дългосрочен план.
Какви предимства смятате, че би донесло листването на BEAM пазара пред търсенето на частни инвестиции?
Ще донесем полза за инвеститорите, като им дадем възможност за достъп до компания, която се различава в рисковия си профил от наличните на пазара в момента. Това означава диверсификационни ползи за всеки инвеститорски портфейл.
За Fashion Supply е важно и да придобие статут на публична компания чрез тази възможност за набиране на капитал. Не на последно място, смятам, че пазарът ВЕАМ е място, където това може да се случи на разумни и за компанията, и за инвеститорите цени на капитала..
Какви са тенденциите в бранша след пандемията? Каква е тенденцията при поръчките и приходите в сравнение с пандемичната 2020 г. и предпандемичната 2019 г.?
В продължение на две години модната индустрия беше сред най-големите потърпевши от COVID-19 пандемията, а световният проблем с доставките и суровините се задълбочи заради войната в Украйна. Като позитив мога да отбележа, че вече наблюдаваме стабилност в доставките на платове, която доскоро липсваше.
Вече се усеща подобрението в сектора, но за генерална оценка конкретно на нашия бизнес ние гледаме от април нататък, тъй като тогава реално започва началото на бизнес годината за нас. В първите месеци в модния сектор доминират разпродажбите на миналогодишни колекции.
Навреме идентифицирахме нова тенденция в бранша, която даде огромно конкурентно предимство в Европа, а именно - поръчки на колекции в по-малки серии. Това е нещо непостижимо за азиатските производители. Fashion Supply улови тренда, като направи стратегически партньорства с няколко шивашки цеха за приоритетно изпълнение на поръчки. След инвестицията в нова, високотехнологична система за дигитален печат, ще станем още по-ефективни и ще осигурим по-високи маржове на печалба.
Към настоящия момент приходите и печалбата на дружеството се движат в посока завръщане към предпандемичните нива най-късно до средата на 2023 г., при това при запазване на настоящия капацитет, т.е. без реализация на планираната инвестиционна програма.
Как планирате да развивате пазарното присъствие на собствения си бранд?
В процес на преговори сме за придобиване на дял в европейски бранд, съсредоточен в държавите от Бенелюкс. Към момента брандът е със силно онлайн присъствие. Планираме да бъде концентриран в средния ценови сегмент и с частична ориентация към нестандартните размери.
След излизането на BEAM пазара новата инвестиция ще ни даде възможност да работим конкурентно и да продължим да се адаптираме към последния тренд, насочен към малки серии облекла, който намалява и риска от залежаване на стоки. Сред най-големите ни предимства ще бъдат персонализираните поръчки с опции за различен дизайнерски почерк.
Относно плановете за преминаване към зелена енергия – те включват ли строителството на соларна централа? За покриване на изцяло собствени нужди и/или и за продажба на електроенергия?
Част от инвестицията ни ще бъде насочена и към устойчивост на бизнеса на Fashion Supply от гледна точка на енергията. В отговор на нестабилните цени на тока решихме да преминем изцяло на зелена енергия с изграждането на 250 KW фотоволтаична централа. Очаквам тя да покрие собствените ни производствени нужди, като не предвиждам продажба на електроенергия.
Как кризата с доставките на суровини и транспорта засегна компанията и как диверсифицирате риска?
Подобни събития налагат бърза адаптация и промяна на парадигмата. Едно от основните неща, които променихме в бизнес подхода си, е, че прекратихме практиката на отложено плащане. Наложихме бързо новия модел на работа и заради вече установените стабилни и дългогодишни връзки с доставчиците.