Първата промяна, която трябва да бъде направена в българското образование, е в съдържанието на учебниците, защото настоящата стилистика потиска, а не развива въображението на учениците. Въвеждането на мандат на директорите няма да реши проблемите, най-вече защото мандатите са твърде кратки, а целите на добрите директори са дългосрочни. Това мнение изрази в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Юрий Анджекарски, председател на Сдружение „Професионален форум за образование".
„Един директор трябва да насърчава екипа си да работи, да го вдъхновява. Директорите не са главни или старши учители, а мениджъри, визионери, които има специфични задачи и компетенции, които не се натрупват за една, две или пет години“, коментира той.
Анджекарски смята, че работата на един директор трябва да се оценява за минимум пет години, когато приключи цикълът от 8-ми до 12-ти клас.
Той напомни, че по новия закон има действащо настоятелство, обществен съвет, педагогически съвет, като тези органи могат да преценят дали е подходящ даден директор за поста.
Според бившия директор, качествена промяна в образованието би било да се намери нов подход при писането на учебници и да се избяга от настоящото положение, което е съставено от „дефинитивни и констативни съждения, сякаш от последна инстанция“, които „потискат креативността на ученика“.
Той е привърженик на идеята учениците да са съавтори на учебниците си.
Друга възможност, която Анджекарски посочи, е въвеждането на държавен минимум какъв обем материал учениците трябва да усвоят, за да получат оценка „Среден“ и да преминат в горен клас.
„Когато този минимум е наличен, учениците и учителите ще могат да надграждат и то с теми, които са интересни на обучаващите се“, посочи гостът.
Анджекарски напомни, че иновациите трудно навлизат в образованието и даде за пример електронните дневници.
Експертът е на мнение, че е дошло време да има ново образование, ориентирано към развитие на компетентностите, в които ще има обучение за новите права на човека, свързани с изкуствения интелект.
Той смята, че иновативните училища трябва да излязат от сферата на „думите“ и да подготвят учениците за реалния живот с повече практически занимания.
„В нито едно правителство няма министерство на географията, но пък има на Туризма“, посочи Юрий Анджекарски.
Ще участват ли родителите активно в образователния процес на децата си? Започна ли бизнесът да създава образователни институции? Каква е ролята на директора в училищната дейност? Какво може да е по-доброто бъдеще за образование в България, как да се формират бюджетите и какво прави едно училище иновативно? Как се отразява Covid-19 на обучението?
Гледайте повече от разговора във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.


Василев успокои, че удължителният бюджет не представлява риск за пенсиите
Неефиктивност в болничната система - ето колко пари губят лечебните заведения
Резервният вратар на Спартак Варна Илия Шаламанов-Тренков напусна отбора
Изпълнителното бюро на БСП подава оставка, но без председателя Атанас Зафиров
Заради еврото: Започва техническа адаптация на машините за билети във Варна
ЕС отменя забраната за нови коли с ДВГ
Вл. Владимиров: Преходът завърши, а балканските политици се правят, че не виждат
Фарли: Ford тръгва към печеливши коли
ОИСР очаква 3,2% ръст за годината
ОИСР очаква AI инвестициите да продължават да растат
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Renault слага край на най-малко известната си марка
Електрическият кросоувър на Bentley ще повтаря Porsche Cayenne
Най-добрите и най-лошите подаръци, които някога сте получавали
Бистришките тигри на Бойко Борисов фалираха
Патриарх Кирил: Руснаците да благодарят на Бог за Путин и за всичко, което Русия извършва
Слънчево и тихо ще е в сряда, в равнините ще има мъгли
Бен Афлек - на пиеса с двете си бивши съпруги