Шведския търговец на дрехи H&M отчете нулев ръст на продажбите за шестте месеца до момента, докато вторият по-големина моден търговец на дребно се бори да привлече обратно клиентите и губи допълнително дял за сметка на конкурента си Inditex, съобщава Ройтерс.
Печалбата на шведската H&M се свива през последните няколко години, тъй като все по-малко клиенти посещават бюджетните магазини на компанията, които формират по-голямата част от приходите. Другите ѝ по-успешни брандове включват марки от средния ценови диапазон като COS, & Other Stories и Arket.
H&M съобщи в петък, че продажбите в местна валута за периода март-май са останали без промяна спрямо същия период на миналата година. Това е второ тримесечие без растеж и под увеличението от 0,5%, прогнозирано от анализатори в допитване на Ройтерс.
Акциите на компанията в последно време изпитват силни колебания след шоковите покупки на фамилията основател на компанията Першон, които доведоха до слухове за планове за изкупуване. Председателят Стефан Першон в четвъртък отхвърли тези слухове. Акциите на компанията поевтиняха с 3,8% в петък, губейки почти две трети от стойността си от 2015 г. насам.
Инвеститорите не са убедени, че компанията има жизнеспособен план да не изостава от бързата дигитализация на индустрията с търговия на дребно. В насоките си H&M предупреди инвеститорите, че очаква по-ниски сравними продажби за 2018 спрямо 2017 г.
Нетните продажби за тримесечието са нараснали с 1% до 52,0 млрд. крони (5,9 млрд. долара), което е под очакванията за повишение от 3%.
В същото време топ конкурентът на H&M Inditex – собственик на Zara, в сряда отчете ръст на продажбите в местна валута от 7% за периода февруари-април и от 9% през шестте седмици след това.
Анализаторът от Macquarie Андреас Индерст, който има неутрална позиция спрямо акциите на H&M, заяви, че слабите сравними продажби и големите намаления ще ударят печалбата на H&M през второто тримесечие.
„Очакваме ключов доклад за напредъка по излишния инвентар и актуализация на плана за действие за съживяване на продажбите към пълните резултати за второто тримесечие“, допълва той.
През 2017 г. H&M стартира преглед на микса си от магазини и брандове, като възприе повече затваряния на магазини от едноименната марка и по-бързо разширяване на по-новите си брандове. Освен това компанията работи по нова концепция за магазините на H&M.
Inditex се представя доста по-добре от H&M включително заради по-гъвкавата си верига на доставки, макар че и испанската в момента се нуждае от технологични иновации, за да не остава от по-новите и бързи онлайн играчи.